Impas I wojny światowej nie dotyczył jedynie działań lądowych, również bowiem na morzu doszło bowiem szybko do wykształcenia się patowej sytuacji. Brytyjska Royal Navy była w tym okresie najpotężniejszą flotą świata, wielokrotnie przewyższającą potencjalnych przeciwników zarówno ilością jednostek, jak i ich poziomem technologicznym. Była ona więc zdolna do zablokowania marynarki niemieckiej w jej własnych portach. Istotnie, blokada Niemiec powodowała ogromne straty dla ich gospodarki, jednocześnie zaś przewaga Brytyjczyków uniemożliwiała przeprowadzenie kontrakcji. Stąd też Niemcy przerzucili ciężar walki na okręty podwodne. Niemiecka flota nawodna jednak była zbyt silna, by Anglicy mogli zaryzykować wydanie jej walnej bitwy, obawiano się bowiem, że ewentualne straty mogą być niewspółmierne do korzyści. Z tego samego powodu również Niemcy nie kwapili się do prób przełamywania blokady. W rezultacie aż do roku 1916 obie flotylle stały po prostu naprzeciw siebie, czekając na ruch przeciwnika.
Ostatecznie to Niemcy postanowili przełamać impas i rozbić szkodzącą niemieckiej gospodarce blokadę portów. W tym celu sformowano silną grupę okrętów, złożoną z najlepszych dostępnych jednostek, która wyszła w morze w celu spotkania się z Royal Navy. Niemieccy admirałowie planowali zwabić Brytyjczyków w pułapkę i zadać im straty uniemożliwiające utrzymanie blokady. Do bitwy obu flot doszło pomiędzy 31.05. a 01.06.1916 niedaleko Półwyspu Jutlandzkiego. Po obu stronach brało udział około 250 okrętów. Zacięta bitwa obfitowała w szereg zwrotów akcji, a szala zwycięstwa przechylała się to w jedną, to w drugą stronę. Ostatecznie 1.06. niemieckie okręty oderwały się od przeciwnika pod osłoną nocy.
Bitwa jutlandzka pozostała starciem nierozstrzygniętym, co znamienne obie strony ogłosiły się zwycięzcami. Niemcy zatopili zdecydowanie więcej brytyjskich jednostek, zarówno pod względem tonażu, jak i klasy okrętów. Z drugiej strony nie osiągnęli oni swojego głównego celu, jakim było przełamanie blokady brytyjskiej. Stąd też na dłuższą metę starcie to nie przyniosło im żadnych korzyści. Niemieckie porty były ciągle blokowane, a od tego czasu flota nawodna pozostała do końca wojny w swoich portach, stając się w roku 1918 zarzewiem rewolucji w Niemczech.
Bitwa Jutlandzka (1916) - opis, skutki, znaczenie
Polecamy również:
-
Bitwa nad Marną - przebieg, skutki, znaczenie
Zgodnie z założeniami niemieckiego Sztabu Generalnego, aby móc wygrać wojnę na dwóch frontach jednocześnie (przeciwko Rosji i Francji), Niemcy powinny pokonać w jak najkrótszym czasie wojska francuskie, by móc całą swoją armię skierować przeciwko Rosji. W tym celu opracowano na początku... Więcej »
-
Bitwy pod Ypres - opis, skutki, znaczenie (użycie gazu bojowego)
Znajdujące się na terenie Belgii średniej wielkości miasto Ypres stało się w czasie I wojny światowej sceną jednych z najdłuższych i najbardziej krwawych epizodów owego konfliktu. Niszczące walki wokół miasta rozpoczęły się już w roku 1914 i trwały z różnym natężeniem przez cztery długie lata,... Więcej »
-
Bitwa nad Sommą (1916) - przebieg, skutki, znaczenie
Sytuacja w Europie na początku roku 1916 nie pozostawiała żadnych złudzeń co do możliwości szybkiego zakończenia wojny. Zarówno Państwa Centralne, jak i Ententa umocniły już swoje pozycje na tyle dobrze, że ich przełamanie w bezpośrednim ataku graniczyło właściwie z cudem. Zarówno na Wschodzie, jak i... Więcej »
-
Bitwa pod Verdun (1916) - przyczyny, przebieg, skutki
Fiasko planu Schlieffena i trwające od 1914 roku walki pozycyjne na froncie zachodnim były dla Niemiec sytuacją niekorzystną. Niemiecki Sztab Generalny zdawał sobie sprawę, że w prowadzonej wojnie na wyniszczenie Anglia i Francja, posiadające ogromne imperia kolonialne, mają znaczną przewagę i praktycznie... Więcej »
-
Bitwa pod Passchendaele (1917) - opis, skutki, znaczenie
Rok 1917 otworzyła seria niepowodzeń państw Ententy, które poważnie zagroziły planom koalicjantów. Rewolucja lutowa w Rosji spowodowała, że istnienie całego frontu wschodniego stanęło pod znakiem zapytania, zwłaszcza wobec obalenia caratu i chwiejności nowych rządów. Z kolei wielkie straty z... Więcej »