System mieszany nazywany bywa również półprezydenckim, semiprezedenckim albo parlamentarno-prezydenckim. Jego zasadniczą cechą jest łączenie elementów systemu parlamentarno-gabinetowego z systemem prezydenckim. Najbardziej charakterystycznym przykładem jest ustrój V Republiki Francuskiej. Zaobserwować go możemy również w Portugalii, Finlandii i Islandii.
System mieszany – zasady ustrojowe
Najważniejszą zasadą ustrojową systemu mieszanego jest tzw. dualizm egzekutywy, czyli oddzielenia funkcji szefa rządu od stanowiska głowy państwa. Podział władzy przebiega w taki sposób, że władza wykonawcza przysługuje prezydentowi i rządowi, prezydent jest głową państwa, natomiast premier jest szefem rządu. Drugą ważna regułą jest zasada nie łączenia stanowiska deputowanego z funkcją członka rządu.
W większości przypadków głowa państwa jest powoływana przez naród podczas wyborów. Prezydentowi przysługuje szeroki zakres uprawnień, włącznie z powoływaniem szefa rządu.
System mieszany – organy państwowe
W systemie semiprezydenckim znaczenie mają organy występujące w systemie prezydenckim oraz w systemie parlamentarno-gabinetowym, czyli prezydent, rząd oraz parlament.
Prezydent – z reguły wybierany jest w wyborach powszechnych, posiada prawo skrócenia kadencji parlamentu, zakres jego władzy jest dość szeroki – przewodniczy spotkaniom Rady Ministrów, czuwa nad konstytucją, nie potrzebuje kontrasygnaty ministrów, ponadto to gwarant niepodległości i ciągłości państwowej oraz niezależności sądownictwa. Prezydent ponosi odpowiedzialność konstytucyjną przy jednoczesnym braku odpowiedzialności parlamentarnej.
Parlament wybierany jest w wyborach powszechnych. Jego członkowie nie mogą jednocześnie być członkami rządu. Kadencja parlamentu może być skrócona na wniosek prezydenta.
Rząd – premier powoływany jest przez prezydenta (ten ostatni na wniosek premiera powołuje również ministrów). Szef rządu ponosi również odpowiedzialność za swoje działania przed głową państwa i przed parlamentem.