Administracja to słowo pochodzące z łaciny (ministrare) i oznacza „służyć”. Jest to sytuacja, kiedy osoba lub grupa osób „służy”, „pomaga” lub „zarządza” w czyimś interesie. Administracja publiczna natomiast jest ogółem organów państwa lub samorządu terytorialnego, który przejął zaspokajanie potrzeb obywateli. Jest całością struktur organizacyjnych państwa oraz ludzi, którzy są zatrudnieni w tych strukturach spełniając na rzecz ogółu obywateli zadania: publiczne, indywidualne i zbiorowe, reglamentacyjny, świadczące i organizatorskie.
Podział
administracja państwowa
administracja samorządu terytorialnego
Funkcje
- Porządkowo-reglamentacyjne czyli ochrona porządku publicznego i bezpieczeństwa zbiorowego.
- Świadczenia usług
- Zarządcza, czyli udział państwa w zarządzaniu gospodarką państwową (np. wydawanie patentów, koncesji).
Zasady działania i organizacji administracji publicznej
- Funkcjonowanie opiera się na przepisach prawa i w granicach zakreślonych jego przepisami.
- Zasada kierownictwa, czyli działania organu administracji: organizacyjne, koordynacyjne, sprawdzające, nadzorcze, kontrolne etc.
- Koordynacja. Potrzebna do koordynowania działania różnych organów adminis