Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

Ostatnio komentowane
"wykożystywany" !!!!!
Human • 2018-09-24 19:22:55
W. Churchill i F.D.R. sprzedali Polskę Stalinowi. Zdrada aliantów !!!
Jerry • 2018-09-24 17:48:19
fajne, przydalo sie w zadaniu (:
ktos • 2018-09-24 16:33:47
ksiądz piszący przede wszystkim"na chwałę pańską" historykiem Polski? skąd można ...
asiek cyto • 2018-09-24 15:33:11
Nawet pomaga. Dzięki pomogło na biologię
Ewa • 2018-09-24 14:28:56
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

W dramacie Mrożka wyraźne są nawiązania i analogie do „Wesela” Wyspiańskiego. Niewątpliwie punktem wspólnym obu dramatów jest motyw ślubu, stanowiący – w przypadku „Wesela” – oś konstrukcyjną utworu, zaś w „Tangu” będący istotnym wątkiem, który decyduje o wymowie dramatu.

U Wyspiańskiego wiejskie wesele jest pretekstem do ukazania panoramy społeczeństwa polskiego, skonfrontowania postaw inteligencji i chłopów. U Mrożka ślub ma spełnić rolę rytuału, który zakończyłby chaos panujący w rodzinie. Z ceremonią zaślubin związany jest szereg obyczajów podtrzymujących tradycję. Artur  pragnie przywrócić dawną hierarchię wartości poprzez uświęcenie związku z Alą.

Wyspiański w „Weselu” sportretował polską inteligencję i chłopów z początku XX wieku. Mrożek ukazuje społeczeństwo po rewolucji obyczajowej, z drugiej połowy wieku. W obu przypadkach obraz ten jest pesymistyczny. Wyspiański surowo ocenił inteligentów, wytykając im bierność i chłopomanię. Zarzucał im też, że nie wywiązują się ze swojej roli przywódców narodu.

W „Tangu” mamy znacznie mniej bohaterów, a ich charakterystyka opiera się raczej na opozycji młodzi – starzy. Mrożek ukazuje trzy pokolenia inteligencji. Najstarsze, reprezentowane

Polecamy również:

Komentarze (0)
2 + 4 =