Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Groteska w Tangu

Groteskowy jest świat przedstawiony w „Tangu”. Nowoczesność, wolność, swoboda przybierają tu absurdalne rozmiary. Rodzice Artura złamali już wszelkie normy, jakie były do złamania, zniszczyli wszelkie konwenanse, zupełnie odcięli się od przeszłości. Ich wolność stała się zniewoleniem, obowiązkiem, przymusem narzuconym wszystkim ludziom. Paradoksalnie, młode pokolenie buntuje się przeciwko niemożności buntu. Zdesperowany Artur krzyczy:

(…) Buntować się przeciwko wam? A kto wy jesteście? Bezkształtna masa, amorficzny stwór, zatomizowany świat, tłum bez formy i konstrukcji. Waszego świata już nie można nawet rozsadzić. Sam się rozlazł (…).

Rzeczywistość została postawiona do góry nogami (tzw. motyw świata na opak). Młody Artur broni starego porządku, a stara babcia zachowuje się jak nastolatka. Wokół panuje kompletny bałagan, w salonie stoi katafalk (od 10 lat), przypadkowe przedmioty, takie jak bryczesy czy klatka na ptaki, dają efekt bylejakości, chaosu. Zachowanie Edka (i nie tylko) nie przystaje do wyobrażeń o inteligenckim domu. Eleonora jawnie romansuje z dziwnym gościem, a jej mąż przymyka na to oko.

Groteskowość „Tanga” przejawia się także w niejednorodności nastoju i stylu

Zobacz również

  • Tango - plan wydarzeń

    1. Gra w karty 2. Powrót Artura i kara za złamanie zasad 3. Dyskusja syna z rodzicami o zasadach i wolności

    Więcej
  • Tango - opracowanie (znaczenie tytułu, czas i miejsce akcji, motywy)

    „Tango” pochodzi z 1964 roku. Dramat po raz pierwszy ukazał się w „Dialogu”. Już w następnym roku zawitał na scenie teatru w Bydgoszczy. Był to jedenasty z kolei utwór dramatyczny Mrożka. Podobnie jak poprzednie, wyrósł z obserwacji zjawisk społecznych i politycznych oraz z zaniepokojenia pisarza kieru...

    Więcej
  • Tango - bohaterowie

    -

    Więcej
  • Tango - problematyka

    Głównym tematem „Tanga” jest konflikt pokoleń, w którym role starych i młodych zostają odwrócone. Syn zarzuca rodzicom, że doprowadzili do kompletnego chaosu, zniszczyli wszelkie zasady, ostatecznie zerwali z tradycją, odbierając mu tym samym prawo do buntu. Absolutna wolność, jaką wprowadzili, okazała si...

    Więcej
  • Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

    W dramacie Mrożka wyraźne są nawiązania i analogie do „Wesela” Wyspiańskiego. Niewątpliwie punktem wspólnym obu dramatów jest motyw ślubu, stanowiący – w przypadku „Wesela” – oś konstrukcyjną utworu, zaś w „Tangu” będący istotnym wątkiem, który decyduje o wymowie dra...

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 3 =
Ostatnio komentowane
Pomylono kąty
dsf • 2020-06-22 16:11:37
wow
Kasia • 2020-06-17 11:55:30
jezu ale trudne
iwo • 2020-06-16 18:19:06
dzieki
halinka • 2020-06-15 11:00:28
Rzym podbity przez barbarzyńców powoli całkowicie zamierał. Styl romański jest uprosz...
Badacz wlotów i upadków cywilizacji • 2020-06-11 21:16:11