Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Konflikt pokoleń w Tangu

Konflikt pokoleń trwa na świecie nieustannie, każda kolejna generacja pragnie urządzić rzeczywistość po swojemu. Tradycyjnie młodzi dążą do zmian, a starzy dbają o utrzymanie status quo. Jednak wszystkie przemiany pokoleniowe zmierzają stopniowo do rozszerzania wolności i rozluźnienia obyczajów.

W „Tangu” Mrożek w groteskowy sposób ukazuje przekroczenie pewnej granicy w owym dążeniu do wolności i swobody. Pokolenie Stomila i Eleonory doprowadziło swoją walkę, zrywanie „zaskorupiałych okowów religii, moralności, społeczeństwa, sztuki” do absurdu. Zniszczyli oni wszelkie zasady, więc następne pokolenie nie ma już przeciwko czemu się buntować.

Artur właśnie to ma im za złe. Młodzieniec uważa, że pozbawili go możliwości buntu, ich postawa odebrała mu prawo do niezgody, od wieków przysługujące młodym. Jako że rodzice pozostali młodzi duchem, Artur w wieku dwudziestu pięciu lat musi być stary, tj. przyjąć postawę charakterystyczną dla starych:

(…) Buntować się przeciwko wam? A kto wy jesteście? Bezkształtna masa, amorficzny stwór, zatomizowany świat, tłum bez formy i konstrukcji. Waszego świata już nie można nawet rozsadzić. Sam się rozlazł (…).

Nie da się buntować przeciwko pokoleniu,

Zobacz również

  • Tango - plan wydarzeń

    1. Gra w karty 2. Powrót Artura i kara za złamanie zasad 3. Dyskusja syna z rodzicami o zasadach i wolności

    Więcej
  • Tango - opracowanie (znaczenie tytułu, czas i miejsce akcji, motywy)

    „Tango” pochodzi z 1964 roku. Dramat po raz pierwszy ukazał się w „Dialogu”. Już w następnym roku zawitał na scenie teatru w Bydgoszczy. Był to jedenasty z kolei utwór dramatyczny Mrożka. Podobnie jak poprzednie, wyrósł z obserwacji zjawisk społecznych i politycznych oraz z zaniepokojenia pisarza kieru...

    Więcej
  • Tango - bohaterowie

    -

    Więcej
  • Tango - problematyka

    Głównym tematem „Tanga” jest konflikt pokoleń, w którym role starych i młodych zostają odwrócone. Syn zarzuca rodzicom, że doprowadzili do kompletnego chaosu, zniszczyli wszelkie zasady, ostatecznie zerwali z tradycją, odbierając mu tym samym prawo do buntu. Absolutna wolność, jaką wprowadzili, okazała si...

    Więcej
  • Tango a Wesele - porównanie dramatu Mrożka i Wyspiańskiego

    W dramacie Mrożka wyraźne są nawiązania i analogie do „Wesela” Wyspiańskiego. Niewątpliwie punktem wspólnym obu dramatów jest motyw ślubu, stanowiący – w przypadku „Wesela” – oś konstrukcyjną utworu, zaś w „Tangu” będący istotnym wątkiem, który decyduje o wymowie dra...

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 1 =
Ostatnio komentowane
Lubicie mnie chociaż tutaj?
Dis • 2020-04-01 18:53:24
Nawet nawet
OlisiaSyb • 2020-04-01 17:33:11
fajnie
ls • 2020-04-01 13:17:22
Nie dokładnie o to mi chodziło ale przydatne. Pozdrawiam autora.
Mangle UwU • 2020-04-01 10:30:26
Bardzo słabe opracowanie jak na tak istotną książkę.
Andy • 2020-04-01 08:39:26