Bogowie greccy, rzymscy i herosi w Mitologii

Bogowie greccy i rzymscy:

Zeus/Jowisz

Jedno z pierwszych greckich bóstw, syn Kronosa i Rei wychowywany przez kozę Amalteję i nimfy. Po osiągnięciu dojrzałości zabija ojca i obejmuje władzę nad ziemią jako pan Olimpu. Zeus to przede wszystkim władca i zwycięzca (atrybut – piorun, przydomek – „gromowładny”), patron prawa, opiekun podróżnych i wędrowców, ale i kochliwy, niewierny mąż, ojciec niezliczonej gromady pomniejszych bóstw i herosów. W starożytnej Grecji uważano go za najwyższe z bóstw, sprawujące opiekę nad narodem greckim.

Naczelnym rzymskim bóstwem odpowiadającym wyglądem, atrybutami i zakresem władzy greckiemu Zeusowi jest Jowisz (Jupiter). Jupiter stoi na czele rzymskiego panteonu bóstw. Jest władcą i panem nieba uosabiającym światłość, mądrość i zwierzchność.

Hera/Junona

Jedna z najstarszych greckich bogiń, siostra i żona Zeusa, pani Olimpu. Opiekunka małżeństw, patronka rodzin, rodzących kobiet i domowego ogniska. Mściwa, zazdrosna i ambitna ściga każdego, kto w jakikolwiek sposób ośmieli się ubliżyć jej czci (kochanki Zeusa, Herakles, Tyrezjasz). Hera przedstawiana jest często w rydwanie zaprzężonym w pawie. Atrybuty bogini to: jabłko granatu i berło z kukułką.

W mitologii rzymskiej Junona – siostra i żona Jupitera - była odpowiednikiem greckiej Hery, patronką kobiet, rodziny, opiekunką macierzyństwa.

Atena/Minerwa

Grecka bogini mądrości, uważana za jedno z najważniejszych bóstw olimpijskich. Według mitologii Atena miała wyskoczyć z głowy samego Zeusa. Dziewicza bogini (przydomek: Pallas) przedstawiana jest jako piękna, wyniosła i uzbrojona kobieta, trzymająca w dłoniach tarczę i włócznię. Atena (patronka greckiej stolicy) to opiekunka uczonych, mędrców i wszelkiego rodzaju rzemieślników. Patronuje też tym, którzy podczas walki wykazują się szczególną odwagą.

Rzymska bogini mądrości (odpowiednik greckiej Ateny) to Minerwa, córka Jowisza. Patronka rzemieślnictwa, nauki, filozofii i sztuki.

Afrodyta/Wenus

Grecka bogini miłości, uważana za najpiękniejszą spośród mieszkanek Olimpu. Według mitologii Afrodyta miała wyłonić się z morskiej piany u wybrzeży Cypru. Po przybyciu na Olimp tajemnicza piękność zostaje żoną Hefajstosa. Atrybuty bogini to: rydwan zaprzężony w gołębie i cudowna przepaska zjednująca przychylność bóstw i śmiertelników. Stałym towarzyszem Afrodyty jest Eros – bożek miłości.

Rzymska bogini miłości, odpowiednik greckiej Afrodyty to Wenus.

Apollo

Syn Zeusa i Latony, brat Artemidy. Piękny bóg poezji, muzyki, twórczości, światła, opiekun dziewięciu Muz (boginki odpowiedzialne za różne dziedziny sztuki). Apollo posiada zdolność jasnowidzenia i potrafi udzielać tego daru śmiertelnikom, z tego względu uważa się go za patrona wieszczy i wróżbitów (pod opieką Apollina znajdowały się m.in. słynne Sybille). Atrybutami tego boga są: wawrzynowy wieniec, lira, łuk i kołczan strzał.

Ares/Mars

Syn Zeusa i Hery, greckie bóstwo wojny i walki. Ares to postać okrutna i agresywna, słynąca z licznych zatargów z pomniejszymi bóstwami. Według mitologii jest to bóstwo odpowiedzialne za nauczenie ludzi wojennego rzemiosła. Atrybutami Aresa są:  jego zbroja, miecz, tarcza.

Rzymskie bóstwo wojny utożsamiane z greckim Aresem to Mars. Według mitologii rzymskiej Mars jest ojcem Romulusa i Remusa (bliźniąt wykarmionych przez wilczycę, według legendy – późniejszych założycieli Rzymu).

Artemida/Diana

Córka Zeusa i Latony, bliźniacza siostra Apollina. Bogini lasów, przyrody, polowania przedstawiana jako młoda kobieta z diademem na czole, ubrana w lekką suknię, trzymająca łuk i otoczona gromadą psów łowczych. Waleczna i gwałtowna potrafi dokonać okrutnej zemsty (Akteon, Niobe). Uważana za patronkę myśliwych i rodzących kobiet. Jej atrybuty to łuk i kołczan strzał, ulubione zwierzę – łania.

Diana to rzymska bogini odpowiadająca greckiej Artemidzie, siostra Apollina. Bogini przyrody, łowów i księżyca. Podobnie jak w mitologii greckiej przedstawiana była w otoczeniu nimf, leśnych zwierząt i psów myśliwskich.

Demeter/Cerera

Według mitologii jedna z pierwszych, wielkich bogiń. Bóstwo uosabiające naturę, opiekunka przyrody, urodzaju i płodności. W literaturze i sztuce Demeter przedstawiana jest zazwyczaj jako sędziwa kobieta trzymająca w dłoni kłosy zboża. Patronuje rolnikom, opiekuje się ich domostwami i zagrodami. Według jednego z mitów bogini traci córkę Korę, porwaną przez Hadesa – boga podziemi. Rozpacz bogini i determinacja w poszukiwaniu dziecka doprowadzają do zaburzenia cyklu przyrody (nastanie jesieni i zimy), przywróconego po powrocie Kory do matki.

W mitologii rzymskiej Demeter odpowiada Cerera – jedna z czołowych rzymskich bogiń, czczona jeszcze przed przejęciem przez Rzymian bóstw greckich. Z biegiem czasu utożsamiana z grecką Demeter. Cerera (Ceres) to bogini wszelkiego urodzaju i płodności. Patronka rolników, opiekunka kobiet i rodziny.

Dionizos/Bachus

Bóstwo urodzaju, zabawy i wina, syn Zeusa i Semele. Dionizos jest zazwyczaj przedstawiany jako urodziwy mężczyzna w wieńcu z winnej latorośli, poruszający się w rydwanie zaprzężonym w lwy lub lamparty. Bóstwu towarzyszy orszak złożony z bachantek i faunów. Według mitologii Dionizos to jeden z pierwszych bogów, którzy zamieszkali na ziemi. Uroczystości ku czci Dionizosa – Dionizje Małe (tzw. wiejskie, jesień – święto winobrania) oraz Dionizje Wielkie (tzw. miejskie, z początkiem kwietnia) – dały początek greckiej tragedii i komedii.

Odpowiednik greckiego Dionizosa w mitologii rzymskiej to Bachus - bóstwo winnej latorośli, zabawy i urodzaju.

Eros/Amor

Dziecięcy bożek miłości i namiętności, przedstawiany jako członek orszaku Afrodyty. Erosa przedstawiano jako nagie, figlarne dziecko uzbrojone w kołczan, łuk i strzały powodujące natychmiastowe miłosne zauroczenie.

Rzymskim odpowiednikiem greckiego Erosa jest Amor, bożek miłości przedstawiony jako dziecko z łukiem i kołczanem strzał, towarzysz Wenus.

Hefajstos/Wulkan

Grecki bóg ognia, patron kowali i rzemieślników. Syn Zeusa i Hery, w młodości zrzucony z Olimpu, na skutek czego doznaje trwałego kalectwa. Po wypadku bożek unika kontaktów z pozostałymi bóstwami. Tworzy własną siedzibę w głębinach Etny, zajmując się kowalstwem – wykuwaniem zbroi, tarcz i mieczy. Według mitologii bogowie wynagrodzili Hefajstosowi wygnanie oddając mu za żonę najpiękniejszą z bogiń – Afrodytę.

Rzymski odpowiednik greckiego boga Hefajstosa, patrona kowalstwa i rzemieślnictwa to Wulkan.

Hermes/Merkury

Syn Zeusa i Mai, posłaniec bogów olimpijskich; patron kupców, złodziei, handlarzy, pasterzy i podróżników. Atrybuty Hermesa to: kaduceusz (para węży owinięta wokół leszczynowej laski posiadająca właściwości uśmierzania sporów), buty z miniaturowymi skrzydełkami (umożliwiające szybkie przemieszczanie się) oraz mieszek z monetami.

Rzymski bóg handlu, odpowiadający greckiemu Hermesowi to Merkury - patron kupców, podróżników, celników i złodziei.

Hades/Pluton

W mitologii greckiej Hades jest panem i władcą podziemi. Bóstwo odpowiadające rzymskiemu władcy świata zmarłych – Plutonowi. Według mitologii greckiej żoną Hadesa jest Kora (córka Demeter, odpowiednik rzymskiej Prozerpiny).

Posejdon/Neptun

Greckie bóstwo wody, władca mórz i oceanów, odpowiadający rzymskiemu Neptunowi, opiekun żeglarzy. Jego atrybutem jest trójząb.

Hestia/Westa

Grecka bogini ogniska domowego, odpowiednik rzymskiej Westy. W świątyniach Hestii płonął wieczny ogień podtrzymywany przez Westalki (wg tradycji rzymskiej) – dziewicze kapłanki bogini.

Charyty

Greckie boginki zabawy, tańca, uosabiające wdzięk i piękno. Trzy siostry – Eufrozyne, Taleja, Aglaja – przedstawiane są najczęściej w tanecznym kręgu. Atrybuty boginek to: kłosy zboża i muzyczne instrumenty.

Janus

Jedno z naczelnych bóstw rzymskich nie posiadające odpowiednika w mitologii greckiej. Opiekun bram, drzwi, początku, patron układów. Przedstawiany jako postać o dwóch męskich obliczach, zwróconych do siebie tyłem.

Herosi:

Herakles

Syn Zeusa i śmiertelniczki. Ulubieniec władcy Olimpu, znienawidzony przez Herę. Legendarna jest jego siła i męstwo, a także 12 prac, które wykonał jako karę za zabicie w szale własnych dzieci. Prace, zostały wybrane tak, by przewyższały możliwości jednego człowieka.

Jazon

Syn Azjona, heros. Przywódca wyprawy Argonautów po złote runo.

Tezeusz

Heros. Królewicz ateński. Jego najsławniejszym czynem było zabicie Minotaura, potwora z Krety zamieszkującego stworzony przez Dedala labirynt. Tezeusz przechytrzył potwora dzięki pomocy Ariadny.

Achilles

Heros i wojownik, bohater wojny trojańskiej. Syn Tetydy, która chcą mu zapewnić nieśmiertelność zanurzyła dziecko w Styksie trzymając za piętę. Stąd to miejsce na ciele herosa jest jedynym nieodpornym na ciosy. Achilles podczas wojny trojańskiej zabija Hektora i ginie w odwecie z rąk Parysa.

Nicolas-André Monsiau: Bogowie olimpijscy, greccy, rzymscy

Nicolas-André MonsiauBogowie olimpijscy

Polecamy również:

  • Mitologia Parandowskiego - opracowanie

    Pierwsze wydanie książki Jana Parandowskiego, „Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian” miało miejsce w 1924 r. Znany eseista zebrał w swoim dziele najważniejsze opowieści charakteryzujące politeistyczną religię antyku. Więcej »

  • Mit - definicja, podział, funkcje mitów

    Mit (gr. mythos = opowieść, zamysł, myśl) opowieść będąca elementem wierzeń danej społeczności. Treści mitów to nie tylko dzieje bogów, herosów i wielkich bohaterów, ale i historie związane z życiem zwykłych ludzi (np. opowieści wyjaśniające zjawiska przyrody, prawa natury itp.). Jednym... Więcej »

  • Znaczenie mitologii w dziejach kultury europejskiej

    Pierwotnie mity spełniały funkcję poznawczą (uczyły, wyjaśniały, stanowiły namiastkę wiedzy o otaczającym świecie) i kulturotwórczą; stanowiły podstawę wierzeń religijnych starożytnych Greków (funkcja światopoglądowa). Przekazywane z pokolenia na pokolenie wzmacniały poczucie tożsamości narodowej i... Więcej »

  • Toposy, archetypy i motywy mitologiczne

    Topos - nazwa pochodzi od greckiego topos koinos = wspólne miejsce. Stały, powtarzający się motyw literacki lub obraz, funkcjonujący w obrębie danej kultury. Zbiór toposów określa się mianem „topiki”. Ważnymi źródłami toposów są mitologie świata i Biblia. Więcej »

  • Związki frazeologiczne z mitologii greckiej - ich pochodzenie i znaczenie

    Bunt prometejski - oznacza bluźnierczy bunt wybitnej jednostki, skierowany przeciwko zastanym prawom świata i przeciwko Bogu, wiąże się z całkowitym poświęceniem dla dobra ogółu. Wyrażenie wywodzi się z mitu o Prometeuszu, który dla dobra ludzkości sprzeciwił się bogom i został za to surowo ukarany. Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 2 + 1 =
Kro
2018-11-21 14:19:55
Nieprzydatne
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01