Film autorstwa Federidco Felliniego i trzech innych reżyserów składa się z trzech części, oddających wybrane nowele autorstwa włoskiego pisarza, Giovanniego Boccaccia, wydane pod wspólnym tytułem Dekameron w 1410 roku oraz wpisane na listę ksiąg zakazanych w 1559 roku.
Kuszenie doktora Antoniego
Część autorstwa Federico Felliniego nosi tytuł Kuszenie doktora Antoniego. Opowiada o zasadniczym doktorze o kontrowersyjnych poglądach, który usiłuje wprowadzić swój światopogląd do społeczeństwa rzymskiego, rozbuchanego w tym czasie pokusami erotycznymi. Jego zamiary ma powstrzymać dziewczynka-amorek wysłana by sprawić, że Antoni również ulegnie pokusie. W efekcie z ogromnego billboardu schodzi piękna, ociekająca seksualnością kobieta, aktorka – Anita Ekberg, stanowiąca ucieleśnienie męskich marzeń. Kobieta jest niemal naga, chodzi boso po trawie, tarza się w niej, nieustannie podkreślając swój związek z naturą i powiązania kobiecości z siłami przyrody. Scenariusz Felliniego nawiązuje do średniowiecznej postaci pustelnika i ascety św. Antoniego.
Krytycy podkreślają, że filmowa wersja noweli narodziła się podyktowana chęcią zemsty i sprzeciwu wobec ówczesnej cenzury we Włoszech. Ekranizacja mogła ukazać się dopiero w latach 70. stąd sugestia w tytule cyklu (choć została ukończona już w 1962 roku). W realizacji swojej części Fellini z pewnością inspirował się nauką Kościoła i jego stosunkiem do cielesności i kobiecości, traktowanej w czasach Boccaccia jako nieczysty aspekt życia. Co do obsady aktorskiej, osadzenie Anity Ekberg w roli samej siebie nadało dodatkowej autentyczności noweli.
Praca
Segment autorstwa Luchino Viscontiego stanowi opowieść o stylu życia wyższych sfer. Bohaterem jest zatem włoski hrabia, który poślubia córkę niemieckiego przedsiębiorcy. Jest to typowe „małżeństwo na papierze”, związek ten opiera się wyłącznie na wymianie handlowej. Hrabia realizuje swoje potrzeby miłosne na tzw. „boku”, co do pewnego czasu nie przeszkadza jego małżonce imieniem Pupe. W momencie gdy prasa ujawnia skandal związany z relacją arystokraty z jedną z prostytutek, hrabina znika, a jej mąż zostaje odcięty od środków finansowych. Wpada z kryzys i zastanawia się jak z niego wybrnąć. Tymczasem do pałacu wraca Pupe – podczas swojej nieobecności poznała system działania półświatka, w którym obracał się jej mąż. Postanawia sama zarobić na swoje utrzymanie, czym wywołuje rozbawienie męża i ojca. Składa hrabiemu propozycję, by to jej płacił za usługi seksualne, zamiast obcym kobietom, na co mężczyzna przystaje.
W główną rolę kobiecą wciela się w filmie znakomita Roma Schneider.
Loteria
Autorem tej części cyklu jest Vittorio de Sica, który przedstawia historię szwagierki właściciela strzelnicy, która nie przynosi większych zysków. Rodzina bohaterów wpada zatem na pomysł uruchomienia dodatkowej loterii, w której główną nagrodą ma zostać wspomniana szwagierka. Cały plan biznesowy komplikuje się z chwilą narodzin prawdziwej miłości. Gwiazdą noweli jest Sophia Loren.
Plakat Boccacio '70/www.wikipedia.org.pl |