Budżet samorządowy - definicja
Budżetem samorządu terytorialnego nazywamy plan dochodów i wydatków danej jednostki samorządowej. Warto wiedzieć, że planowanie takie ma cykl roczny – decyzję o budżecie podejmuje organ stanowiący jednostki w drodze uchwały, jednak wyłączny wpływ na formułowanie projektu budżety posiada wykonawczy organ jednostki samorządowej, czyli wójt (burmistrz/prezydent) lub też zarząd powiatowy bądź wojewódzki).
Istotnym elementem budżetu danej jednostki samorządu terytorialnego jest rozbicie dochodów na źródła ich uzyskiwania, a także szczegółowy podział wydatków na poszczególne działy.
Finansową działalność jednostek samorządu kontroluje i nadzoruje Regionalna Izba Obrachunkowa, która opiniuje budżet danej gminy przed jego uchwaleniem.
Wielkość budżetu jednostki samorządu terytorialnego w dużej mierze zależy od dotacji celowych z budżetu państwa i wysokości tzw. subwencji ogólnych, choć oczywiście poszczególne jednostki samorządu terytorialnego (jst) mają także inne dochody – tzw. dochody własne. Dochody te pochodzą m.in. z majątku jst, z podatków od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych itp., od wpływów z opłat – m.in. skarbowej, a także z udziału z podatku dochodowego od osób fizycznych (mieszkających na terenie gminy także powiatu czy województwa) i prawnych (z siedzibą firmy na terenie danej gminy – także powiatu czy województwa).