Kultura elitarna (inaczej wysoka) i kultura masowa to jakby dwie strony tego samego medalu – obie tworzą produkty (materialne i niematerialne) przeznaczone jednak dla innych grup odbiorców.
Jeśli chodzi o kulturę elitarną, to choć jest ona przeznaczona dla wszystkich, najczęściej znajduje odbiorców u osób wykształconych, posiadających rozwinięte kompetencje kulturowe, wyrobiony gust i wysokie oczekiwania względem rozrywki.
Kultura masowa jest natomiast przeciwieństwem kultury elitarnej – w założeniu skierowana jest do bardzo szerokiej grupy osób, która oczekuje lekkiej i łatwej rozrywki bardziej niż produktów skłaniających do refleksji. Kultura masowa rządzi się zyskiem, natomiast kultura elitarna (przynajmniej w dużej części) dyktowana jest przez samych artystów, a nie przez koncerny chcące zarobić, a nawet zmanipulować odbiorcę.
Kulturę masową możemy znaleźć w telewizji, prasie, na sklepowych półkach, natomiast kultura wysoka, choć również można ją spotkać w wymienionych miejscach, czeka na odbiorców w teatrze, filharmonii, wśród regałów bibliotek i księgarni (wśród książek znajdziemy jednak także egzemplarze przykładów kultury masowej).