Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Kultura masowa - definicja, cechy, przykłady

Kultura masowa jest specyficzną odmianą kultury, której podstawowym celem jest zaspokojenie potrzeb i gustów masowej publiczności. Przeciwieństwem kultury masowej jest kultura wysoka (elitarna), która znajduje zdecydowanie mniejszą grupę odbiorców.

Kultura masowa - cechy

W związku z nastawieniem kultury masowej na masowego odbiorcę, kultura ta musi być skierowana do osób w różnym wieku, o zróżnicowanym poziomie wykształcenia, doświadczenia, miejsca zamieszkania, osób należących nieraz do bardzo różnych grup społecznych.

Powyższe, szerokie i płynne określenie adresata produktów kultury masowej powoduje często odejście od tematów trudnych i kontrowersyjnych na rzecz prostej i przyjemnej rozrywki, która podobać się może prawie każdemu. Nic dziwnego więc, że kulturę masową często uznaje się za niosącą mało wartościowe i spłycone treści.

Ważną cechą kultury masowej jest także to, że kultura ta bardzo podatna jest na modę, często rządzi ją nastawienie na zysk, które nierzadko jest ważniejsze niż wartość intelektualna i artystyczna produktu kultury (np. filmu).

Rozwój kultury masowej jest możliwy dzięki obserwowanemu od początku XX wieku rozwojowi mediów (początkowo radia, a potem telewizji i przemysłu filmowego, a także wyraźnego zwiększenia nakładów prasy i książek). Duże znaczenie miało także zwiększenie ilości czasu wolnego u przeciętnego odbiorcy (tydzień pracy skrócił się przeciętnie do ok 40 godzin), co spowodowało wzrost popytu na rozrywkę.

Zobacz również

  • Homogenizacja kultury - definicja, przykłady, wady i zalety

    Homogenizacja kultury to zjawisko, które polega na wzajemnym upodobnianiu się poszczególnych kultur (wartości, obyczajów, mody, wytworów materialnych itp.) między sobą, stopniowym ujednolicaniu w skali regionu, a ostatnio nawet w skali całego świata.

    Więcej
  • Komercjalizacja kultury - definicja, na czym polega, za i przeciw

    Komercjalizacja kultury polega na tym, iż wartość artystyczna i intelektualna wytworów kulturalnych ustępuje żądzy zysku. Sprzyja to tworzeniu miałkiej, bezrefleksyjnej rozrywki, która choć cieszy się bardzo dużą popularnością w społeczeństwie, nie działa w sposób rozwijający.

    Więcej
  • Kultura masowa - wady i zalety

    Kultura masowa jako rodzaj kultury uniwersalnej, skierowanej do jak najszerszego grona odbiorców często jest traktowana dość krytycznie. Kultura ta ma jednak zarówno wady, jak i zalety.

    Więcej
  • Kultura elitarna a kultura masowa - różnice

    Kultura elitarna (inaczej wysoka) i kultura masowa to jakby dwie strony tego samego medalu – obie tworzą produkty (materialne i niematerialne) przeznaczone jednak dla innych grup odbiorców. 

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (7)
Wynik działania 1 + 1 =
XD
2020-01-20 15:55:41
2heady
+rozgarjasz123
2019-06-13 18:40:55
Mondre to
stary pijany
2019-02-26 20:02:13
Eloo
stan wjsn
2018-10-13 22:09:33
no siema
Kasia23920172673921
2018-10-07 11:07:40
Siemka ziomy
siema
2018-09-14 14:51:01
siema
Elo
2018-09-09 07:03:39
Elo
Ostatnio komentowane
KKKK
MISTRZ • 2020-04-03 14:45:57
d
d • 2020-04-03 13:15:01
n
bn • 2020-04-03 12:55:19
super
xxgosiaxx123456 • 2020-04-03 11:05:11
Prawie jakbym widział to, czego nie uczyłem się w szkole średniej, a być może to jes...
Aleksander • 2020-04-03 10:40:04