Kultura masowa - definicja, cechy, przykłady

Kultura masowa jest specyficzną odmianą kultury, której podstawowym celem jest zaspokojenie potrzeb i gustów masowej publiczności. Przeciwieństwem kultury masowej jest kultura wysoka (elitarna), która znajduje zdecydowanie mniejszą grupę odbiorców.

Kultura masowa - cechy

W związku z nastawieniem kultury masowej na masowego odbiorcę, kultura ta musi być skierowana do osób w różnym wieku, o zróżnicowanym poziomie wykształcenia, doświadczenia, miejsca zamieszkania, osób należących nieraz do bardzo różnych grup społecznych.

Powyższe, szerokie i płynne określenie adresata produktów kultury masowej powoduje często odejście od tematów trudnych i kontrowersyjnych na rzecz prostej i przyjemnej rozrywki, która podobać się może prawie każdemu. Nic dziwnego więc, że kulturę masową często uznaje się za niosącą mało wartościowe i spłycone treści.

Ważną cechą kultury masowej jest także to, że kultura ta bardzo podatna jest na modę, często rządzi ją nastawienie na zysk, które nierzadko jest ważniejsze niż wartość intelektualna i artystyczna produktu kultury (np. filmu).

Rozwój kultury masowej jest możliwy dzięki obserwowanemu od początku XX wieku rozwojowi mediów (początkowo radia, a potem telewizji i przemysłu filmowego, a także wyraźnego zwiększenia nakładów prasy i książek). Duże znaczenie miało także zwiększenie ilości czasu wolnego u przeciętnego odbiorcy (tydzień pracy skrócił się przeciętnie do ok 40 godzin), co spowodowało wzrost popytu na rozrywkę.

Polecamy również:

Komentarze (4)
Wynik działania 3 + 2 =
Ktoś 66666
2022-03-31 17:37:09
Gdzie przykłady?!
N i k t
2020-05-25 14:29:13
Pomocne, ale brakuje mi przykładów.
tecnikum
2020-04-24 07:12:44
a gdzie przykłady xddd
+rozgarjasz123
2019-06-13 18:40:55
Mondre to
Ostatnio komentowane
dzięki
• 2025-03-10 15:14:41
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01
dzięki
• 2025-02-24 09:56:27