Kultura masowa jako rodzaj kultury uniwersalnej, skierowanej do jak najszerszego grona odbiorców często jest traktowana dość krytycznie. Kultura ta ma jednak zarówno wady, jak i zalety.
Kultura masowa – wady
- w związku z tym, że przeznaczona jest do bardzo zróżnicowanego adresata, rzadko dotyka tematów poważnych i złożonych,
- częściej nastawiona jest na relaks, prostą i łatwą rozrywkę,
- jest silnie skomercjalizowana, ulega modzie i chęci zysku,
- dochody uzyskane z produktu kulturalnego są nieraz ważniejsze niż jego wartość artystyczna (także poziom intelektualny),
- częściej nastawiona jest na ilość niż na jakość,
- miałkość i płytkość części produktów, manipulujących i „ogłupiających” społeczeństwo,
- stanowi łatwiejszą w odbiorze alternatywę dla kultury wysokiej, co może wpływać na jej wypieranie.
Kultura masowa – zalety
- niektóre produkty kultury masowej mają wyższą jakość, zbliżając się do kultury wysokiej,
- dostępność kultury masowej pozwala na uczestniczenie w niej osób, które w innych warunkach nie mogłyby z niej korzystać,
- kultura nawet nieco niższej jakości lepsza jest niż jej zupełny brak,
- jest stosunkowo tania dla odbiorcy, który ma ją w zasięgu ręki.