Michał Anioł - biografia i twórczość - strona 2

o.

Na szczególną uwagę zasługuje „Pieta watykańska” powstała we wczesnym okresie twórczości artysty (1498-1500) na zamówienie francuskiego kardynała De Billheresa. Przedstawia ona Madonnę trzymającą ciało ukrzyżowanego Jezusa. Michał Anioł zadbał o każdy szczegół. Przemyślana kompozycja zamyka się w kształcie piramidy. Najwyższy punkt stanowi głowa Madonny, a podstawę szeroko udrapowana materia szaty. Postać Madonny uderza swoją młodością. Istnieją różne interpretacje tego zabiegu – niektórzy twierdzą, że ma on symbolizować czystość, inni, że to ukłon w stronę Dantego, który napisał: „Matko Dziewico, córko swego Syna”.

Twarz Matki Boskiej jest bez wyrazu, nie sposób odczytać z niej emocji. Ciało Chrystusa bezwładnie spoczywa w jej ramionach. Zostało ono przedstawione bardzo realistycznie: twarz Jezusa jest spokojna, brak na niej oznak cierpienia. Także rany po ukrzyżowaniu są słabo widoczne. Rana w boku została tylko zarysowana, a rany po gwoździach nie przechodzą na wylot.

Artysta wiele lat poświęcił pracy nad nagrobkiem Juliusza II, jednak ostatecznie go nie ukończył. Plan przewidywał 40 postaci biblijnych, z których artysta wykonał tylko część. Jedną z nich jest „Mojżesz” powstały w latach 1513-1516. Mojżesz przedstawiony został w pozycji siedzącej, z imponującą brodą i rogami. Ten ostatni szczegół prawdopodobnie wynika z błędnego przekładu Pisma Świętego. Marmurowy posąg obecnie jest umieszczony w bazylice św. Piotra w Okowach.

Malarstwo

Największym dziełem malarskim Michała Anioła jest wnętrze Kaplicy Sykstyńskiej. Na sklepieniu artysta przedstawił szereg scen ze Starego Testamentu, począwszy od stworzenia świata, na potopie kończąc. Artysta zastosował ciekawy zabieg: przy wejściu namalował najmniejsze postacie, a im bliżej ołtarza – tym są większe. Dzięki temu – patrząc od wejścia – odnosi się wrażenie, że wszystkie one są jednakowych rozmiarów. Po bokach sufitu i w lunetach umieścił Michał Anioł proroków i sybille; prorokowi Jeremiaszowi dał swoją twarz, podpisując w ten sposób dzieło.

Naprzeciwko wejścia, na ścianie artysta przedstawił scenę Sądu Ostatecznego. Jest to ogromna kompozycja obejmująca kilkadziesiąt postaci. W centralnej części znajduje się Jezus z Matką Boską. Wokół zgromadzeni są święci, powyżej aniołowie trzymający przedmioty związane z męką Chrystusa, poniżej zaś – jedenastu aniołów bez skrzydeł, którzy dźwiękiem trąb budzą z grobów umarłych. Najniżej znajduje się czeluść piekielna, do której Charon przewozi potępionych. Postaci z „Sądu Ostatecznego” są nagie lub prawie nagie, co wzbudzało zgorszenie pośród niektórych duchownych. Ostatecznie sobór trydencki uznał, iż należy zamalować najbardziej intymne części ciała. Zrobił to uczeń Michała Anioła – Danielle da Volterra – miesiąc przed śmiercią mistrza.

Znany jest tylko jeden obraz Michała Anioła – „Doni Tondo”, przedstawiający Świętą Rodzinę podczas chrztu. Całość tworzy kolistą kompozycję z Madonną w centralnej części. Skręcona pozycja jej ciała zwiastuje już pierwsze przejawy manieryzmu.

Architektura

Największym dziełem architektonicznym Michała Anioła jest Bazylika św. Piotra w Rzymie, choć nie był jej pierwszym wykonawcą i nie doprowadził budowy do końca. Nadał on jednak budowli konstrukcję centralną przykrytą kopułą. Ponadto, pracował przy budowie Kaplicy Medyceuszy, biblioteką medycejską i planem placu na Kapitolu.

Polecamy również:

  • Michał Anioł Stworzenie Adama - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Stworzenie Adama” to renesansowy fresk Michała Anioła, stanowiący fragment większego dzieła zdobiącego Kaplicę Sykstyńską w Pałacu Watykańskim. Freski powstały na początku XVI w. na zlecenie papieża Juliusza II. „Stworzenie Adama” to malowidło przedstawiające początkową partię Księgi... Więcej »

  • Michał Anioł Sąd ostateczny - opis, interpretacja i analiza fresku

    Michał Anioł, który był przede wszystkim rzeźbiarzem, przyjął zlecenie na „Sąd Ostateczny” od papieża Klemensa VII bez entuzjazmu, wręcz niechętnie, kontrakt zaś podpisał przekornie: „rzeźbiarz Michał Anioł”. Papież powierzył mu pokrycie ściany ołtarzowej Kaplicy Sykstyńskiej ogromnym... Więcej »

  • Michał Anioł Pieta - opis, interpretacja piety

    „Pieta watykańska” to rzeźba w marmurze autorstwa Michała Anioła, przez wielu znawców uważana za jego najdoskonalsze dzieło. Przez samego autora prawdopodobnie także była wysoko ceniona, ponieważ jest to jedyna praca, którą sygnował własnym nazwiskiem (podpis widnieje na szarfie... Więcej »

  • Michał Anioł Dawid - opis, interpretacja rzeźby

    Michał Anioł pracował nad „Dawidem” przez kilka lat (1501-1504). Dzieło mierzy 4,34 m wysokości i jest jedną z najdoskonalszych prac tego artysty, a także tej epoki. Gotowy posąg został umieszczony na placu Signiorii, przy wejściu do Pałacu Starego. Więcej »

  • Michał Anioł Wygnanie z raju - opis, interpretacja i analiza fresku

    „Wygnanie z raju” to jeden z fresków namalowanych przez Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej na początku XVI w. Malowidło zostało skomponowane przez artystę na zasadzie symetrii i kontrastu. Układ fresku jest wyraźnie dwudzielny: widać tu dwie biblijne sceny rozdzielone sylwetką drzewa,... Więcej »

Komentarze (2)
Wynik działania 1 + 3 =
Lisek
2016-04-12 16:24:29
Bardzo przydatne
Sherloocky
2016-01-24 14:42:52
Bardzo dobry i ciekawie napisany tekst! Zawiera wszystkie potrzebne informacje i bardzo mi się przydał, kiedy pisałam biografię Michała Anioła na j. polski.
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
Błąd w roku urodzenia. Jesienin urodził się w 1895 roku.
• 2024-04-14 15:08:13
lub9ie życię m0i dr0dz3
• 2024-04-14 11:30:33
Co za wstyd pomyśleć, że ja nie istnieje.
• 2024-04-12 15:30:23
supier
• 2024-04-11 18:27:13
bardzo pomocne
• 2024-04-09 17:22:24