Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Gianlorenzo Bernini Ekstaza św. Teresy - opis, interpretacja i analiza rzeźby

Ostatnio komentowane
wew
wewe • 2019-10-17 19:56:19
No elo
Elo • 2019-10-16 18:14:00
nie fajne
wertyuiop[] • 2019-10-16 16:41:14
Podobno pan Erwin oprócz żony miał wiele związków nieformalnych z innymi kobietami. R...
Marcin • 2019-10-16 12:12:31
Podobno Alessandro Volta był bardzo pobożny. Codziennie uczęszczał na Mszę Świętą...
Marcin • 2019-10-16 12:06:53
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Gian Lorenzo Bernini, Ekstaza św. Teresy
Ekstaza św. Teresy (1647-52)/ Kaplica Coronaro, Santa Maria della Vittoria, Rzym

 

W latach 40-tych XVII wieku Gianlorenzo Bernini – jeden z najznakomitszych rzeźbiarzy i architektów baroku – zajmował się głównie pracami związanymi z ukończeniem budowy Bazyliki św. Piotra w Watykanie, na które jego ówcześni mecenasi nie szczędzili środków i zaufania wobec rewolucyjnych pomysłów. Sytuacja uległa diametralnej zmianie po śmierci papieża Urbana VIII i objęcia kościelnego tronu przez Innocentego X, który okazał się na tyle nieprzychylny Berniniemu, że zwolnił go z posady głównego architekta i powierzył ukończenie rozpoczętych prac niejakiemu Borrominiemu.

Utalentowany rzeźbiarz nie musiał jednak długo czekać na nowe zlecenia – okres jego „wypędzenia” z Watykanu wykorzystał kardynał Cornaro, zgłaszając się z propozycją wykonania rodzinnej kaplicy w kościele Santa Maria della Vittoria w Rzymie, nad którą prace Bernini rozpoczął w 1647 roku. Cała kaplica oddzielona jest od głównej nawy kościoła jedynie niską balustradą, jej boki zaś wypełnione zostały teatralnymi lożami, w których „zasiadają” rzeźby członków rodu Cornaro; w nastawie ołtarzowej umieścił artysta jedno ze swych najgłośniejszych, najbardziej kontrowersyjnych dzieł – rzeźbę znaną w historii sztuki jako „Ekstaza

Polecamy również:

  • Gianlorenzo Bernini Dawid - opis, interpretacja i analiza rzeźby

    „Dawid” stał się jednym z pierwszych szeroko znanych i docenianych dzieł młodego Gianlorenza Berniniego, przysparzając mu chwały i utrzymując zachwyt nad niewątpliwym talentem artysty wkraczającego w pierwszy etap czekającej go kariery. Prace nas rzeźbą rozpoczęły się w 1623, a zakończyły w 1624 roku... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 5 =