Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Gianlorenzo Bernini Ekstaza św. Teresy - opis, interpretacja i analiza rzeźby

Ostatnio komentowane
Tekst zapewne zredagowany przez historyka. Tak naprawdę nic na temat rewolucyjnych osiąg...
furiat • 2019-08-15 11:10:28
Szkoda że nie ma zdań a tak poza tym to fajna strona
Nie kumata862 • 2019-08-06 19:59:23
Świetne, że można nauczyć się pisać dobry felieton. Przydaje się ta wiedza także p...
Szymon Owedyk • 2019-08-01 04:28:01
Super wskazówki, jak pisać reportaż. Swoje rady o tym, jak reportaż i felieton piszę,...
Szymon Owedyk • 2019-07-31 20:10:19
Sorry, ale to nie jest o tańcu śmierci, tylko o "Rozmowie..." w ogóle.
Andr • 2019-07-30 10:51:02
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Gian Lorenzo Bernini, Ekstaza św. Teresy
Ekstaza św. Teresy (1647-52)/ Kaplica Coronaro, Santa Maria della Vittoria, Rzym

 

W latach 40-tych XVII wieku Gianlorenzo Bernini – jeden z najznakomitszych rzeźbiarzy i architektów baroku – zajmował się głównie pracami związanymi z ukończeniem budowy Bazyliki św. Piotra w Watykanie, na które jego ówcześni mecenasi nie szczędzili środków i zaufania wobec rewolucyjnych pomysłów. Sytuacja uległa diametralnej zmianie po śmierci papieża Urbana VIII i objęcia kościelnego tronu przez Innocentego X, który okazał się na tyle nieprzychylny Berniniemu, że zwolnił go z posady głównego architekta i powierzył ukończenie rozpoczętych prac niejakiemu Borrominiemu.

Utalentowany rzeźbiarz nie musiał jednak długo czekać na nowe zlecenia – okres jego „wypędzenia” z Watykanu wykorzystał kardynał Cornaro, zgłaszając się z propozycją wykonania rodzinnej kaplicy w kościele Santa Maria della Vittoria w Rzymie, nad którą prace Bernini rozpoczął w 1647 roku. Cała kaplica oddzielona jest od głównej nawy kościoła jedynie niską balustradą, jej boki zaś wypełnione zostały teatralnymi lożami, w których „zasiadają” rzeźby członków rodu Cornaro; w nastawie ołtarzowej umieścił artysta jedno ze swych najgłośniejszych, najbardziej kontrowersyjnych dzieł – rzeźbę znaną w historii sztuki jako „Ekstaza

Polecamy również:

  • Gianlorenzo Bernini Dawid - opis, interpretacja i analiza rzeźby

    „Dawid” stał się jednym z pierwszych szeroko znanych i docenianych dzieł młodego Gianlorenza Berniniego, przysparzając mu chwały i utrzymując zachwyt nad niewątpliwym talentem artysty wkraczającego w pierwszy etap czekającej go kariery. Prace nas rzeźbą rozpoczęły się w 1623, a zakończyły w 1624 roku... Więcej »

Komentarze (0)
4 + 3 =
echo $this->Html->script('core.min'); echo $this->Html->script('blockadblock.js'); echo $this->Html->script('fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->css('/js/fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->script('jnice/jquery.jNice', array('async' => 'async')); echo $this->Html->css('/js/jnice/jNice.min');