Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Gianlorenzo Bernini Dawid - opis, interpretacja i analiza rzeźby

Ostatnio komentowane
@Tygrys: dokładnie, jedna litera, a tyle różnicy! Dziękujemy za czujność!
ADMIN • 2018-11-16 07:44:02
a gdzie som odpowiedzi do tego tekstu ?
Ernest • 2018-11-15 07:27:17
dobrze ale żeby to było bardziej wyraziście lepiej by było.
lolek • 2018-11-15 06:02:14
W przykładzie A jest błąd: Wynik to x^2+4x+19 R=83
b1nd • 2018-11-13 19:33:58
praca nie na temat karolino szwajko
huba buba • 2018-11-13 19:36:50
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA
Gian Lorenzo Bernini, Dawid
Dawid (1624-32), Galleria Borghese, Rzym

 

„Dawid” stał się jednym z pierwszych szeroko znanych i docenianych dzieł młodego Gianlorenza Berniniego, przysparzając mu chwały i utrzymując zachwyt nad niewątpliwym talentem artysty wkraczającego w pierwszy etap czekającej go kariery. Prace nas rzeźbą rozpoczęły się w 1623, a zakończyły w 1624 roku – po niespełna siedmiu miesiącach od zlecenia projektu.

Naturalnej wielkości postument z białego marmuru został wykonany na zamówienie najważniejszego mecenasa Berniniego z tego okresu – kardynała Scipione Caffarelli-Borghese – z myślą o ozdobieniu rodzinnej Galerii Borghese, w której znajduje się do dzisiaj. Temat rzeźby zaczerpnięty został ze Starego Testamentu, z historii o wojnie Izraelitów z Filistynami, wśród których walczył gigantyczny wojownik o imieniu Goliat; miał on wyzwać swoich  przeciwników do wystawienia jednego ze swoich żołnierzy do pojedynku, którego wynik miał rozsądzić rezultat całej wojny. Do starcia z olbrzymem zgłosił się niepozorny pasterz, którego sylwetka zainspirowała barokowego artystę – jego rzeźba przedstawia Dawida przygotowującego się do ciśnięcia kamieniem mającym zapewnić pasterzowi zwycięstwo nad Goliatem.

W odróżnieniu od wcześniejszych przedstawień

Polecamy również:

Komentarze (0)
1 + 3 =