Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, motywy)

Geneza „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”

Henryk Sienkiewicz napisał „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” w 1880 roku. Nowela, jako że pisana w okresie zaborów, w czasie wzmożonej działalności antypolskiej wpisywała się w powszechnie podejmowaną przez pisarzy i publicystów pozytywistycznych walkę piórem z wynaradawianiem Polaków.

Mimo że tytuł wskazuje jednoznacznie na miejsce akcji, wymowa utworu jest uniwersalna. Historia taka mogła wydarzyć się gdziekolwiek na terenie zniewolonego kraju.

Czas i miejsce akcji „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela”

Akcja obejmuje kilka miesięcy roku szkolnego, aż do Bożego Narodzenia. W tym czasie Michaś uczy się w szkole niemieckiej.

Rzecz dzieje się w izbie, w której mieszka Michaś wraz ze swym guwernerem w trakcie roku szkolnego. Wiadomo, że Michaś chodzi do szkoły w mieście, jednak jego nazwa w tekście nie pada. Wiadomo natomiast, że językiem wykładowym w szkole, do której uczęszcza Michaś, jest język niemiecki.

Tytuł noweli sugeruje, iż miastem, w którym uczy się Michaś, może być Poznań.

„Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” - znaczenie tytułu

Tytuł noweli „Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” daje kilka wskazówek do jego interpretacji. Po pierwsze – sygnalizuje, iż mamy do czynienia jedynie fragmentem pamiętnika prowadzonego przez nauczyciel, a więc tekst należy do większej całości. Po drugie, umiejscawia om niejako akcję, można bowiem domniemywać, że rzecz dzieje się w Poznaniu. Po trzecie, przekazuje informacje o narratorze, którym jest nauczyciel, będący jednocześnie jednym z dwóch głównych bohaterów noweli. W końcu tytuł noweli wskazuje na problematykę związaną ze szkołą i nauką.

„Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” jako nowela

„Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela” jest nowelą. Utwór posiada charakterystyczne dla tego gatunku cechy: jednowątkową zamkniętą fabułę, dwu głównych bohaterów, bardzo ograniczone wątki poboczne i ilość bohaterów drugoplanowych.

Narratorem utworu jest nauczyciel Michasia, a więc drugi główny bohater, który zdradza czytelnikowi w toku opowiadania swoje obawy, uczucia, wspomina też własne czy Michasia dzieciństwo.

Polecamy również:

  • Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - plan wydarzeń

    1. Michaś w nocy uczy się łaciny 2. Guwerner martwi się o słabe zdrowie Michasia 3. Matka pokłada w Michasiu nadzieje, którym chłopiec nie potrafi sprostać 4. Pan Wawrzynkiewicz myśli o swojej niespełnionej miłości do pani Marii oraz o sytuacji materialnej rodziny Michasia Więcej »

  • Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - bohaterowie

    Michaś - jedenastoletni chłopiec o słabym zdrowiu. Po śmierci ojca wychowywany wraz z siostrą Lolą przez matkę. Mieszka na wsi, w Zalesinie, jednak w trakcie roku szkolnego uczęszcza do szkoły w mieście, gdzie mieszka wraz ze swoim guwernerem Więcej »

  • Z pamiętnika poznańskiego nauczyciela - problematyka

    Nowela została napisana w okresie nasilenia się germanizacji w szkołach. Rząd pruski starał się wynarodowiać uczniów z polskimi korzeniami: zakazano używania języka polskiego, uczono niemieckiej historii, karano młodzież za wszystko, co było przejawem polskości. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 1 =
Ostatnio komentowane
ale banalne
• 2025-04-09 16:07:25
Może być
• 2025-03-27 18:35:05
siema mega fajne
• 2025-03-22 08:47:31
dzięki
• 2025-03-10 15:14:41
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02