Schopenhaueryzm - filozofia Schopenhauera

Filozofia Schopenhauera jest pesymistyczna, odrzuca wiarę w szczęście czy ludzkie dobro. Dowiedz się więcej o poglądach Schopenhauera i jego dziełach. Ucz się razem z nami!

Poglądy Schopenhauera - zarys

W ujęciu Schopenhauera ludzka egzystencja pozbawiona jest sensu. Jedyną jej treścią jest cierpienie, od którego nie ma ucieczki. Człowiek sam wymyślił pojęcie szczęścia, które jednak nie ma prawa bytu w realnym świecie. Stanowi ono jedynie wyraz ludzkich tęsknot i pragnień nieosiągalnego. Ucieczką przed bólem istnienia są tzw. „sztuczne raje”, czyli rożnego rodzaju używki zmieniające stan umysłu (alkohol, tytoń, narkotyki) i skrajne doświadczenia erotyczne.

W poglądach Schopenhauera pobrzmiewa też ton apokaliptyczny. Skrajny pesymizm kazał mu przypuszczać, że świat znajduje się u kresu swego istnienia, cywilizacja chyli się ku upadkowi, a ludzkość dąży do zagłady.

Geneza filozofii Schopenhauera

Jak słusznie zauważa Tatarkiewicz, poglądy filozofa nie wypływają z jego osobistych doświadczeń:

(…) Głosił pogardę dla życia, a był głęboko doń przywiązany; głosił pogardę dla ludzi, ale nie umiał uniezależnić się od ich sądów i poklasku (…) W pewnym tylko punkcie psychika jego rzutowała się w jego teorii: niezadowolenie ze świata i losów, które nie zaspokoiły jego ambicyj, wytworzyło niezadowolony, pesymistyczny pogląd na świat (…).

Filozof prowadził wygodne życie dzięki majątkowi zgromadzonemu przez jego ojca. Jako młody człowiek odbywał liczne podróże, będąc tzw. bon-vivantem. Mimo to czuł się rozczarowany rzeczywistością. Porażka w roli wykładowcy gorzko zawiodła jego ambicje. Ostatecznie odsunął się od świata i ludzki i wiódł żywot odludka.

Najważniejsze dzieło Schopenhauera i jego założenia

Najważniejszym dziełem Schopenhauera jest traktat „Świat jako wola i wyobrażenie”, w którym zawarł podstawy swojego systemu filozoficznego. Kolejne publikacje stanowią potwierdzenie tej postawy i jej uzupełnienie.

Fenomenalizm

Podstawą schopenhaueryzmu, obok pesymizmu, jest fenomenalizm – pogląd według którego świat, jakim go widzimy, jest tylko ludzkim wyobrażeniem (przekonania te mają swoje źródło w pismach Kanta i indyjskiej filozofii).

Pierwsze słowa traktatu brzmią: „Świat jest moim wyobrażeniem”. Człowiek nie jest zdolny postrzegać rzeczy i zjawisk takimi, jakimi są naprawdę, wszystkiego bowiem doświadcza za pośrednictwem swojej własnej natury. To, co zniekształca właściwy obraz, zostało tu nazwane „Maja”: „Maja, zasłona złudy, osłania oczy śmiertelnych”. Dla każdego więc rzeczywistość jawi się inaczej. I tu wprowadzone zostaje pojęcie woli.

Pojęcie woli

Wola to bezrozumna siła kierująca ludzkim życiem, sama istota człowieka, jedyny byt niezniekształcony w procesie poznania. I przyczyna wszelkiego cierpienia. Irracjonalne dążenie do zaspokojenia pragnień czyni człowieka nieszczęśliwym, ponieważ zawsze pragnie on czegoś więcej i cierpi z powodu niezaspokojenia. Filozof wymienia tylko dwa dobre rozwiązania tej nieustannej męki – wyzbycie się pragnień lub kontemplacja sztuki. Oba jednak przynoszą tylko tymczasowe efekty.

Przezwyciężenie woli to jedyna droga poznania prawdy. Człowiek, wybitny artysta lub święty, poprzez samowiedzę, świadomość własnego istnienia i własnych ograniczeń, może poznać prawdę o naturze świata, musi jednak w tym celu wyzbyć się siebie, wyrzec się swojej indywidualnej woli i oddać bezwolnej kontemplacji idei. Taki stan osiąga artysta w akcie tworzenia. Odrzucenie własnej woli może też nastąpić poprzez połączenie się z wolą zbiorową. Zapomnienie o sobie i poświęcenie się dla dobra innych, a także asceza pozwalają przezwyciężyć wolę i ujrzeć świat takim, jak jest naprawdę. Założenia te określane są mianem metafizyki woluntarystycznej.

Popularność poglądów Schopenhauera

Za życia filozofa jego system nie był zbyt popularny, przegrywał z heglizmem i marksizmem. Dopiero pod koniec XIX wieku wzrosło zainteresowanie jego pracami. Stał się popularny nie tylko w Niemczech, ale w całej Europie. W efekcie poglądy głoszone przez Schopenhauera miały bardzo duży wpływ na kształt epoki. Na podstawie jego doktryny ukształtował się obejmujący całą Europe dekadentyzm.

Filozofia Schopenhauera w sztuce polskiej

Pesymizm, katastrofizm, poczucie nadciągającej zagłady, przekonanie o bezcelowości ludzkiej egzystencji oraz szukanie uśmierzenia bólu istnienia w alkoholu i innych używkach – wszystko to mocno zakorzeniło się w młodopolskim światopoglądzie. W polskiej sztuce poglądy Schopenhauera były obecne głównie za sprawą twórczości Kazimierza Przerwy-Tetmajera.

Filozofia Schopenhauera jako inspiracja

Pojęcie fenomenu wprowadzone przez niemieckiego filozofa dało początek całemu nurtowi fenomenologii. Schopenhauer przyjął, wychodząc od poglądów Kanta, że bezpośrednio dane są tylko wrażenia zmysłowe. Jednak później rozwinął ten pogląd zauważając, że nawet te doznania są wstępnie filtrowane przez nasz umysł, a następnie porządkowane w pewne struktury. Właśnie te struktury określił mianem fenomenów.

Pod wpływem myśli schopenhauerowskiej zrodziła się też psychoanaliza (koncepcja dogłębnego studiowania własnego wnętrza), egzystencjalizm (idea „przekraczania siebie”) oraz wiele dzieł sztuki, m.in.: Wagnera, Becketta, Tołstoja czy Manna.

Polecamy również:

  • Przełom antypozytywistyczny

    Zjawisko określane mianem przełomu antypozytywistycznego w rzeczywistości było rozciągniętym w czasie procesem. Pierwsze przejawy kryzysu światopoglądu pozytywistycznego można dostrzec już na początku lat 80. XIX wieku. Zainicjowali go przedstawiciele nauk ścisłych, kwestionujący dotychczasową metodologię badań. Więcej »

  • Fryderyk Nietzsche - biografia

    Fryderyk Nietzsche przyszedł na świat w 1844 roku w Röcken. Na jego późniejszy światopogląd duży wpływ miała religia protestancka, w jakiej został wychowywany. Kiedy miał zaledwie 5 lat, stracił ojca i był wychowywany przez kobiety – matkę, babkę, ciotki i siostrę. W następnym roku rodzina... Więcej »

  • Henri Bergson - biografia

    Henri Bergson urodził się w 1859 roku w Paryżu w żydowskiej rodzinie. Jego ojciec, Michał Bergson, był znanym pianistą i kompozytorem, a siostra – Moina Mathers – zasłynęła jako artystka i okultystka. Rodzina Bergsonów początkowo mieszkała w Londynie, Henri od dzieciństwa uczył się więc języka... Więcej »

  • Pesymizm (pogląd filozoficzny i postawa) - definicja, cechy, przedstawiciele

    Pesymizm to postawa ukierunkowana na dostrzeganie negatywnych zjawisk. Koncentrowanie się na ciemnej stronie życia, krytyczna ocena rzeczywistości i brak złudzeń co do przyszłości. Więcej »

  • Dekadentyzm - definicja, cechy, przedstawiciele

    Dekadentyzm, określany też mianem „choroby wieku” to postawa światopoglądowa wyrażająca przekonanie o następującym schyłku kultury i cywilizacji europejskiej. Nurt zapoczątkowany w ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku. Więcej »

Komentarze (3)
Wynik działania 5 + 2 =
321123
2019-02-10 13:34:36
Czy to, że mysz urodzi się w stajni dla konia czyni ją koniem? Schopenhauer był niemieckim filozofem urodzonym w Gdańsku.
Outernauta
2017-11-07 08:29:03
Gdańsk - Polska xDDD
Internauta
2017-11-06 18:08:58
Wszystko spoko ale Artur nie był Niemieckim Filozofem gdyż urodził się w Polsce a dokładniej w Gdańsku ;)
Ostatnio komentowane
supa
• 2024-12-05 14:20:12
ess
• 2024-12-04 18:43:47
Ciekawe i pomocne
• 2024-12-03 20:41:33
nie jaja nie
• 2024-11-30 20:37:38
pragnę poinformować iż chodziło mi o schemat obrazkowy lecz to co jest napisane nie j...
• 2024-11-28 16:29:46