Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Jacek Malczewski Błędne koło - interpretacja, opis i analiza obrazu

Ostatnio komentowane
Naprawdę swietne wytłumaczenie o co chodzi z energia kinetyczna wzgledem ukladu odniesie...
Tom02 • 2018-08-18 20:49:41
@ Zaraza, dziękuję za czujność i zwrócenie uwagi. Już jest poprawna data urodzin.
ADMIN • 2018-08-20 13:14:31
"Jezu Chry..."! Dawno już nie czytałem tak czerwonego, komuszego, wypaczonego opracowani...
Otwórz oczy • 2018-08-15 18:21:31
Według mnie bardzo przydatne dzięki temu tekstowi mniej więcej zrozumiałam jak dział...
Emilia • 2018-07-26 20:05:25
@Hasher To zależy już od tłumacza przekładu(Pisma zostały napisane w kilku językach ...
Hgfhfg • 2018-07-09 11:34:37
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Błędne koło” to olej na płótnie o wymiarach 174 x 240 cm. Obraz powstawał w latach 1895-1897, obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Jacek Malczewski Błędne koło opis obrazu
Jacek Malczewski „Błędne koło” (1895-1897)

 

„Błędne koło” interpretuje się jako alegorię roli artysty. Obraz przedstawia grupę postaci wirujących pod sufitem pracowni malarskiej. Wewnątrz tego magicznego kręgu, na drewnianej drabinie siedzi mały zamyślony chłopiec. Jest to właśnie symbol artysty. Wokół niego krążą dziwne fantastyczne postaci, symbolizujące z kolei jego myśli i uczucia.

Lewa część obrazu jest jasna, umieszczone na niej figury mają wesołe oblicza, jakby uczestniczyły w radosnej zabawie. Symbolizują one zmysłowe upojenie. Z kolei prawa strona pogrążona jest w mroku – tu znajdują się symbole lęków artysty. Postaci są groźne, a ich twarze wykrzywia grymas.

Dzieło łączy realizm z fantastyką. Z jednej strony postacie ukazane są w sposób realistyczny, z zachowaniem proporcji i wiernym oddaniem anatomicznych szczegółów. Jednak ich taniec w abstrakcyjnej przestrzeni sprawia, że stają się surrealne.

Połączenie prawdy z fantazją, światła z ciemnością, zmysłowości z intelektualną refleksją ukazuje dylematy artysty, który pośrodku tego rodzaju splątania jest zaledwie bezradnym chłopcem ze spuszczoną głową.

Można jednak powiedzieć, iż Malczewski zdołał wspomniane przeciwności pogodzić – zmusił je bowiem do wirowania we wspólnym tańcu, połączył w jedną całość.

Polecamy również:

Komentarze (0)
2 + 2 =