Inne odłamy reformacji w Europie w XVI w.

Pierwszym i zarazem głównym nurtem reformacji był luteranizm. Swoją nazwę wiązł od teologa Marcina Lutra, który w roku 1517 wyraził swoje poglądy w 95 tezach – zawierały program naprawy Kościoła katolickiego. Był to jednak jeden z wielu odłamów reformacji, które miały powstać w pozostałych częściach nowożytnej Europy.

Radykalny odłam luteranizmu reprezentował Tomasz Munzer. Wzniecił i kierował buntem chłopów w połowie roku 1524. Po krwawych walkach z siłami książąt, buntownicy zostali pokonani w bitwie pod Frankenhausen w roku 1525. Po tych wydarzeniach Munzer został pojmany, a następnie podanno go torturom. W sowich poglądach łączył reformę Kościoła z reformą społeczną. Głosił ideę ustroju, w którym nie ma własności prywatnej.

Kolejny odłam reformacji stanowili anabaptyści – nowochrzczeńcy. Nie uznawali ważności chrztu niemowląt uważając przy tym, iż powinien on być przyjmowany dopiero w życiu dorosłym, jako świadomy wybór człowieka. Poza tym odrzucali wszelkie doktryny religijne. Wierzyli w powszechne kapłaństwo oraz odrzucenie hierarchii kościelnej. Spory wpływ na kształtowanie się tego ruchu miały nauki Tomasza Munzera.

Drugim najważniejszym nurtem reformacji był kalwinizm. Jego inicjator – Jan Kalwin, był Francuzem działającym w tym państwie oraz Szwajcarii. Osiadłszy w Genewie, uczynił z miasta stolicę protestantyzmu. Podstawą tej doktryny była Biblia, którą Kalwin uznawał za jedyne źródło wiary. Uznawał przy tym dwa sakramenty – chrzest oraz komunię. Pomimo, iż uznawał te same sakramenty co Luter, to negował możliwość przemiany chleba oraz wina w ciało i krew Chrystusa. Dodatkowo odrzucał również kult świętych, obrazów, relikwii oraz odpusty.

W doktrynie Kalwina podstawą była wiara w rygorystyczne pojmowanie przeznaczenia – teza o predestynacji, czyli los nadany człowiekowi przez Boga. Człowiek według tych założeń nie miał wpływu na zmianę swojego losu. To Bóg miał decydować o zbawieniu bądź też potępieniu danego człowieka i to jeszcze przed jego narodzinami. Poza tym Kalwin propagował nietolerancje religijną wobec przeciwników religijnych. Jego zwolnicy nazywali siebie samych ewangelikami reformowanymi, dla odróżnienia od ewangelików augsburskich – luteranów.

Ostatni odłam reformacji narodził się w Anglii, za czasów rządów Henryka VIII. Bezpośrednią przyczyną stał się spór personalny między królem a papieżem. Ten ostatni odmawiał dania rozwodu władcy angielskiemu. Anglikanizm został scharakteryzowany w Akcie Supremacji Henryka VIII.

Jednak dopiero zasady ruchu sprecyzowała jedna z córek władzy – Elżbieta I. W trackie swoich rządów nie zaakceptowała modnego ówcześnie w Anglii kalwinizmu, ale przyjęła moralną naukę Kalwina. Ogłoszone przez nią 39 artykułów wiary stanowi do dziś podstawę anglikanizmu.

Uznawano dwa sakramenty – chrzest oraz komunię, a odrzucano wiarę w czyściec, kult świętych oraz odpusty. Kolejno zlikwidowano również zakony i sekularyzowano dobra kościelne. Po wprowadzeniu zmian kościół anglikański – pod względem organizacji, stał się kościołem państwowym.

W II połowie XVI w. z pierwotnego luteranizmu oraz kalwinizmu wyłoniły się nowe grupy religijne – tzw. druga reformacja. Na obszarze Anglii byli nimi purytanie. W swoich zamierzeniach chcieli doprowadzić do końca proces reformacji w Anglii oraz stworzyć nowy typ człowieka.

Polecamy również:

  • Jan Kalwin - biografia, poglądy, działalność

    Jan Kalwin urodził się we francuskim mieście Noyon, gdzie mieściła się w tym czasie siedziba biskupa. Ojciec Jana, Gererd Kalwin, był biskupim notariuszem, a później sekretarzem. Jan otrzymał staranne wykształcenie. W 1523 udał się do Paryża, by podjąć studia teologiczne, bowiem ojciec przewidział dla niego... Więcej »

  • Bracia Polscy - definicja, poglądy, historia

    Bracia polscy (inaczej: arianie polscy, unitarianie) to radykalny ruch społeczno-religijny, który wyodrębnił się z polskiego kalwinizmu w XVI w. Do oficjalnego rozłamu doszło w 1562 r. na synodzie pińczowskim. Braci polskich nazwano wówczas mniejszym zborem, w odróżnieniu od większego... Więcej »

  • Huldrych Zwingli - biografia, poglądy

    Luteranizm szybko i bez większych oporów został wprowadzony w państwach Skandynawskich – w Szwecji w roku 1527 oraz Dani i Norwegi w roku 1536. Decydowały o tym przede wszystkim względy polityki państwowej – władca przejmował majątki kościelne. Metoda ta jednak mogła mieć tylko ograniczony zasięg. Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 3 =
Ostatnio komentowane
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17