Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Struktura wykształcenia na świecie

Ostatnio komentowane
smutne
m • 2020-02-14 22:58:19
co te ruskie wymyslaja ,Chruszczow siedzial 3 mce w AMERYCE i prosil o pomoc,bo juz caly r...
ala • 2020-02-13 22:41:05
bardziej chodzilo mi o jakies konkretne przyklady
Mareczkoskoxx • 2020-02-13 17:58:09
Super tekst, pomógł mi w zadaniu polecam buziaczki :*
Kamilek • 2020-02-13 10:31:47
a i eluwina
eluwina • 2020-02-13 10:20:49
Właściciel:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

W badaniach geografii ludności dotyczących struktury wykształcenia zazwyczaj poruszane są 2 zagadnienia: poziom analfabetyzmu (i z drugiej strony alfabetyzacji) oraz liczba studentów i osób z wyższym wykształceniem. Wskaźniki te świadczą o poziomi rozwoju cywilizacyjnego państwa oraz o jego potencjale ludnościowym (ważna jest nie tylko ilość, ale też kwalifikacje potencjalnej siły roboczej).

Analfabetyzm to brak umiejętności czytania, pisania i wykonywania podstawowych działań matematycznych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie) u osób dorosłych – powyżej 15 roku życia (według kryterium UNESCO – Agendy ONZ do spraw Oświaty, Nauki i Kultury). Problem ten występuje głównie w krajach rozwijających się – szczególnie silnie w krajach afrykańskich strefy Sahelu (powyżej 50% populacji było analfabetami w 2010 roku w Mauretanii, Czadzie, czy Etiopii), ale również w Azji (Afganistan, Pakistan, Jemen) i Ameryce Środkowej (Nikaragua, Gwatemala) i na Antylach (Haiti). W krajach Europy, Rosji, w Australii, Argentynie i Ameryce Północnej analfabeci stanowią maksymalnie tylko kilka % dorosłej części społeczeństwa.
Większym problemem w krajach wysoko rozwiniętych jest wtórny analfabetyzm f

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
4 + 4 =