Silnik Diesla

Silnik Diesla (silnik wysokoprężny) jest to silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym. W silnikach tego typu zapłon następuje samoczynnie, dlatego nie jest wymagane zewnętrzne źródło energii. Powietrze dostarczane jest do cylindra i kiedy tłok zbliża się do swojego górnego skrajnego położenia w cylindrze następuje wtrysk paliwa, które spalane jest po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu.

W porównaniu z silnikami benzynowymi, silniki Diesla osiągają wyższe ciśnienie w suwie sprężania, które też zmniejsza się wolniej w suwie pracy. Zasilane są olejem napędowym, którego produkcja jest tańsza w porównaniu do produkcji benzyny. Wadą tych silników jest cena i rozmiary. Silniki benzynowe są mniejsze dlatego stosowane głownie w mniejszych samochodach osobowych, natomiast silniki Diesla są większe i dlatego wykorzystuje się je przeważnie w ciężarówkach lub większych samochodach osobowych.

Obiegiem porównawczym silnika Diesla jest cykl Diesla.


Cykl Diesla

 

Cykl Diesla jest obiegiem termodynamicznym złożonym z następujących przemian:

1. suw pracy – ogrzewanie czynnika na skutek spalania paliwa (przemiana izobaryczna),

2. suw pracy – odwracalne, adiabatyczne rozprężanie,

3. izochoryczne chłodzenie,

4. suw sprężania – odwracalne, adiabatyczne sprężanie.

cykl Diesla, silnik Diesla

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 1 =
Ostatnio komentowane
jkuiu
jy • 2020-11-26 17:35:54
kjb
lo • 2020-11-26 16:52:00
a jacy bohaterowie tego nie było napisane
Werika • 2020-11-26 14:21:09
i
kuba • 2020-11-26 14:18:32
elorer
eluwina • 2020-11-26 13:50:23