Silnik Diesla (silnik wysokoprężny) jest to silnik cieplny spalinowy tłokowy o spalaniu wewnętrznym. W silnikach tego typu zapłon następuje samoczynnie, dlatego nie jest wymagane zewnętrzne źródło energii. Powietrze dostarczane jest do cylindra i kiedy tłok zbliża się do swojego górnego skrajnego położenia w cylindrze następuje wtrysk paliwa, które spalane jest po przekroczeniu w komorze spalania temperatury jego zapłonu.
W porównaniu z silnikami benzynowymi, silniki Diesla osiągają wyższe ciśnienie w suwie sprężania, które też zmniejsza się wolniej w suwie pracy. Zasilane są olejem napędowym, którego produkcja jest tańsza w porównaniu do produkcji benzyny. Wadą tych silników jest cena i rozmiary. Silniki benzynowe są mniejsze dlatego stosowane głownie w mniejszych samochodach osobowych, natomiast silniki Diesla są większe i dlatego wykorzystuje się je przeważnie w ciężarówkach lub większych samochodach osobowych.
Obiegiem porównawczym silnika Diesla jest cykl Diesla.
Cykl Diesla
Cykl Diesla jest obiegiem termodynamicznym złożonym z następujących przemian:
1. suw pracy – ogrzewanie czynnika na skutek spalania paliwa (przemiana izobaryczna),
2. suw pracy – odwracalne, adiabatyczne rozprężanie,
3. izochoryczne chłodzenie,
4. suw sprężania – odwracalne, adiabatyczne sprężanie.