Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Sonety do Laury - opracowanie ogólne cyklu, geneza i motywy

Ostatnio komentowane
Tekst zapewne zredagowany przez historyka. Tak naprawdę nic na temat rewolucyjnych osiąg...
furiat • 2019-08-15 11:10:28
Szkoda że nie ma zdań a tak poza tym to fajna strona
Nie kumata862 • 2019-08-06 19:59:23
Sorry, ale to nie jest o tańcu śmierci, tylko o "Rozmowie..." w ogóle.
Andr • 2019-07-30 10:51:02
Mądre to
Zbyszek • 2019-07-27 08:44:21
Sekta według przeciwników stosowania tego terminu jest elementem pseudonauki, nie uznawa...
uczen Jezusa • 2019-07-30 10:16:33
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Zbiór „Drobne wiersze włoskie” powstawał przez wiele lat. Wśród utworów, które się tam znalazły, większą część stanowią „Sonety do Laury” – cykl został napisany w języku włoskim. Petrarka był poetą dwujęzycznym, większość swoich dzieł napisał po łacinie i to im przypisywał największą wartość. Już sam tytuł zbioru – „drobne wiersze” – wskazuje na ich mniejszą wagę. A jednak to głównie za ich sprawą Petrarka przeszedł do historii.

Cykl „Sonetów do Laury” podzielony został na dwie zasadnicze części: „Wiersze ku czci Laury żywej” (263 utwory)  i „Wiersze ku czci Laury umarłej” (103 wiersze). Nie wszystkie utwory to sonety, choć tych jest zdecydowana większość (317). Ponadto, w cyklu znajdują się też canzony, sekstyny, ballady i madrygały. Każdy wiersz można odczytywać odrębnie, jako samodzielny utwór, jednak przez osadzenie go w kontekście całości – zyskuje dodatkowe znaczenia.

Głównym tematem cyklu jest miłość ujmowana w sposób metafizyczny i intelektualny. Uczucie do Laury stanowi dla poety pretekst do rozmyślań nad własnym życiem, kwestiami religijnymi oraz egzystencjalnymi. Samej Laury w tym zbiorze jest – paradoksalnie – stosunkowo niewiele. Przedstawiona została ona w sposób wyidealizowany,

Polecamy również:

  • Sonet 61 - interpretacja i analiza

    Sonet o incipicie: „Błogosławiony niechaj ów dzień będzie” dotyczy okoliczności poznania Laury, choć jej imię nigdzie nie pada. Utwór można odczytywać jako zachwyt nad rodzącym się uczuciem. Podmiot liryczny – podobnie jak w całym cyklu – to człowiek zakochany. Z wielkim... Więcej »

  • Sonet 90 - interpretacja i analiza

    Sonet 90, rozpoczynający się do słów „Były to włosy złote (...)”, w całości poświęcony został Laurze. Uczucia podmiotu lirycznego nadal są żywo obecne – przedstawia dziewczynę taką, jaką jawi się w jego pamięci, ale punkt ciężkości przesunięty zostaje z jego osoby na osobę ukochanej. Można... Więcej »

  • Sonet 132 - interpretacja i analiza

    Sonet zaczynający się od słów „Jeśli to nie jest miłość...”, należy do cyklu sonetów poświęconych uczuciu poety do tajemniczej Laury. Jest to przykład liryki bezpośredniej i osobistej. Podmiotem lirycznym jest zakochany mężczyzna, który rozważa istotę miłości. Tetrastychy zbudowane... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 5 =
echo $this->Html->script('core.min'); echo $this->Html->script('blockadblock.js'); echo $this->Html->script('fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->css('/js/fancybox/jquery.fancybox-1.3.4.min'); echo $this->Html->script('jnice/jquery.jNice', array('async' => 'async')); echo $this->Html->css('/js/jnice/jNice.min');