Pan Cogito a perła - interpretacja i analiza wiersza

W utworze „Pan Cogito a perła” poeta na przykładzie prostej i zabawnej historii z czasów studenckich swojego bohatera ukazuje absurdalność dosłownego stosowania zasad filozoficznych w życiu.

Sytuacja liryczna jest bardzo prosta i prozaiczna: panu Cogito, który zmierza na wykład, wpada do buta kamyk. Naturalną reakcją byłoby wyjęcie go i spokojne kontynuowanie spaceru. Jednak ogarniętemu młodzieńczymi ideałami bohaterowi (studiującemu, jak można przypuszczać, filozofię), przychodzi do głowy stoicka maksyma: „amor fati”. Słowa te, dosłownie oznaczające „umiłowanie losu”, wyrażają postawę bezwarunkowej akceptacji życia i tego, co ono przynosi – zarówno dobrego, jak i złego.

W kontekście wiersza Herberta oznacza to, iż nie należy usuwać źródła bólu zesłanego przez los, a jedynie dzielnie stawić mu czoła. Podobny wniosek płynie z innej maksymy: „per aspera ad astra” („przez cierpienie do gwiazd”), mówiącej o tym, że szczyty osiąga się ciężką pracą i poświęceniem.

Zestawienie tak banalnego zdarzenia jak kamyk w bucie ze wzniosłymi ideami, skutkuje efektem komicznym. Choć obie sentencje zawierają fundamentalne prawdy, w sytuacji przedstawionej w wierszu stosowanie się do nich jest absurdalne. Żadna z filozoficznych maksym nie nakazuje bowiem zupełnej bierności, a jedynie konieczność wysiłku w dążeniu do celu i godzenia się z tym, co wykracza poza ludzkie możliwości.

Młodemu Panu Cogito brak jednak najwidoczniej dystansu, skoro „wybrał drugie, heroiczne rozwiązanie”, a więc pozostawił kamyk „między żywym ciałem a skarpetką”. Podczas wykładu ból tak mu doskwierał, że nie mógł skupić się na pojęciu idei u Platona:

(…) Pięta rosła, nabrzmiewała, pulsowała, z bladoróżowej stawała się purpurowa jak zachodzące słońce, wypierała z głowy nie tylko ideę Platona, ale wszystkie inne idee (…).

Pan Cogito uświadomił sobie, że jego decyzja była nie tylko niepotrzebna, ale wręcz szkodliwa.

Warto zauważyć, że podmiotem lirycznym wiersza jest Pan Cogito w podeszłym wieku, który wspomina to zdarzenie „nie bez wzruszenia”, jednak z dystansem człowieka doświadczonego. W początkowej partii utworu wyraźna jest nuta pobłażania dla swojego „młodzieńczego marszu ku doskonałości”.

Ważny zabieg artystyczny to końcowe kontrastowe zestawienie epitetów określających ziarenko piasku jako „małe, zimne, żółte” oraz piętę – „dużą, gorącą i ciemną od bólu”.

Polecamy również:

  • Przesłanie Pana Cogito - interpretacja i analiza wiersza

    „Przesłania Pana Cogito” to utwór wieńczący cykl zatytułowany „Pan Cogito”. Wiersz powtarza w dobitny sposób przesłanie obecne w całym zbiorze: bezwzględny nakaz wierności prawom moralnym, streszczający się w ostatnim wersie: „Bądź wierny Idź”. Podmiot liryczny... Więcej »

  • Pan Cogito o cnocie - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz „Pan Cogito o cnocie” ma budowę dwudzielną – pierwsza część przedstawia obraz cnoty we współczesnym świecie, druga zawiera pełne ironii spekulacje na temat tego, co musiałoby się stać, by owa cnota znalazła uznanie. Choć ukazanie cnoty jako starej panny przynosi efekt komiczny,... Więcej »

  • Dusza Pana Cogito - interpretacja i analiza wiersza

    „Dusza Pana Cogito” to wiersz o poważnej tematyce napisany z humorem, trochę przewrotny i niejednoznaczny. Już samo pojęcie duszy może być różnie rozumiane. Poeta wykorzystuje tę wieloznaczność, by ukazać zmiany, jakie obserwuje wokół siebie: (…) Dawniej/ wiemy z historii/... Więcej »

  • Co myśli Pan Cogito o piekle - interpretacja i analiza wiersza

    Wiersz Herberta porusza popularny w literaturze motyw piekła. Najbardziej bodaj znana wizja mąk piekielnych zawarta została w „Boskiej komedii” Dantego i to właśnie do niej nawiązuje polski poeta. Wyobrażenia Pana Cogito na temat piekła znacznie odbiegają jednak od średniowiecznych o nim wyobrażeń. Więcej »

  • Modlitwa Pana Cogito podróżnika - interpretacja i analiza wiersza

    „Modlitwa Pana Cogito podróżnika” ma budowę nieregularną – po wstępnej apostrofie następuje pięć części wyróżnionych myślnikiem, zawierających podziękowania i prośby. Wiersz to refleksja człowieka doświadczonego, znającego świat, wrażliwego i wykształconego, który potrafi... Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 4 + 2 =
Szkoda
2020-10-15 06:56:27
Szkoda, że ludzie, którzy coś wiedzą na temat edukacji - są usuwani..., a przychodzą Ci, którzy nie mają o tym zielonego pojęcia... Świetny wywiad... - szkoda, jak wyżej...
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01