Teatr oświeceniowy w Polsce - opracowanie

W epoce oświecenia nastąpił gwałtowny rozwój teatru w Polsce, głównie za sprawą Teatru Narodowego otwartego w 1765 roku. Wcześniej powstał tylko jeden stały teatr – w Białymstoku, ponadto funkcjonowały prywatne teatry królewskie, a także teatrzyki szlacheckie i szkolne.

Teatry szkolne miały amatorski charakter, były wpisane w program nauczania i korzystały głównie z klasycznego repertuaru. Trupy teatralne utrzymywane na magnackich dworach na ogół reprezentowały wysoki poziom artystyczny, jednak ich spektakle przeznaczone były dla wąskiego grona gości. Podobnie było w przypadku teatru królewskiego (funkcjonującego na dworze), choć tu zapraszano znacznie liczniejszą widownię.

W czasach saskich dominował teatr muzyczny. August III założył w Warszawie pierwszą operę, do której dostęp był powszechny.

Stanisław August Poniatowski dokonał oficjalnego otwarcia Teatru Narodowego w Warszawie 19 listopada 1765 roku, czyli w pierwszą rocznicę objęcia panowania. Teatr mieścił się wówczas w budynku Operalni (dziś już nieistniejącym) przy ulicy Królewskiej. Pierwszym wystawionym spektaklem byli „Natręci” Józefa Bielawskiego, sztuka oparta na komedii Moliera.

 Szkic Teatru Narodowego w Warszawie
Szkic Teatru Narodowego w Warszawie/ Barbara Król-Kaczorowska (PIW)

 

Stworzenie sceny narodowej to element reformy życia kulturalnego. Wybór pierwszej sztuki był nieprzypadkowy – komedia Bielawskiego ośmieszała sarmackie przywary, a szczególnie zacofanie. Teatr stał się kolejnym więc narzędziem do propagowania postępowych idei. Następne sztuki również oscylowały wokół aktualnych tematów. Starcie konserwatywnych sarmatów ubranych w tradycyjne kontusze z postępową szlachtą noszącą się na francuska modę urosło do rangi schematu.

Szczególnym powodzeniem cieszyła się w tych czasach komedia – przypisywano jej największą rolę dydaktyczną. Autorem wielu komedii wystawianych na deskach Teatru Narodowego był jezuita, Franciszek Bohomolec. Jego sztuki były dość proste w odbiorze, akcja opierała się na konflikcie pomiędzy zacofanym sarmatą a pozytywnym charakterem postępowego bohatera. Przykładem tak skonstruowanej sztuki jest „Małżeństwo z kalendarza”. Bohater komedii – Pan Staruszkiewicz został ukazany jako tradycjonalista, wierzący w zabobony i za wszelką cenę broniący szlacheckich przywilejów. Jego postawa została ośmieszona, co jednak nie zawsze spotykało się z owacjami ze strony publiczności.

Ogromnym powodzeniem cieszyła się twórczość Franciszka Zabłockiego. Jako członek stronnictwa królewskiego angażował się on w prace Komisji Edukacji Narodowej i Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych. Jednocześnie był płodnym twórcą komedii na potrzeby Teatru Narodowego. Często sięgał do literatury francuskiej, przedkładał poszczególne sztuki i wprowadzał do nich rodzime realia. Zabłocki potrafił nadać swoim bohaterom indywidualne rysy. Wykreowane przez niego postaci nie podlegały prostym schematom. Największe uznanie zdobył „Fircyk w zalotach”, ale powiedzeniem cieszyły się też takie sztuki jak „Zabobonnik” czy „Sarmatyzm”'. Zabłocki również ośmieszał przywary polskiej szlachty, zarzucając jej ciemnotę, samowolę, pychę i skłonność do awantur.

Wojciech Bogusławski
Wojciech Bogusławski

Wieloletnim dyrektorem Teatru Narodowego był Wojciech Bogusławski (1783-1785, 1790-1794, 1799-1814) – aktor, śpiewak operowy, reżyser, tłumacz i pedagog. Jego wizja teatru zakładała aktywny udział w propagowaniu idei narodowowyzwoleńczych i kształtowaniu gustów szerokiej publiczności. Pod jego dyrekcją teatr stał się orężem w walce z zaborcami, miał chronić polską kulturę, język i tożsamość narodową.

W 1791 roku miała miejsce premiera „Powrotu posła” Jana Ursyna Niemcewicza. Był to przejaw politycznego zaangażowania teatru. Sztuka bowiem w jawny sposób propagowała idee reformatorskie. Krytykowała liberum veto i wolną elekcję, opowiadając się za zwiększeniem praw mieszczan i chłopów. Dramat powstał w ciągu zaledwie kilku dni – Niemcewicz spieszył się, by zdążyć z wydaniem przed listopadowymi wyborami do sejmików.

Innym ważnym wydarzeniem artystycznym było wystawienie w 1794 roku opery autorstwa Bogusławskiego z muzyką J. Stefaniego pt.: „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale”. Utwór ten uważa się za pierwszą polską operę narodową. Na premierze zebrała się liczna publiczność, polska szlachta i mieszczaństwo, a także wielu oficerów rosyjskich. Wszyscy byli świadkami wystawienia nowatorskiego dzieła łączącego tendencje klasycystyczne z polską sztuką ludową, a wszystko to podszyte aluzjami o charakterze narodowym.

Ważnym ośrodkiem teatralnym był też dwór w Puławach, gdzie chętnie wystawiano sztuki Franciszka Kniaźnina, m.in. „Matkę Spartankę”, a także jego udramatyzowane sielanki („Trzy gody”). Kniaźnin unikał angażowania się w politykę, bliższy był idei tragedii klasycznej opiewającej uniwersalne cnoty. W sielankach z kolei nobilitował bohatera chłopskiego, dotąd nieobecnego na teatralnej scenie.

Polecamy również:

  • Czasopiśmiennictwo oświecenia - charakterystyka

    W oświeceniu nastąpił gwałtowny rozwój czasopiśmiennictwa, wiązało się to z upowszechnieniem druku, obniżeniem kosztów wydawniczych oraz podniesieniem się poziomu edukacji. Coraz większe grono odbiorców było zainteresowane bieżącymi informacjami. Więcej »

  • Mecenat Stanisława Augusta Poniatowskiego - opracowanie

    Instytucja mecenatu znana już w starożytności w XVIII wieku miała bardzo duże znacznie w rozwoju nauki i sztuki. W Polsce najpotężniejszym mecenasem był sam król, Stanisław August Poniatowski. Wspierał finansowo ludzi pióra, teatru i sztuki. W jego programie odnowy państwa życie kulturalne stanowiło... Więcej »

  • Obiady czwartkowe - definicja, historia, miejsce i czas trwania spotkań

    Obiady czwartkowe to zwyczaj, jaki się przyjął na dworze Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jak wskazuje nazwa, odbywały się one raz w tygodniu, w każdy czwartek. Gromadziły głównie artystów i działaczy na cotygodniowych rozmowach na tematy polityczne i kulturalne. Więcej »

  • Powołanie Komisji Edukacji Narodowej - opracowanie

    Komisja Edukacji Narodowej była pierwszą europejską instytucję państwową mającą władzę oświatową analogiczną do dzisiejszego ministerstwa. Została ona powołana 14 października 1773 roku przez Sejm Rozbiorowy. Inicjatorem tego przedsięwzięcia był król Stanisław August Poniatowski, a ambasador rosyjski Otton... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 5 =
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01