Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Gmachy – problematyka

Ostatnio komentowane
Mamy jedną, czy wiele pór roku? Zdanie "wylewy, siewy oraz zbiory odpowiadały współcz...
Gość • 2019-09-15 16:17:10
spoczko bardzo
Marco Polo • 2019-09-15 16:04:28
super
ilka • 2019-09-14 18:20:40
refsd
sd • 2019-09-14 10:11:39
Oskarżony o herezję i... ( brak odwagi u autora?)
hus • 2019-09-13 21:58:10
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

„Granica” jest powieścią wielowątkową o rozbudowanej problematyce. Wiąże się ona ściśle z pomysłem konstrukcyjnym utworu. Mamy tu bowiem do czynienia niejako z dwiema głównymi płaszczyznami znaczeń. Z jednej strony opowiadana historia ma wymiary konkretne, a dokładnie społeczno-polityczne, z drugiej natomiast można w niej odnaleźć uniwersalne sensy egzystencjalno-filozoficzne. Obecność tej drugiej płaszczyzny sugeruje cykliczna koncepcja czasu (kompozycja klamrowa), zatarcie konkretnych znamion czasoprzestrzeni oraz zastosowanie w powieści psychologicznych mechanizmów działania pamięci (liczne retrospekcje).

Wątek społeczno-polityczny

Na płaszczyźnie społeczno-politycznej „Granica” jest powieścią o trudnej rzeczywistości międzywojnia. Nałkowska kontrastuje tu ze sobą dwa odrębne światy: elitę rządzącą i  miejską biedotę. Z iście realistycznym talentem autorka przedstawia zderzenie wielkich salonów z ciasnymi suterenami czynszowych kamienic. Nałkowska dostrzega nie tylko społeczną niesprawiedliwość, bezrobocie i brak perspektyw dla klasy pracującej, ale również rodzący się w obrębie tej grupy radykalizm, czego wyrazem jest kulminacyjna scena krwawo zakończonej manifestacji robotników.

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 4 =