Muzyka barokowa - cechy i przedstawiciele - strona 4

Władysław Waza, syn króla Zygmunta III, popierając pomysł utworzenia w Warszawie teatru operowego. Pierwszym spektaklem, jaki miano wystawić na ukończonej w 1632 roku sali koncertowej zamku królewskiego była opera Piotra Elerta pt. „La fama reale”.

O wiele większym powodzeniem na ziemiach polskich cieszyła się jednak instrumentalna twórczość religijna reprezentowana przez takich twórców, jak Marcin Mielczewski, Franciszek Lilius, czy Bartłomiej Pękiel, których dokonania stawiane są na równi z poziomem muzyki włoskiej i francuskiej tamtego okresu. Tworzyli oni zazwyczaj w stylistyce wczesnobarokowej polifonii, ale w ich kompozycjach (szczególnie u Mielczewskiego) daje się słyszeć rys bardzo specyficzny, niespotykany nigdzie poza naszym krajem – ludową witalność i wesołość „przemycaną” w skocznych rytmach mazurka.

Polecamy również:

Komentarze (2)
Wynik działania 2 + 1 =
ADMIN
2020-04-17 11:31:49
AS - dziękujemy za zwrócenie uwagi, błąd został poprawiony. Pozdrawiamy
AS
2020-04-17 09:59:14
Tępo w muzyce? Tempo!
Ostatnio komentowane
po jakiego uda ktoś to wymyślał
czarnypjes • 2021-10-17 16:53:04
doobry artykuł
Jan Marcalik • 2021-10-15 16:22:46
XD
Xd • 2021-10-15 13:34:06
Es
Olek • 2021-10-15 13:30:44