Pokój w Augsburgu (1555) - postanowienia

Klęska powstańców podczas wojny chłopskiej w Niemczech, osłabiła radykalny kierunek protestantyzmu ludowego. Obawy przed radykalizacją niższych warstw społecznych wpłynęły na decyzje części książąt do opowiedzenia się po stronie ówczesnego cesarza – Karola V. Ten ostatni zdecydowanie przeciwstawiał się tendencjom reformacyjnym.

Jednak wśród wyższych sfer nie zabrakło osób, które poparły Marcina Lutra, w celu osiągnięcia własnych celów politycznych. Reforma religijna doprowadziła do schrystianizowania się opozycji przeciw wzmocnieniu władzy cesarskiej oraz wpływom Kościoła katolickiego na obszarze Rzeszy.

W myśl poglądów Lutra, każdy władca świecki stawał się automatycznie najwyższym zwierzchnikiem kościelnym. Pomimo, iż reformator na początku rezerwował te uprawienia tylko i wyłącznie wobec cesarza i króla, to w momencie kiedy cesarz nie zdecydował się przejść na jego stronę, rozciągnął te uprawienia nad lokalnymi zwierzchnikami politycznymi.

W roku 1529 w Spirze na sejmie Rzeszy, który potępił naukę ewangelicką – określenie wprowadzone przez Lutra, w celu podkreślenia powrotu do życia z Ewangelią, mniejszość złożyła wówczas uroczysty protest, stąd ich nazwa – protestanci. Pod przykrywką praw opozycyjnej mniejszości, a w praktyce z przyczyn politycznych, został w roku 1531 zawiązany Związek Szmalkaldzki.

Próby pokojowego pojednania nie przyniosły żadnych namacalnych efektów. Ponadto protestanci nie wyrazili również zgody na udział w soborze powszechnym, zwołanym w roku 1545. Ostatecznie wybuchła długotrwała wojna, w czasie której pomimo początkowych sukcesów, siłom cesarskim nie udało się przywrócić religijnej jedności Rzeszy.

Zawarty w roku 1555 Pokój w Augsburgu, sankcjonował podział cesarstwa według zasady „cuius regio, eius regio” – czyj kraj, tego religia. Oznaczało to w praktyce prawo książąt do wyboru oraz narzucania poddanym wyznania. W tym wypadku chodziło o katolicyzm i luteranizm.

Znaczenie pokoju było wyjątkowe dla dalszej historii Niemiec. Przede wszystkim na blisko sto lat zapobiegło wojnom religijnym na obszarach cesarstwa. Postanowienia zawarte w Augsburgu oznaczały nie tylko klęskę obozu katolickiego, ale również niepowodzenie planów Marcina Lutra.

Kwestie reformy Kościoła stała się w tej sytuacji bowiem w praktyce elementem przetargowym, znajdującym się w posiadaniu walczących o władzę książąt. Usankcjonowanie podziału religijnego, politycznego oraz kulturalnego zahamowało proces tworzenia się jednolitego narodu niemieckiego. Z drugiej jednak strony różnorodność wzbogaciła jego dalszy rozwój kulturowy.

Polecamy również:

  • Wojna chłopska w Niemczech - przyczyny, przebieg, skutki

    Po ogłoszeniu ekskomuniki Marcina Lutra przez papieża Leona X w roku 1521, dla dalszych losów reformacji luterańskiej decydujące znaczenie miały antagonizmy społeczne oraz polityczne na obszarze Rzeszy. Pomimo wysiłków podejmowanych przez Maksymiliana I Habsburga, Cesarstwo pozostawało tworem złożonym... Więcej »

Komentarze (1)
Wynik działania 3 + 4 =
grunwalder
2017-10-12 15:11:29
ale w 1555 roku podzielił się kościół na protestancki i katolicki
Ostatnio komentowane
.
• 2024-09-05 17:12:32
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33