Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Zazdrość (Do uczennicy) - interpretacja i analiza wiersza - strona 2

Ostatnio komentowane
"Jednostką w układzie SI jest km/m3" - dosłowny cytat... Może warto czytać, co się n...
Andrzej • 2020-02-25 09:13:29
xdxdxd
sto ciechanów • 2020-02-24 17:46:43
hmmm....
darioo • 2020-02-24 17:02:21
Dziękuję za to. Bardzo pomocne.
MatyldaQ • 2020-02-23 16:39:13
gut gut
twój stary kręci się jak bęben w pralce • 2020-02-23 16:04:05
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

swoją uczennicę. Mają one charakter wybitnie cielesny: „powolny płomień przenika me ciało”, „oblana potem, drżąca, zalękniona”. Nie mamy tu zatem do czynienia z uczuciem platonicznym, ale z miłością przesyconą pożądaniem i zmysłowością. Ponadto emocje, których doznaje poetka, przypominają przebieg choroby i do tej sfery odnosi się metaforyka tekstu:

(…) głosu z krtani
dobyć nie mogę.

(…) plącze mi się język, zamiera słowo.

(…) słyszę w uszach
przejmujący szum.

Uczucia obserwatorki przyjmują skrajną postać, co zostaje wyrażone za pomocą określeń hiperbolicznych: „bardziej zielona od zielonej trawy”.

W finale owego rozwijającego się procesu miłość staje się wręcz tożsama ze śmiercią, uzyskuje więc znamiona tragiczne. Safona dokładnie analizuje swoje odczucia i subtelnie oddaje uczucia i nastroje. Można powiedzieć, że centralnym problemem wiersza jest utrata kontroli: kobieta wyraźnie nie panuje nad swoim ciałem, podobnie jak nie panuje nad swoją miłością, oraz nie panuje nad brakiem wzajemności swojej uczennicy i musi się z tym pogodzić.

Polecamy również:

Komentarze (0)
5 + 4 =