Geneza „Chłopców z Placu Broni”
Powieść została napisana w 1907 r. jej pierwsze wydanie ukazało się w roku 1912. Została przetłumaczona na wszystkie europejskie języki, doczekała się też ekranizacji.
W przygodach chłopców z Placu Broni można odnaleźć niepokoje młodych mieszkańców Budapesztu z czasów młodości autora, a także jego własne przeżycia z lat dorastania.
Problematyka „Chłopców z Placu Broni”
Molnar porusza w powieści problem poszanowania przez młodych ludzi wartości takich jak: patriotyzm, wierność, honor i uczciwość. Chłopcy poprzez zabawę uczą się szlachetności oraz lojalności wobec przyjaciół. Potępiają zdradę, szanują pokonanych w uczciwej walce. Przygody, jakich doświadczają podczas walki o Plac, oduczają ich pochopnych ocen, wpajają zasady solidarności i koleżeństwa.
Motywy w „Chłopcach z Placu Broni”
Motyw przyjaźni
Przyjaźń łącząca chłopców z Placu Broni pozwala im odeprzeć atak czerwonoskórych, zgodnie bronić Placu. Ale gdy zabawa się kończy, zaprzyjaźnieni chłopcy również potrafią być wobec siebie lojalni, poświęcać się za siebie nawzajem, potrafiąwziąć zbiorową odpowiedzialność za popełnione czyny, wreszcie – solidarnie wspierać umierającego Nemeczka.
Chłopcy dopiero uczą się takich wartości jak lojalność czy odpowiedzialność, co widać na przykładzie Gereba, ale są w pełni oddani idei walki o Plac i tworzenia zgranej drużyny.
Motyw śmierci
Śmierć Nemeczka jednoczy Chłopców z Placu Broni i Czerwonoskórych. Chłopiec znalazł uznanie w oczach obu drużyn dzięki swojej bohaterskiej postawie. Gdy umiera, wszyscy chłopcy czuwają przed jego domem, odwiedzają go i mają nadzieję, że dzielny kapitan ocaleje.
W obliczu śmierci chłopca dochodzi do nich, że zwycięska bitwa o Plac i porachunki z Czerwonoskórymi nie mają żadnego znaczenia, ich ranga momentalnie maleje. Pierwszy raz muszą zetknąć się z prawdziwą walką o życie, nie tą z zabaw.
Motyw walki
Bitwa o Plac to kulminacyjny moment utworu. Chłopy przygotowują się do niej przez cały czas trwania akcji, podsłuchują obóz wroga, rysują plany, przygotowują barykady. Walka o plac jest w ich oczach najważniejszą z walk, jawi im się jako pełna heroicznych czynów i niebezpiecznych akcji, prawdziwa bitwa. Potrafią na czas starcia zapomnieć o zdradach czy różnicy zdań w swoich obozach i solidarnie bronić swojego Placu.
Motyw zabawy
Zabawa chłopców w starcie dwóch wrogich obozów uczy ich zasad współpracy, odpowiedzialności zbiorowej i odwagi cywilnej. Ponadto chłopcy poprzez zabawę uczą się postawy lojalnej, honorowej i solidarnej.
Motyw zdrady
Gereb zdradza przyjaciół z Placu Broni ujawniając ich plany Czerwonoskórym. Na początku wypiera się i chce zrzucić winę na Nemeczka. Jednak gdy zostaje zdemaskowany, wyrzuty sumienia nakazują mu przeprosić kolegów. Gereb widzi bezsens swojej postawy, docenia wartości takie jak solidarność, uczciwość, lojalność i honor.