Happening (od ang. happen – wydarzyć się), według „Słownika terminów literackich”, jest wydarzeniem artystycznym polegającym na zaaranżowaniu spektaklu, podczas którego dochodzi do spontanicznych aktów twórczych (literackich, teatralnych, muzycznych czy plastycznych).
Happening posiada wprawdzie określony scenariusz, jednak jest on traktowany w sposób bardzo swobodny. Wykonawcami widowiska często nie są zawodowi aktorzy, ale amatorzy. Każda realizacja happeningu ma charakter jednorazowy, jest więc wydarzeniem wyjątkowym. Dużą rolę odgrywają tu improwizacje i przypadek. Publiczność nie spełnia jedynie roli biernej widowni, ale współtworzy spektakl – krzesła często ustawione są na scenie, a odbiorcy mogą uczestniczyć w wydarzeniach. Forma ta ma charakter otwarty i eklektyczny.
Jako osobna dziedzina artystyczna happening ukształtował się na przełomie lat 50. i 60. XX wieku. Jego źródłem był – z jednej strony – teatr, zwłaszcza ten opierający się na improwizacji, np. commedia dell’arte, ale też współczesny teatr absurdu, z drugiej zaś – działania awangard z początku XX wieku i widowiska plastyczne przedstawiające na żywo proces powstawania dzieła, np. Yvesa Kleina.
Pierwszy happening stanowiło widowisko Allana Kaprowa pt.: „18 Happenings in 6 parts”, wystawione w 1959 roku w Nowym Jorku. Inni znani twórcy happeningu na świecie to np.: John Cage, Wolf Vostell, George Brecht czy Robert Morris.
W Polsce wielkim mistrzem happeningu był Tadeusz Kantor, który w 1955 roku założył teatr Cricot 2. Międzynarodową sławę zyskał dzięki przedstawieniu „Umarła Klasa” (1975). Lata 80. to czas ogromnych sukcesów jego happeningów w całej Europie („Wielopole, Wielopole”, „Niech sczezną artyści”, „Nigdy tu już nie powrócę”). Inni polscy twórcy happeningów to Włodzimierz Borowski czy Waldemar Frydrych.
Happening doskonale wpisuje się w filozofię postmodernistyczną, łączy bowiem gatunki wysokie i niskie, realizuje formułę dzieła otartego, ma charakter eklektyczny, zakłada duży udział odbiorcy w kreacji sztuki, stanowi rodzaj gry z tradycyjnymi oczekiwaniami.