Transport samochodowy w Polsce - charakterystyka, wady i zalety - strona 2

475 km);
- równoleżnikowa A4, pokrywająca się z trasą dróg europejskich E40 (od Zgorzelca na granicy polsko-niemieckiej do Korczowej na granicy polsko-ukraińskiej) i E462 (na odcinku z Mysłowic do Krakowa), przecinająca się z południkową A1 w Gliwicach, pod koniec grudnia 2013 roku istniały odcinki o długości 593 km – od granicy niemieckiej do Tarnowa przez Wrocław, Górny Śląsk i Kraków, od Dębicy do Rzeszowa i od Jarosławia do granicy z Ukrainą, planowana długość 670 km, spodziewany termin zakończenia prac pod koniec 2014 roku.
Poza tym istnieje w Polsce autostrada A6 (polski odcinek zbudowanej już przed II Wojną Światową autostrady z Berlina do Szczecina, zmodernizowana w ostatnich 10 latach), o długości 24 km; powstaje 78-kilometrowy łącznik od granicy niemieckiej w Olszynie do autostrady A4 w Krzyżowej.
Sieć autostrad uzupełniają drogi ekspresowe. Najważniejsze to: S3 ze Świnoujścia do Lubawki na granicy polsko-czeskiej, S5 z Wrocławia przez Poznań do Grudziądza przy autostradzie A1, S6 ze Szczecina do Gdańska, S7 z Gdańska, przez Warszawę, Kielce, Kraków do Rabki, S8 i S61 z Piotrkowa Trybunalskiego przez Warszawę do Białegostoku i granicy polsko-litewskiej w Budziskach, S17 z Warszawy przez Lublin do granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem, S19 od granicy polsko-słowackiej w barwinku przez Rzeszów, Lublin i Białystok do granicy polsko-białoruskiej w Kuźnicy Białostockiej.

Pod koniec grudnia 2007 roku po wejściu Polski do strefy Schengen znikły kontrole graniczne na granicy Polski i innych krajów Unii Europejskiej. Kontrole graniczne prowadzone są na granicy wschodniej na przejściach samochodowych:
- Bezledy-Bagrationowsk (osobowe i towarowe), Gołdap-Gusiew (osobowe i towarowe), Gronowo-Mamonowo (osobowe i towarowe) i Grzechotki-Mamonowo (osobowe i towarowe) na granicy Polski i Obwodu Kaliningradzkiego Rosji;
- Terespol-Brześć (towarowe i osobowe, główne przejście pomiędzy Polską i Białorusią), Kuźnica Białostocka-Bruzgi (towarowe i osobowe), Bobrowniki-Brzostowica (towarowe i osobowe), Sławatycze-Domaczewo (osobowe bez autobusów), Kukuryki/Terespol-Kozłowicze (towarowe) na granicy polsko-białoruskiej;
- Dorohusk-Jahodyn (osobowe i towarowe), Medyka-Szeginie (osobowe i towarowe), Hrebenne-Rawa Ruska (osobowe i towarowe), Korczowa-Krakowiec (osobowe i towarowe), Krościenko-Smolnica (osobowe i towarowe), Zosin-Uściług (osobowe).

W roku 2011 transport samochodowy odpowiadał z przewóz prawie 1,6 mld ton towarów (83,5% masy towarów przewiezionych/przesłanych przez wszystkie gałęzie transportu) i 535 mln pasażerów. W roku 2000 transportem samochodowym przewieziono ok. 1 mld ton towarów i 955 mln pasażerów (przewozy towarowe zwiększył się więc, a przewozy pasażerskie ogólnie spadły, ale zmienił się ich charakter – mniej osób korzysta z transportu zbiorowego, więcej z indywidualnego, stąd natężenie ruchu samochodowego wzrosło).
Transport samochodowy dominuje w przewozie towarów rolnych i drobnicowych produktów przetwórstwa przemysłowego, zwłaszcza na niezbyt dużych odległościach.
W zbiorowym przewozie osób po 1989 roku skończyła się dominacja Państwowego Przedsiębiorstwa Samochodowego (PKS), same PKS-y podzieliły się i częściowo sprywatyzowały, pojawili się tez nowi prywatni przewoźnicy lokalni (sieci podmiejskich busów), ale też i krajowi (np. PolskiBus). Obok autobusowych połączeń krajowych pojawili się też przewoźnicy oferujący przewóz osób z Polski do krajów Europy Zachodniej – wiąże się to z okresową emigracją zarobkową Polaków (zwłaszcza do Niemiec).

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 5 =
Ostatnio komentowane
fajne :> ciekawe
• 2023-01-28 13:30:03
Rola Francji: Francja była jednym z głównych sprzymierzeńców ruchu zjednoczeniowego i...
• 2023-01-26 11:32:53
dzieki
• 2023-01-26 06:23:39