Transport samochodowy w Polsce - charakterystyka, wady i zalety

Transport samochodowy jest najważniejszą gałęzią transportu w Polsce, zarówno pod względem ilości przewożonych towarów, jaki i osób. W odniesieniu do transportu pasażerskiego jest to w warunkach polskich jedyna gałąź transportu, w której duże znaczenie ma transport indywidualny – niezarobkowy.

Szybki rozwój transportu samochodowego w Polsce miał miejsce po II Wojnie Światowej; wiązał się z rozpowszechnieniem się pojazdów o napędzie spalinowym oraz rozwojem sieci utwardzonych dróg.
Wykorzystanie samochodu w transporcie pasażerskim upowszechniło się po 1989 roku, wraz ze wzrostem liczby zarejestrowanych samochodów osobowych. W 2011 roku zarejestrowanych było w naszym kraju ponad 18,1 mln samochodów osobowych. Było to o ponad 8 mln więcej pojazdów niż w roku 2000 (prawie 10 mln) i ponad trzy razy więcej niż w roku 1990 (>5,25 mln zarejestrowanych samochodów osobowych).

Podstawowe zalety transportu samochodowego to jego uniwersalność (można z jego pomocą przewozić różne grupy towarów) oraz duża gęstość sieci drogowej – pozwalająca na przewozy od drzwi do drzwi. Główne niedogodności wiążą się z uciążliwością dla ludzi i środowiska (zanieczyszczenie powietrza i hałas), niebezpieczeństwem

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 3 + 1 =
Ostatnio komentowane
żoną Jaroslawa Iwaszkiewicza była pisarka i tłumaczka Anna Iwaszkiewiczowa z domu Lilp...
Iwona • 2021-07-19 18:40:47
"Oda do radości" to utwór Beethovena. Schiller napisał "Do Radości".
Germanista • 2021-07-10 02:59:47
Zgromadzenie Narodowe (Konwent) nie było "rządem rewolucyjnym", a parlamentem.
Andrzej • 2021-07-06 08:15:34
Czy naprawdę nie dało się tego bardziej spłycić? Gdzie jest drugi syn? Ten który p...
Andrzej Koraben • 2021-06-30 11:34:39
Ciekawe jak daleko czasowo sięgają Politycy. 2050 ? Czyli doprzodu do tyłu 2023. Grolsz...
Nick Radek • 2021-06-27 07:22:58