Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X
Właściciel:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Transport lotniczy w Polsce - charakterystyka, wady i zalety - Geografia

Transport lotniczy zdobył po 1989 roku duże znaczenie w Polsce w międzynarodowych przewozach pasażerskich.
Na trasach krajowych znaczenie transportu lotniczego jest mniejsze, chociaż też rośnie (w 2011 roku w ruchu regularnym rozkładowym z transportu lotniczego na liniach krajowych skorzystało ponad 1 mln pasażerów – 3 razy mniej niż w ruchu zagranicznym). Wynika to z tego, że odległości pomiędzy głównymi miastami Polski są nieduże, a sieć pasażerskich połączeń kolejowych dość dobrze rozwinięta. Czas podróży samolotem (oraz dotarcia na lotnisko) jest więc co prawda krótszy niż innymi środkami transport, ale niekoniecznie na tyle, by zrównoważyć wyższe ceny biletów lotniczych.

Pierwszy cywilny lot pasażerski miał w Polsce miejsce w 1919 r. na trasie z Poznania do Warszawy. W 1923 r. uruchomiono regularne linie lotnicze z Warszawy do Gdańska i Lwowa, a w 1929 r. powstało przedsiębiorstwo Polskie Linie Lotnicze LOT (narodowy przewoźnik lotniczy).

Główne porty lotnicze kraju to:
- Warszawa-Okęcie (w roku 2011 odprawiono tam ponad 9,2 mln pasażerów),
- Kraków-Balice (w roku 2011 odprawiono tam prawie 3 mln pasażerów),
- Katowice-Pyrzowice (w roku 2011 odprawiono tam ok. 2,5 mln pasażerów),

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Zobacz również

  • Transport kolejowy w Polsce - charakterystyka, wady i zalety - Geografia

    Transport kolejowy jest drugą najważniejszą (po transporcie samochodowym) gałęzią transportu w Polsce. Jego znaczenie zmalało jednak po 1989 roku.

    Więcej
  • Transport samochodowy w Polsce - charakterystyka, wady i zalety

    Transport samochodowy jest najważniejszą gałęzią transportu w Polsce, zarówno pod względem ilości przewożonych towarów, jaki i osób. W odniesieniu do transportu pasażerskiego jest to w warunkach polskich jedyna gałąź transportu, w której duże znaczenie ma transport indywidualny – niezarobkowy.

    Więcej
  • Żegluga śródlądowa w Polsce

    Żegluga śródlądowa nie ma wielkiego znaczenia w przewozach towarów w Polsce. W odniesieniu do przewozów osób jej znaczenie ogranicza się jedynie do bycia atrakcją turystyczną i lokalnie do uzupełniania infrastruktury transportu samochodowego (promy rzeczne).

    Więcej
  • Transport morski w Polsce - charakterystyka, wady i zalety

    Transport morski od dawna był polskim oknem na świat.  Współcześnie transport morski ma dominujące znaczenie w obsłudze polskiego handlu zagranicznego z państwami pozaeuropejskimi (Chinami, USA i innymi). Rózne typy statków handlowych pozwalają przewozić różne towary: stałe, ciekłe i gazowe, drobnicowe i...

    Więcej
  • Transport przesyłowy w Polsce - wady i zalety, najważniejsze szlaki

    Przez transport przesyłowy rozumiemy głównie transport rurociągowy substancji płynnych i gazowych (przede wszystkim ropy naftowej i gazu ziemnego) oraz przesył energii elektrycznej. W sytuacji, gdy istnieje sieć przesyłowa (jej budowa jest droga) przesył jest tani i w sytuacji bezawaryjnego działania sieci bezpieczna dla środowiska...

    Więcej

Losowe zadania

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 2 =
Ostatnio komentowane
No
Ktoś coś • 2020-04-04 18:36:20
xD
Wojciech Stożek • 2020-04-04 14:05:03
KKKK
MISTRZ • 2020-04-03 14:45:57
d
d • 2020-04-03 13:15:01
n
bn • 2020-04-03 12:55:19