Transport lotniczy w Polsce - charakterystyka, wady i zalety - Geografia

Transport lotniczy zdobył po 1989 roku duże znaczenie w Polsce w międzynarodowych przewozach pasażerskich.
Na trasach krajowych znaczenie transportu lotniczego jest mniejsze, chociaż też rośnie (w 2011 roku w ruchu regularnym rozkładowym z transportu lotniczego na liniach krajowych skorzystało ponad 1 mln pasażerów – 3 razy mniej niż w ruchu zagranicznym). Wynika to z tego, że odległości pomiędzy głównymi miastami Polski są nieduże, a sieć pasażerskich połączeń kolejowych dość dobrze rozwinięta. Czas podróży samolotem (oraz dotarcia na lotnisko) jest więc co prawda krótszy niż innymi środkami transport, ale niekoniecznie na tyle, by zrównoważyć wyższe ceny biletów lotniczych.

Pierwszy cywilny lot pasażerski miał w Polsce miejsce w 1919 r. na trasie z Poznania do Warszawy. W 1923 r. uruchomiono regularne linie lotnicze z Warszawy do Gdańska i Lwowa, a w 1929 r. powstało przedsiębiorstwo Polskie Linie Lotnicze LOT (narodowy przewoźnik lotniczy).

Główne porty lotnicze kraju to:
- Warszawa-Okęcie (w roku 2011 odprawiono tam ponad 9,2 mln pasażerów),
- Kraków-Balice (w roku 2011 odprawiono tam prawie 3 mln pasażerów),
- Katowice-Pyrzowice (w roku 2011 odprawiono tam ok. 2,5 mln pasażerów),
- Gdańsk-Rębiechowo (w 2011 roku odprawiono tam 2,45 mln pasażerów),
- Wrocław-Strachowice (w 2011 roku odprawiono tam 1,6 mln pasażerów),
- Poznań-Ławica (w 2011 roku odprawiono tam >1,4 mln pasażerów).
Mniejsze regionalne porty lotnicze (odprawiano w nich mniej niż 1 mln pasażerów rocznie) to: Warszawa-Modlin (oddany do użytku w 2012 roku, uzupełnia Okęcie), Rzeszów-Jasionka, Łódź-Lublinek, Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Zielona Góra-Babimost, Lublin-Świdnik (oddany do użytku w 2012 roku),

Porty lotnicze w ruchu międzynarodowym stanowią zarazem przejścia graniczne, na których prowadzone są kontrole przez służbę celną.

W 2011 przewoźnicy lotniczy przewieźli w Polsce prawie 6,5 mln pasażerów (odloty z polskich portów lotniczych i przyloty do polskich portów lotniczych łącznie). W 2000 roku przewieziono prawie 2,9 mln pasażerów, a w roku 1990 2,45 mln pasażerów.
Wielkość przewozów znacząco wzrosła po 2004 roku, po akcesji Polski do Unii Europejskiej i otwarciu rynków pracy państw Unii (zwłaszcza rynku brytyjskiego) dla Polaków. Wielu naszych rodaków wyjechało tam do pracy, często jednak wracają na krótko do kraju. Umożliwia im to transport lotniczy – przeloty w obrębie Europy trwają niedługo (np. z Londynu do warszawy ok. 2,5 godziny). Zwiększył się też ruch turystyczny – Polaków za granicę (zwłaszcza loty czarterowe organizowane przez touroperatorów) i turystów zagranicznych do Polski. Atrakcyjność transportu lotniczego wzrosła też dzięki spadkowi cen biletów lotniczych, co jest efektem pojawienia się na rynku tzw. tanich linii lotniczych (np. irlandzkiego Ryanair’a). Tani przewoźnicy przyczynili się też do rozwoju regionalnych lotnisk (wybierają je jako swoje regionalne lotniska, aby ograniczyć swoje koszty).
Konkurencja ze strony tanich przewoźników jest wraz ze wzrostem kosztów działania głównym powodem problemów finansowych narodowego przewoźnika lotniczego PLL LOT.
Transport lotniczy ma marginalne znaczenie w transporcie towarów. W 2011 roku samoloty i śmigłowce przewiozły 45 tys. ton towarów.

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 4 + 2 =
Ostatnio komentowane
.
• 2024-09-05 17:12:32
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33