Transport lotniczy w Polsce - charakterystyka, wady i zalety - Geografia

Transport lotniczy zdobył po 1989 roku duże znaczenie w Polsce w międzynarodowych przewozach pasażerskich.
Na trasach krajowych znaczenie transportu lotniczego jest mniejsze, chociaż też rośnie (w 2011 roku w ruchu regularnym rozkładowym z transportu lotniczego na liniach krajowych skorzystało ponad 1 mln pasażerów – 3 razy mniej niż w ruchu zagranicznym). Wynika to z tego, że odległości pomiędzy głównymi miastami Polski są nieduże, a sieć pasażerskich połączeń kolejowych dość dobrze rozwinięta. Czas podróży samolotem (oraz dotarcia na lotnisko) jest więc co prawda krótszy niż innymi środkami transport, ale niekoniecznie na tyle, by zrównoważyć wyższe ceny biletów lotniczych.

Pierwszy cywilny lot pasażerski miał w Polsce miejsce w 1919 r. na trasie z Poznania do Warszawy. W 1923 r. uruchomiono regularne linie lotnicze z Warszawy do Gdańska i Lwowa, a w 1929 r. powstało przedsiębiorstwo Polskie Linie Lotnicze LOT (narodowy przewoźnik lotniczy).

Główne porty lotnicze kraju to:
- Warszawa-Okęcie (w roku 2011 odprawiono tam ponad 9,2 mln pasażerów),
- Kraków-Balice (w roku 2011 odprawiono tam prawie 3 mln pasażerów),
- Katowice-Pyrzowice (w roku 2011 odprawiono tam ok. 2,5 mln pasażerów),

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach
Komentarze (0)
Wynik działania 2 + 1 =
Ostatnio komentowane
Opisz przemysł
Zbychu sto noga • 2020-10-25 13:38:03
Wow
Kaja • 2020-10-24 09:18:06
nigger
aids • 2020-10-24 07:00:16
xd
kaipos123 • 2020-10-23 07:19:19
acha ok
eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee • 2020-10-22 16:21:40