Żegluga śródlądowa w Polsce

Żegluga śródlądowa nie ma wielkiego znaczenia w przewozach towarów w Polsce. W odniesieniu do przewozów osób jej znaczenie ogranicza się jedynie do bycia atrakcją turystyczną i lokalnie do uzupełniania infrastruktury transportu samochodowego (promy rzeczne).Należy jednak pamiętać, że transport rzeczny należy do najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportu. Oczywiście trasy przewozowe ograniczone są do istniejących dróg wodnych.
W przeszłości jego znaczenie w sieci transportowej Polski było większe. Do czasu rozwoju kolei (połowa XIX wieku) rzeki stanowiły najważniejsze szlaki transportowe, którymi spławiano towary eksportowe Rzeczpospolitej (zboże, drewno i inne) do nadbałtyckich portów. Najważniejszym szlakiem handlowym była Wisła, która w XVI i XVII była najbardziej ruchliwą drogą rzeczną Europy (jeszcze w drugiej połowie XVIII wieku do portu w Gdańsku corocznie zawijało ok. 1000 statków rzecznych).

Łączna długość śródlądowych dróg wodnych w Polsce wynosi (2013 rok) ok. 3 660 km. Znaczenie transportowe ma jednak tylko niewielka ich część (niektóre kanały i uregulowane i skanalizowane odcinki rzek). Są to: Kanał Gliwicki, Odra Górna (od Koźla do Brzegu Dolnego), Odra Dolna

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 5 + 4 =
Ostatnio komentowane
żoną Jaroslawa Iwaszkiewicza była pisarka i tłumaczka Anna Iwaszkiewiczowa z domu Lilp...
Iwona • 2021-07-19 18:40:47
"Oda do radości" to utwór Beethovena. Schiller napisał "Do Radości".
Germanista • 2021-07-10 02:59:47
Zgromadzenie Narodowe (Konwent) nie było "rządem rewolucyjnym", a parlamentem.
Andrzej • 2021-07-06 08:15:34
Czy naprawdę nie dało się tego bardziej spłycić? Gdzie jest drugi syn? Ten który p...
Andrzej Koraben • 2021-06-30 11:34:39
Ciekawe jak daleko czasowo sięgają Politycy. 2050 ? Czyli doprzodu do tyłu 2023. Grolsz...
Nick Radek • 2021-06-27 07:22:58