Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Transport morski w Polsce - charakterystyka, wady i zalety

Ostatnio komentowane
"Jezu Chry..."! Dawno już nie czytałem tak czerwonego, komuszego, wypaczonego opracowani...
Otwórz oczy • 2018-08-15 18:21:31
Według mnie bardzo przydatne dzięki temu tekstowi mniej więcej zrozumiałam jak dział...
Emilia • 2018-07-26 20:05:25
@Hasher To zależy już od tłumacza przekładu(Pisma zostały napisane w kilku językach ...
Hgfhfg • 2018-07-09 11:34:37
ok
andrzej duda • 2018-06-14 10:31:18
Super na spr.
Evogy • 2018-06-07 17:45:08
Właściciel:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Transport morski od dawna był polskim oknem na świat. Od wieku XVI port w Gdańsku był głównym miejscem wywozu polskich surowców rolnych i leśnych do Europy Zachodniej. Po 1918 roku dzięki rozwojowi funkcji portowej rozwinęła się pobliska Gdynia. Również po II Wojnie Światowej, kiedy Polska uzyskała szeroki dostęp do Morza Bałtyckiego, polskie porty ułatwiały eksport polskich towarów. Współcześnie transport morski ma dominujące znaczenie w obsłudze polskiego handlu zagranicznego z państwami pozaeuropejskimi (Chinami, USA i innymi). Rózne typy statków handlowych pozwalają przewozić różne towary: stałe, ciekłe i gazowe, drobnicowe i masowe.

W 2012 roku w polskich portach przeładowano (załadowano lub rozładowano) ponad 58,8 mln ton towarów (z tego prawie 6,8 mln ton stanowił tranzyt towarów).
Główne polskie porty morskie to:
- Port Gdańsk (największy pod względem wielkości przeładunków polski port, dzieli się na dwie części – Port Wewnętrzny z terminalem kontenerowym, bazami przeładunku siarki, fosforytów i owoców cytrusowych oraz terminalami promowymi
oraz nowy, głębokowodny Port Północny z 1975 roku z Naftoportem połączonym z Rafinerią Gdańską, terminalem węglowym, terminalem przeładunku

Autor: dr Krzysztof Jarzyna z Instytutu Geografii UJK w Kielcach

Polecamy również:

Komentarze (0)
2 + 1 =