Z reguły mówiąc o rodzajach mediów pierwsze skojarzenia kierują się w stronę najbardziej popularnych środków przekazu, czyli prasy, telewizji, internetu i radia. Natomiast to jest jedynie część mediów, choć mająca bardzo szerokie pole oddziaływania oraz powszechnie dostępna i bardzo popularna. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z faktu, iż wśród środków społecznego komunikowania umieścimy również plakaty, kino, książki czy film.
Chcąc opisać rodzaje mediów warto odnieść się do kilku sposobów kategoryzowania ich, przeważnie ze względu na określone kryterium.
Pierwszy podział wprowadza rozróżnienie na:
- media tradycyjne – (np. książka, kino), dla których cechą charakterystyczną jest jednokierunkowość komunikacji – komunikat jest przekazywany do odbiorców, ale nie zachodzi komunikacja w drugą stronę;
- media interaktywne – tutaj w pierwszej kolejności wymienimy Internet, social media, jako środek przekazu informacji dający jednocześnie możliwość reakcji ze strony odbiorcy; komunikacja jest dwukierunkowa, zachodzi zarówno w jednym, jak i w drugim kierunku.
Trochę inną klasyfikację uzyskamy, jeśli za kryterium obierzemy stopień szybkości przekazywania informacji do odbiorcy. Wówczas podział będzie się prezentował następująco:
1. media szybkiego kroku – informacje są w tym przypadku dostarczane bardzo szybko i sprawnie, niemal z minuty na minutę dowiadujemy się o jakichś wydarzeniach; są to przykładowo radio, telewizja i Internet.
2. media wolnego kroku – przekaz informacji następuje w trochę wolniejszym tempie, jest to spowodowane przede wszystkim formą przekazu medialnego, która wymaga dłuższego czasu jej wytworzenia (proces wydawania książki jest zdecydowanie dłuższy niż zamieszczanie informacji na portalu internetowym), natomiast oddziałuje on na odbiorcę mocniej niż przekaz szybkiego kroku, ponieważ odbiór takiej informacji odbywa się w bardziej dogodnych warunkach, w większym skupieniu i z poświęceniem większej uwagi; np. książki, prasa.
Wreszcie podział ze względu na możliwość interpretacji przekazu przez odbiorców:
1. media zimne – np. telewizja. W tych mediach przekaz jest podawany w taki sposób, żeby pozostawiał odbiorcy swobodę oceny i interpretacji; to przekaz wielokanałowy.
2. media gorące – prezentują informacje w taki sposób, że nie pozostawiają pola do interpretacji, jednocześnie narzucając sposób jej widzenia i odbioru, np. radio i prasa.