Social media (media społecznościowe) – to pojęcie odnoszące się do ogólnie pojętych mediów internetowych i mobilnych technologii, które umożliwiają komunikację (interaktywny dialog) z innymi ludźmi, na różnych płaszczyznach. Ich istotną zaletą jest komunikacja bez ograniczeń przestrzennych, terytorialnych, ponad granicami.
Media społecznościowe mają ogromny wpływ na życie obywateli, zarówno to społeczne jak i zawodowe, ekonomiczne. Tworzą bowiem nowe możliwości w komunikowaniu się wielokierunkowym, ale także w docieraniu do nieodkrytych zasobów, które człowiek ma w sobie, pozwalają mu odkryć swoje potrzeby, role. Ponadto social media w przeciwieństwie do „tradycyjnych” mediów, pozwalają na interakcję, jednostka nie musi być jedynie biernym odbiorą jakiegoś przekazu, sama może tworzyć, współtworzyć.
Charakterystyczna dla social mediów jest zdolność docierania do małej i dużej liczby odbiorców, są one dostępne dla wszystkich, mają szeroki zasięg i mogą być dostarczone natychmiast, według upodobań jednostki-konsumenta. Warto bowiem podkreślić, że stwarzają nowe możliwości, także dystrybutorom i przedsiębiorcom.
Występuje wiele rodzajów mediów społecznościowych, mogą występować w formie blogów, videoblogów, serwisów udostepniających muzykę, zdjęcia, nagrania video czy też serwisów społecznościowych, serwisów treściowych.
Najpopularniejszymi obecnie przykładami są:
- Facebook, Nasza Klasa, Goldenline (serwisy społecznościowe);
- You Tube, Vimeo (społeczności kontentowe);
- Twitter, Blip (mikroblogi)
- wirtualne światy gier MMO;
- wykop.pl (serwisy treściowe);
- Fora.pl, Kafeteria.pl, Gazeta.pl Forum (fora).