Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Współrzędne biegunowe

Ostatnio komentowane
Martyna to berbeluch
Marcel • 2019-11-18 17:22:12
co ja robie
white seagull • 2019-11-18 13:43:47
siema siema
mechatronik • 2019-11-18 10:59:19
co to ma być
xd/ofuj • 2019-11-18 10:59:48
Fajne fajne ale i tak jedynka wpadła jak zyd do gazu pozdro
Jarosław/jaro • 2019-11-18 09:28:08
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Współrzędne biegunowe są alternatywnym do współrzędnych kartezjańskich sposobem opisu punktów płaszczyzny.

Rozważamy płaszczyznę dwuwymiarową. Początkiem układu współrzędnych (biegunem) jest punkt O. Wyróżniamy także pewną półprostą biorącą swój początek w punkcie O i biegnącą przez punkt S (zwaną dalej półprostą OS). W tym układzie do opisania dowolnego punktu P potrzebujemy dwóch współrzędnych biegunowych:

- promienia r,

- kąta  \varphi .

Promień (promień wodzący) r wyznacza odległość opisywanego punktu od bieguna, a zatem dla punktu P mieć będziemy r=|OP|.

Kąt \varphi (amplituda) opisuje kąt między półprostą OS a wektorem OP.

Współrzędne biegunowe

Aby opis położenia danego punktu był jednoznaczny (tj., aby każdy punkt miał tylko jedną parę współrzędnych go opisujących) przyjmuje się ograniczenia dla kąta \varphi. Najczęściej \varphi \in [0,2  \pi ), choć niekiedy wygodniej jest przyjąć \varphi \in (- \pi,  \pi ] (w dużej mierze zależy to od kontekstu tego co opisujemy).

 

Przejście z układu kartezjańskiego do układu biegunowego

Mając dane współrzędne punktu w kartezjańskim układzie współrzędnych możemy przejść do układu biegunowego w następujący sposób.

Współrzędne biegunowe

Zwróćmy uwagę, że promień wodzący możemy wyrazić korzystając z twierdzenia Pitagorasa:

r= \sqrt{x^2+y^2} .

Do tego (o ile x  \neq  0 i r \neq  0) z definicji tangensa

Polecamy również:

  • Współrzędne sferyczne

    Współrzędne sferyczne są alternatywnym względem współrzędnych kartezjańskich sposobem opisu położenia punktów w przestrzeni trójwymiarowej... Więcej »

Komentarze (0)
5 + 2 =