Rzeźba barokowa w Polsce - cechy i przykłady

Pomnik św. Jana Nepomucena na rynku w Poznaniu
Barokowa figura św. Jana Nepomucena na Starym Rynku
w Poznaniu/Radomil

Barok był stylem, który w Polsce przyjął się stosunkowo szybko i pozostawił po sobie wiele artefaktów. Pierwsze rzeźby utrzymane w znanej z Rzymu stylistyce powstawały już na początku XVII wieku, zaś ich fundatorami byli przede wszystkim dostojnicy kościelni i królowie, choć w tym okresie sztuką żywiej zainteresowała się nawet szlachta.

Odejście od kanonów renesansowych uwidoczniło się we wczesnym baroku m.in. w formie niezwykle popularnych w tym okresie pomników nagrobnych. Statyczną, leżącą postać zastąpiono rzeźbą sprawiającą wrażenie człowieka żyjącego, najczęściej klęczącego pod krzyżem i zatopionego w modlitwie, co stanowiło realizację postulatu dynamiki i dramatyzmu barokowej sztuki. Ich efekt wzmacniany był dodatkowo przez dobranie kontrastowej kolorystki dzięki takim zestawieniom materiałów, jak czarny marmur z alabastrem, czy dębowe drewno ze złotem. Za przykład wczesnych dzieł tego typu mogą posłużyć nagrobki autorstwa Abrahama van den Blocke’a, np. Andrzeja i Baltazara Batorych z kościoła w Barczewie (1598), czy prymasa Henryka Firleja w katedrze w Łowiczu (1615). 

 

Wnętrze kościoła Najświętszej Krwi Chrystysa w Poznaniu
Barokowe wyposażenie kościoła Najświętszej Krwi Pana Jezusa w Poznaniu/Radomil

 

Ten sam artysta stworzył również ozdabiającą gdańską starówkę Fontannę Neptuna (1615), w której postać mitologicznego boga morza ujęta została w spiralnym kształcie wskazującym na inspirację osiągnięciami rzeźby rzymskiej tamtego okresu.

Znaczącej popularyzacji uległy również płaskorzeźby naścienne, których najdoskonalszym przykładem jest powstała w pierwszej połowie XVII wieku anonimowa dekoracja kaplicy grobowej Oleśnickich w kościele parafialnym w Tarłowie, odnosząca się do średniowiecznego motywu dance macabre.

 Barokowe epitafium biskupa Karola Ponińskiego
Barokowe epitafium biskupa Karola Ponińskiego

We wczesnym baroku popularnym materiałem rzeźbiarskim był stiuk (mieszanina gipsu, wapienia i drobnego piasku lub pyłu marmurowego), którego lekka i łatwa do formowania konsystencja otwierała przed twórcami nowe możliwości dekoracyjne. Najpełniej wykorzystał je pochodzący z Mediolanu Giovanni Battista Falconi, odpowiedzialny za wygląd wnętrza kościoła Św. Piotra i Pawła w Krakowie, jak i kaplicy Przemienienia Pańskiego w katedrze w Zamościu. Falconi jest również autorem stiuków zdobiących sklepienie jednej z komnat pałacu w Baranowie Sandomierskim.

Owocem pełnego rozkwitu baroku stała się natomiast kolegiata św. Anny w Krakowie, której wnętrze zostało zaprojektowane i ozdobione przez Baltazara Fontanę – jednego z najznakomitszych rzeźbiarzy tego okresu działających na terenie Polski. Wykonał on utrzymane w duchu rzymskim ołtarze boczne o typowej – teatralnej i dynamicznej – formie, wzbogacając znane z Biblii sceny o barokowy mistycyzm, emocjonalność i alegorię. Wykonane przez niego wnętrze kościoła zachwyca bogactwem, różnorodnością form i przepychem, choć można odnaleźć w nim również inspirację bardziej stonowanym wzorcem klasycystycznym.

 

Fontanna Prozerpiny na rynku w Poznaniu
Rokokowa fontanna Prozerpiny na poznańskim Starym Rynku/ Radomil


W późnym baroku niezwykle popularnym motywem stały się ambony w kształcie łodzi wykonywane najczęściej z drewna, które w tym okresie stało się jednym z najchętniej wykorzystywanych materiałów rzeźbiarskich. Przykłady tego typu elementów zdobniczych odnaleźć można np. w kościołach św. Teresy w Przemyślu i św. Andrzeja w Krakowie, zaś jednym z najbardziej cenionych dzieł nurtu jest rokokowa ambona autorstwa Jana Jerzego Plerscha w kościele Wizytek w Warszawie. W drewnie rzeźbiono również ołtarze i zdobiące je rzeźby – na tym polu najwybitniejszymi polskimi twórcami epoki okazali się Antoni Frąckiewicz, Piotr Kornecki i Antoni Osiński.

Polecamy również:

  • Architektura baroku w Polsce - cechy, twórcy i przykłady

    Miano „baroku” używane na określenie zarówno całej epoki, jak i prądu kształtującego polską architekturę od drugiej połowy XVI wieku, wywodzone jest często od portugalskiego sformułowania oznaczającego „nieregularną perłę”. Ów źródłosłów okazuje się... Więcej »

  • Malarstwo barokowe w Polsce - cechy i przykłady

    Na gruncie polskim malarstwo rozwijało się najintensywniej w okresie dojrzałego baroku, a więc głównie w drugiej połowie XVII wieku. Ogromną popularnością cieszyły się wtedy gatunki narodowe, występujące jedynie na ziemiach polskich, w postaci portretu sarmackiego oraz portretu trumiennego, który... Więcej »

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 4 =
  • Najnowsze
  • Losowe
Ostatnio komentowane
Dodajmy, że było to również ostatnie powstanie wendyjskie (słowiańskie) na terenie N...
• 2024-09-04 21:32:33
DZIĘKUJĘ
• 2024-07-31 13:21:34
I cóż miał rację Marek Aureliusz który chciał podbić Germanię uderzeniem przez Mor...
• 2024-07-06 19:45:33
O tym, że zmienne w czasie pole elektryczne jest źródłem pola magnetycznego, napisał ...
• 2024-06-27 07:25:33
ok
• 2024-06-05 13:52:17