Muzyka barokowa - cechy i przedstawiciele - strona 3

dziś głównie jako kompozytora współpracującego z Molierem, oraz Jeana-Philippe Rameau. Najważniejszym kompozytorem działającym w tym czasie we Włoszech był Antolnio Vivaldi. Na rozwój opery jako gatunku niebagatelny wpływ miała również twórczość Georga Friedricha Händela.

Schyłkowy okres muzyki barokowej przyjął styl oparty na jasności, lekkości i elegancji (stąd jego nazwę zaczerpnięto od francuskiego sformułowania „galant” – wytworny), czym znacząco różnił się od wytworów wcześniejszej fazy epoki, zapowiadając już niejako nadejście następnej. Za jego czołowego przedstawiciela uznaje się Carla Philippa Emanuela Bacha, choć jego ślady można odnaleźć również w późnych utworach Vivaldiego, Rameau czy Georga Philippa Telemanna, znacząco wpłynął również na twórczość Mozarta.

W Polsce muzyka barokowa korzystała w początkowej fazie głównie z wzorców włoskich, przede wszystkim z osiągnięć florenckiej szkoły instrumentalnej. Za jej najciekawszego reprezentanta uznaje się Adama Jarzębskiego, który przeszczepił na ziemie Rzeczypospolitej barokową kontrastowość realizującą się na poziomie melodii, taktu, rytmiki i tempa. Zainteresowanie operą miał zaś przywieźć ze swych zagranicznych wojaży

Polecamy również:

Komentarze (2)
Wynik działania 1 + 2 =
ADMIN
2020-04-17 11:31:49
AS - dziękujemy za zwrócenie uwagi, błąd został poprawiony. Pozdrawiamy
AS
2020-04-17 09:59:14
Tępo w muzyce? Tempo!
Ostatnio komentowane
po jakiego uda ktoś to wymyślał
czarnypjes • 2021-10-17 16:53:04
doobry artykuł
Jan Marcalik • 2021-10-15 16:22:46
XD
Xd • 2021-10-15 13:34:06
Es
Olek • 2021-10-15 13:30:44