Bergsonizm - filozofia Bergsona

Bergson uważany jest za twórcę intuicjonizmu. Jgo zdaniem nawet Stwórca nie kierował się w swym dziele rozumem, a intuicją. Filozof przeciwstawia sobie umysł i instynkt. Intelekt jest sprawnym narzędziem poznania, pozwala człowiekowi kategoryzować, uogólniać i relatywizować, a także tworzyć pojęcia. Poznanie naukowe musi być oparte na rozumie, ale rzeczywistość jest bardziej złożona i nie poddaje się łatwo uogólnieniom i uproszczeniom. Dlatego poznanie przez intelekt zawsze jest zniekształcone.

Jako przykład takiego zafałszowania podaje pojęcie i odczuwanie czasu. Czas w ujęciu rozumowym to pewne kontinuum, mechanicznie rozumiany czas upływa nieustannie, w niezmiennym tempie. Natomiast czas psychologiczny, czas odczuwany nie jest ciągły, odczuwamy tylko niektóre momenty, czasem zdaje się płynąć wolniej, a czasem szybciej. Dlatego właściwym narzędziem poznania winna być intuicja – szczególny rodzaj instynktu. To ona jest bowiem zdolna bezpośrednio postrzegać rzeczywistość, bez zniekształceń ciążących na poznaniu intelektualnym („Poznanie docierające do istoty rzeczy operuje intuicją”).

Intuicja przeciwstawiana jest zarówno rozumowi, jak i doświadczeniu (empiryzmowi). Tym samym wpisuje się Bergson w nurt irracjonalizmu, poglądu negującego rozum jako narzędzie w procesie poznania.

Zdaniem Bergsona świat podlega ciągłej ewolucji, a ludzkie życie to strumień przeżyć i doświadczeń. Najwyżej cenioną przez niego wartością była wolność. Ważnym pojęciem w systemie Bersona jest élan vital, czyli siła życiowa, przyczyna wszelkiego ruchu, wszelkiej aktywności. Filozof postrzega świat jako żywy organizm podlegający procesom ewolucji. Jego twórcze trwanie podobne jest procesowi tworzenia sztuki. Siła życiowa wprawia w ruch bezwładną materię. Ten proces jest nieprzewidywalny, irracjonalny, spontaniczny. Siła życiowa nie jest w żaden sposób zdeterminowana, określona, nie ma jasno wytyczonego celu. Jej celem jest trwanie i tworzenie.

Źródłem élan vital jest Stwórca. Pojęcie Boga w bergsonowskim systemie pozostaje niedoprecyzowane, czasem posługuje się nim w rozumieniu panteistycznym, czasem teistycznym.

Bergson, z pochodzenia Żyd, pod koniec życia wyraźnie zwracał się w stronę katolicyzmu. Religia była ważnym elementem jego rozważań. Wskazywał na dwa źródła religii: statyczne i dynamiczne. Statyczne to te wynikające z  lęku m.in. przed śmiercią, przyszłością, cierpieniem, samotnością oraz przed dezintegracją społeczeństwa opartego na chrześcijańskich bądź innych zakorzenionych w religii wartościach. Religia stanowi w tym ujęciu oparcie dla jednostki i gwarancję ładu społecznego. Dynamiczne źródła to źródła mistyczne – poszukiwanie bezpośredniego kontaktu z Bogiem, pragnienie obcowania z Doskonałością.

Bergson był doskonałym wykładowcą, w przystępny i atrakcyjny sposób potrafił wykładać złożone idee filozoficzne.. Także jako autor książek zdobywał szerokie rzesze odbiorców. Nic dziwnego, że jego filozofia znalazła tak szeroki oddźwięk w sztuce.

Silny wpływ wywarła na największego pisarza tego czasu, Marcela Prousta (Bergotte, jedna z postaci cyklu powieściowego, jest nawet po części wzorowana na osobie Bergsona). W polskiej literaturze ślad Bergsona wyraźny jest w twórczości Bolesława Leśmiana.

Polecamy również:

  • Fryderyk Nietzsche - biografia

    Fryderyk Nietzsche przyszedł na świat w 1844 roku w Röcken. Na jego późniejszy światopogląd duży wpływ miała religia protestancka, w jakiej został wychowywany. Kiedy miał zaledwie 5 lat, stracił ojca i był wychowywany przez kobiety – matkę, babkę, ciotki i siostrę. W następnym roku rodzina... Więcej »

  • Pesymizm (pogląd filozoficzny i postawa) - definicja, cechy, przedstawiciele

    Pesymizm to postawa ukierunkowana na dostrzeganie negatywnych zjawisk. Koncentrowanie się na ciemnej stronie życia, krytyczna ocena rzeczywistości i brak złudzeń co do przyszłości. Więcej »

  • Dekadentyzm - definicja, cechy, przedstawiciele

    Dekadentyzm, określany też mianem „choroby wieku” to postawa światopoglądowa wyrażająca przekonanie o następującym schyłku kultury i cywilizacji europejskiej. Nurt zapoczątkowany w ostatnim dziesięcioleciu XIX wieku. Więcej »

  • Artur Schopenhauer - biografia

    Artur Schopenhauer urodził się w Gdańsku w 1788 roku. Jego ojciec Heinrich Floris zajmował się handlem, matka Joanna z domu Trosiener była literatką. Z Gdańska wyemigrowali w 1793 roku, kiedy miasto zostało zajęte przez Prusy. Udali się wówczas do Hamburga. Wolą ojca było, by syn przejął jego interesy,... Więcej »

  • Witalizm - definicja, cechy, przedstawiciele

    Witalizm to tendencja obecna w wielu kierunkach sztuki i w literaturze. Zakłada on, że we wszelkich zjawiskach życiowych obecne są niematerialne siły, tzw. siły witalne. Charakterystyczne dla tego nurtu są: fascynacja życiem, afirmacja rzeczywistości, euforia, optymizm i żywiołowość. Więcej »

Komentarze (2)
Wynik działania 3 + 1 =
Mateusz
2017-04-05 22:13:53
nieźle bełkot tego debila Bergsona. poglądy i grafomania akceptowalne dla co najwyżej 14-16 latka ... mistycyzm i bajkopisarstwo. jeszcze "intelektualista" - dorosly czlowiek wierzący w bajki religijne. kuriozum.
121
2016-11-22 10:07:27
nice
Ostatnio komentowane
super
• 2024-12-21 22:05:33
ok
• 2024-12-15 19:31:35
Ciekawe i pomocne
• 2024-12-03 20:41:33
pragnę poinformować iż chodziło mi o schemat obrazkowy lecz to co jest napisane nie jest ...
• 2024-11-28 16:29:46
ciekawe, oczekiwałem tylko kraj-stolica. miłe zaskoczenie ;)
• 2024-11-20 18:11:07