Dzieci z Bullerbyn - streszczenie i opracowanie

Dzieci z Bullerbyn - streszczenie

Dzieci z Bullerbyn to książka dla dzieci, napisana przez szwedkę Astrid Lindgren w 1947 roku. W Polsce Dzieci z Bullerbyn to lektura szkolna, dlatego zdecydowanie warto przeczytać nasze opracowanie!

Lisa ma siedem lat, mieszka w Bullerbyn, małej wiosce położonej w południowej Szwecji. Dziewczynka ma dwóch braci, ośmioletniego Bossego i dziewięcioletniego Lassego. W Bullerbyn są zaledwie trzy domy, rodzina Lisy mieszka w Zagrodzie Środkowej. W Zagrodzie Północnej mieszkają Britta i Anna, przyjaciółki Lisy. Britta ma dziewięć lat, Anna siedem. W Zagrodzie Południowej mieszka Olle, ma osiem lat.

Początkowo Lisa mieszka w pokoju z braćmi, ale na siódme urodziny dostaje własny pokój, blisko domu swoich dwóch koleżanek. Dziewczynki przeciągają między oknami sznurek i posyłają sobie listy w pudełku.

Nadchodzi lato i dla dzieci z Bullerbyn zaczynają się wakacje. Dzieci chodzą do szkoły w miejscowości, która nazywa się Wielka Wieś. W szkole jest jedna klasa, uczęszcza tam 23 dzieci. Zanim zacznie się wakacyjna przerwa, trzeba jeszcze zdać egzamin. Wszystkim idzie on świetnie, niewielkie kłopoty ma tylko Bosse. Wakacje dla wiejskich dzieci to nie tylko wypoczynek, pomagają rodzicom w pieleniu rzepy. Chłopcy wymyślają swój własny język, którym się porozumiewają. Olle używa słowa „Kolifink”, dziewczynki zaczynają go tak nazywać. By nie być gorsze od chłopców, też wymyślają własną mowę. Pewnego dnia nadchodzi burza. Dzieci chronią się w domu Kristin, w Zagajniku. To samotna staruszka, którą dzieci z Bullerbyn często odwiedzają. Z wizyty u Kristin dzieci przynoszą trzy kocięta, po jednym dla każdej z Zagród w Bullerbyn.

Olle jako jedyne dziecko z Bullerbyn ma własnego psa. To Svipp, kiedyś pies pana Grzecznego, szewca. Pan Grzeczny to człowiek niesłowny i nieuprzejmy. Głodził swojego psa i trzymał go na łańcuchu. Olle, przychodząc wielokrotnie po odbiór swoich butów, których Grzeczny nie zdołał naprawić, zaprzyjaźnił się z psem. Kiedy mężczyzna zwichnął nogę, chłopiec zaopiekował się Svippem, a potem ojciec Ollego odkupił go od szewca.

W Bullerbyn mieszka wiele zwierząt – konie, krowy, kury, świnie, owce i króliki. Lisa ma własne króliki, którymi musi się opiekować. Bosse ma własną kurę, nazwał ją Albertyna. Britta i Anna nie mają swoich zwierząt, razem z nimi w domu mieszka dziadek. Dzieci traktują go jako wspólnego dziadka i odwiedzają, by przeczytać mu gazetę, bo ma słaby wzrok i sam nie może tego zrobić.

W wakacje dzieci pomagają też w zwózce siana. Bawią się wtedy, skacząc po stogach. W czasie zwożenia siana dziewczynki odkrywają zagajniki poziomek. Nie mówią o tym chłopcom. Okazuje się, że oni także mają swoje tajemnice – wydrążyli w stogach tunele i jamy i tam się kryją. Chłopcy nie chcą zdradzić położenia grot, sporządzili specjalną mapę. Przypadkowo odkrywa ją Lisa. Dziewczynki demaskują kryjówkę chłopców, a wszystkie dzieci postanawiają spać w stogu siana. Spędzają tam noc, a bladym świtem budzi ich przenikliwe zimno.

Lisa najbardziej lubi bawić się z Anną. Udają dorosłe panie, które odwiedzają się ze swoimi dziećmi. Pewnego dnia dziewczynki odwiedzają dziadka, który opowiada im, jak uciekł z domu. One też postanawiają uciec. Przygotowują kanapki, ale nie są w stanie obudzić się o wyznaczonej porze i wstają dopiero o świcie. Plan ucieczki nie udaje się.

Dziewczynki urządzają sobie pokój do zabaw w rozpadlinie skalnej. Chłopcy nie przeszkadzają im w zabawach, znikają na cały dzień. Dziewczynki postanawiają ich śledzić. Okazuje się, że Lasse, Bosse i Olle zbudowali szałas na pastwisku, między krzakami leszczyny. Wszyscy bawią się w Indian.

Kończą się wakacje, pora iść do szkoły. Lisa lubi przygotowania do nowego roku szkolnego, okładanie książek papierem, podpisywanie zeszytów. Droga do szkoły zabiera godzinę, dzieci wędrują pieszo. W szkole uczy jedna pani, mieszka w tym samym budynku, na piętrze. Pewnego dnia nauczycielka zachorowała. Dzieci z Bullerbyn przyszły jak zwykle na zajęcia, bo nikt ich nie uprzedził. Lisa i jej przyjaciele pomogli pani w domu, posprzątali i przygotowali obiad. Jesienią i zimą, kiedy dzieci idą do szkoły i wracają z niej, jest ciemno.

Kiedy rodzice jadą na przyjęcie do Wielkiej Wsi, dzieci z Bullerbyn przebierają się w stroje dorosłych. Pewnego dnia nadchodzi potężna śnieżyca. Dzieci nie mogą wrócić ze szkoły do domu. Chronią się w zagrodzie szewca. Pan Grzeczny nie przyjmuje ich z otwartymi ramionami. Na szczęście przyjeżdża ojciec Lisy i zabiera całą szóstkę do Bullerbyn.

Zbliża się Boże Narodzenie, dzieci robią zakupy a w szkole dostają książki, przysłane ze Sztokholmu. Po powrocie zajmują się klejeniem ozdób na choinkę.

Część druga. Jest już nas siedmioro w Bullerbyn

Do sześciorga dzieci z Bullerbyn dołącza siódme – to mała siostra Ollego, która ma kilka miesięcy. Dzieci szykują się do Gwiazdki, pieką pierniki, jadą z rodzicami do lasu po choinki. W Wigilię po południu dzieci odwiedzają Kristin z Zagajnika, przynoszą jej żywność i ubierają choinkę. Po powrocie do domu przystrajają swoją choinkę, wieszając wykonane przez siebie ozdoby. Po zapadnięciu zmroku odwiedzają się w domach, by obdarować prezentami. Wieczorem rodziny siadają do wigilijnej kolacji, a potem bliscy obdarowują się podarunkami. Lasse przebiera się za krasnoludka i obdarowuje siostrę i brata.

Bullerbyn leży na wzgórzu, dlatego zimą dzieci jeżdżą na sankach. Dziewczyny ścigają się z chłopcami. W Sylwestra dzieci chcą czekać na nadejście Nowego Roku. Dziewczynki czuwają w pokoju Lisy, chłopcy w swoim pokoju. Potem przenoszą się do jednego pomieszczenia. Topią ołów, by wróżyć sobie na Nowy Rok. Wreszcie wybija dwunasta. Dzieci składają sobie życzenia. Do północy nie dotrwał tylko Bosse, który zasnął.

W ferie świąteczne mieszkańcy Bullerbyn jadą do cioci Jenny, mieszkającej w osadzie za Wielką Wsią. Podróż saniami trwa wiele godzin. Bohaterowie bawią się z dziećmi cioci, szczególnie najstarszą córką, Nanną, oraz gośćmi. Mieszkańcy Bulerbyn zostają na noc.

Zimą dzieci z Bullerbyn jeżdżą na łyżwach po zamarzniętym jeziorku za pastwiskiem. Pewnego dnia Lasse wpada do przerębla. Wspólnymi siłami dzieci wyciągają go z wody.

Po feriach rozpoczyna się szkoła. Chłopcy przeszkadzają w lekcji, za karę mają zostać godzinę dłużej. Dziewczynki specjalnie wolniej wracają do domu, by nie wydało się, że chłopcy zostali ukarani.

Pierwszego kwietnia dzieci urządzają prima aprilis. Lasse przestawia zegar o dwie godziny do przodu, uczniowie zjawiają się w szkole dwie godziny przez czasem, budząc zaskoczoną panią. Dzieci urządzają sobie nawzajem kawały.
 
Zbliża się Wielkanoc, dzieci przygotowują kartki, które przyczepia się ludziom na plecach. W Wielki Czwartek dziewczynki i chłopcy przebierają się za Baby Jagi. Wielka Sobota to dzień malowania pisanek. Dzieci szukają jajek z czekoladą, ukrytych przez mamę w całym domu, potem bawią się w chowanego.

Pewnego dnia Lisa i Anna idą na zakupy do Wielkiej Wsi. Dziewczynkom nie chce się robić listy sprawunków, skutek jest taki, że trzy razy muszą zawracać w połowie drogi powrotnej, bo okazuje się, że czegoś zapomniały.

Droga za Bullerbyn prowadzi do młyna. Mieszka tam Jan. Kiedy opowiada dzieciom, że widział na kamieniu Wodnika. Dzieci postanawiają nocą zakraść się do młyna, by też ujrzeć Wodnika. Pierwszy skrada się Lasse. Oszukuje pozostałe dzieci, siada na kamieniu i udaje dziwnego stwora.

Dzieciom z Bullerbyn mała siostra Ollego niezbyt się podoba. Dziewczynka dostaje na imię Kerstin. Pewnego dnia Lisa i Anna opiekują się małą, są zachwycone małym dzieckiem.

Pewnego wakacyjnego dnia Lisa pokłóciła się z koleżankami. Pada deszcz, dziewczynka nudzi się w domu, mama radzi jej, by upiekła ciasto i pogodziła się z Brittą i Anną. Podczas zabawy na strychu dzieci znajdują tajemniczą kartkę, zawiadamiającą o skarbie, ukrytym na wyspie w jeziorze. Chłopcy nalegają, by to dziewczyny szukały skarbu. Britta domyśla się, że to jakiś podstęp. Rzeczywiście, znajdują puszkę i szyderczy list. Napełniają puszkę baranimi bobkami i piszą list do chłopców. Potem zmuszają ich do odnalezienia puszki i śmieją ze swojego żartu.

Dzieci urządzają sobie na wyspie kryjówkę i bawią w rozbójników. Chłopcy wysyłają dziewczyny, by zrabowały trochę jedzenia. Potem dzielą się na dwie bandy i nawzajem usiłują wytropić.

Jesienią, po rozpoczęciu szkoły, Lisa i Anna starają się zrobić komuś przyjemność. Postanawiają zabrać na spacer dziadka. Starszy mężczyzna nie jest zachwycony. Potem dziewczynki śpiewają piosenki Kristin, ale to nie sprawia jej radości. Kolejne próby z innymi ludźmi też nie przynoszą powodzenia. W szkole dziewczynki dowiadują się o chorej koleżance. Lisa daje jej swoją lalkę a Anna najpiękniejszą książkę z bajkami. Dziadek kończy 80 lat. To święto dla całego Bullerbyn.

Część trzecia. W Bullerbyn jest zawsze wesoło

Do Bullerbyn przyjeżdża w odwiedziny bardzo wytworna pani z elegancką dziewczynką o imieniu Monika. Lasse popisuje się przed Moniką, chodzi na szczudłach, ale przewraca się prosto w pomyje dla świń. Olle pokazuje Monice swoją siostrę Kerstin, która ma półtora roku. Monika daje w prezencie Lisie swoją broszkę.

Lisa opiekuje się jagniątkiem, którego nie chciała karmić matka. Daje mu na imię Pontus. Pewnego dnia zabiera go do szkoły, tak jak Olle swojego psa, Svippa. Pani jest bardzo zaskoczona, prosi Lisę by już więcej nie przyprowadzała zwierząt do szkoły.

Wracając do domu, dzieci z Bullerbyn wymyślają różne zabawy. Pewnego razu wiosną przedostają się na kamień na łące szewca Grzecznego, zatopionej w wodzie. Rodzice martwią się, że dzieci tak późno wracają ze szkoły.

Ollemu rusza się mleczny ząb. Chłopiec boi się go wyrwać, a obiecał pani w szkole, że zrobi to na jutro. Olle nie daje się przekonać do różnych sposobów, podsuwanych przez dzieci. Wreszcie zasypia z nitką uwiązaną do zęba. Nocą Lasse zakrada się do pokoju Ollego i wyrywa mu mleczaka.

Wiosną dziewczynki bawią się nad strumykiem. Lisa i Anna całują żabę, by przekonać się czy to nie zamieniony w zwierzę królewicz.

Nie tylko Olle, również Bosse i Lasse stracili już pierwsze zęby. Chowają je w pudełku, zwanym skrzynią mędrców. Dziewczynki zakradają się tam i podkładają sztuczną szczękę służącej, Agdy. Chłopcy są przerażeni dowcipem.

Za pastwiskiem Zagrody Północnej jest jezioro, a za nim góry. Dzieci bawią się tam w Indian. Mają swoje ulubione miejsca – Złamany Ryjek, Nosisko, Wciągibrzuch, Rękę Trupa i Grzmiącą Jamę. Dzieci płyną na wyspę na środku jeziora. Zapominają, że mieszka tam zły baran Ulryk, który bodzie każdego. Zwierzę natychmiast ich atakuje. Dzieci zamykają go w szopie i odpływają.

Po rozpoczęciu wakacji nadchodzi noc świętojańska. Dzieci ustawiają drewniany słup, ozdabiają go bzem i tańczą wokół niego.

Kiedy dojrzewają wiśnie, dzieci postanawiają je zbierać i sprzedawać przy szosie w Wielkiej Wsi. Początkowo nikt nie chce kupić owoców. Dzieci zmieniają miejsce i sprzedają wszystkie owoce.

Lisa i Anna chcą zostać piastunkami do dzieci. Postanawiają zaopiekować się małą Kerstin. Szybko okazuje się, że zajmowanie się małym dzieckiem to niełatwa sprawa. Kerstin nie chce jeść ani spać, brudzi swoje ubranko. Dziewczynki postanawiają, że jeszcze się zastanowią, zanim zdecydują czy zostać piastunkami.

Pewnego dnia wszystkie dzieci i ojcowie jadą nad jezioro Ciche, by łowić raki. Po nocy spędzonej w szałasie nad wodą wracają do domu z koszami pełnymi raków.

Dzieci z Bullerbyn - opracowanie (geneza, czas i miejsce akcji, problematyka)

Geneza Dzieci z Bullerbyn

„Dzieci z Bullerbyn” to powieść Astrid Lindgren, pisarki ze Szwecji. Książka powstała w 1947 roku i była to pierwsza część przygód szóstki dzieci z maleńkiej wioski w Smalandii (region południowej Szwecji). Kolejne części – „Więcej o dzieciach z Bullerbyn” i „Wesoło jest w Bullerbyn”, ukazały się w 1949 i 1952 roku. Polskie tłumaczenie książek Lindgren wyszło w 1957 roku pod nazwą „Dzieci z Bullerbyn” i zawierało wszystkie trzy części.

Wiele wskazuje na to, że pomysły swoich książek czerpała z własnych wspomnień, wychowywała się razem z trójką rodzeństwa na wsi w ubogiej wsi Vimmerby położonej w Smalandii. Jak dzieci z Bullerbyn, także Astrid i jej rodzeństwo całymi dniami bawili się, ale pomagali także rodzicom w pracach polowych, o czym Lindgren wspomina w swej biografii.

Czas i miejsce akcji

Czas akcji obejmuje rok – od rozpoczęcia ferii świątecznych do zakończenia kolejnych. Opisywane są święta i ważne wydarzenia w życiu dzieci (np. wakacje, urodziny). Akcja toczy się w położonej w górach małej wiosce Bullerbyn, a także w pobliskich większych miasteczkach, gdzie dzieci uczęszczają do szkoły lub chodzą na zakupy.

Problematyka utworu

Astrid Lindgren opisuje rok z życia Lisy, Lassego, Bossego, Ollego, Anny i Britty – zaprzyjaźnionych sąsiadów z Bullerbyn. Czytamy o ich zabawnych przygodach, o tym jak przeżywane są w Bullerbyn ważne wydarzenia, takie jak święta czy narodziny nowych mieszkańców.

Obserwujemy wpływ przyjaźni na życie małych bohaterów . Dzięki wspólnym zabawom rozwija się nie tylko ich wyobraźnia, ale i odpowiedzialność. Wspólne spędzanie czasu pozwala im łatwo odnaleźć się w grupie rówieśników, nie mają problemów w szkole, są przyjaźnie i życzliwie nastawione do ludzi.

Dzieci uczą się szanować przyrodę i dbać o nią, potrafią dzielić się z innymi, nie są rozkapryszone ani marudne. Astrid Lindrgen pokazuje jak ważne dla rozwoju dzieci jest spędzanie czasu w grupie rówieśniczej. Ponadto przedstawia obraz życia mieszkańców maleńkiej osady Bullerbyn, z dala od miejskiego ruchu i gwaru. Wszyscy się znają, pomagają sobie i są do siebie życzliwie nastawieni.

Dzieci z Bullerbyn - motywy

Motyw przyjaźni

Przyjaźń łącząca dzieci zamieszkujące Bullerbyn jest szczera i trwała. Wspólnie spędzają czas, bawią się, przeżywają ważne wydarzenia i szalone przygody. Mimo tego, że czasem dzielą się na obozy chłopców i dziewczyn, potrafią zgodnie, wspólnie się bawić. Spędzając ze sobą mnóstwo czasu, mają jednocześnie wiele tajemnic, które ich od siebie odróżniają. Każde z nich ma tak naprawdę swoją osobowość i charakter, ale patrząc na nich jako na grupę, odnosi się wrażenie, że nie potrafią bez siebie żyć. Pomagają sobie wzajemnie i mogą na siebie liczyć w każdej sytuacji - przykładem jest historia Lassego, który wpadł do przerębla, a pozostali bohaterowie wspólnymi siłami wyciągnęli go z wody. Przyjaźń odgrywa niesłychaną rolę w życiu dzieci, dzięki niej prawidłowo funkcjonują w społeczeństwie, uczą się odpowiedzialności i troski o drugiego człowieka.

Motyw szkoły

Gdy kończą się wakacje i ferie mali bohaterowie z Bullerbyn chodzą do szkoły, pokonując wcześniej godzinną drogę. Bardzo lubią swoją nauczycielkę i gdy ta zachorowała, dzieci z ochotą pomogły jej w obowiązkach i przygotowały obiad. Szkoła jest dla nich nie tylko miejscem nauki - to doskonałe pole do żartów. Zwłaszcza chłopcy mają skłonność do psot i czasami przeszkadzają w lekcjach. Dobrą okazję stanowi Prima Aprilis - wtedy Lasse przestawia zegar o dwie godziny, sprawiając, że dzieci przychodzą do szkoły za wcześnie, budząc zaskoczoną nauczycielką. Gdy nadchodzą egzaminy, wszyscy dają sobie z nim radę, z mniejszymi lub większymi problemami. Najpilniejszą uczennicą jest Britta, niewielkie kłopoty ma tylko Bosse. Bohaterowie jednak nawzajem sobie pomagają, co utrwala ich przyjaźń także w szkole. 

Motyw przyrody

Dzieci większość wolnego czasu spędzają na świeżym powietrzu. Las, jezioro i łąki w Bullerbyn zamieniają się w wyspę skarbów, wioskę Indian czy zamek księżniczek. Przyroda jest nieodłącznym elementem życia dzieci. Jest ona także dla nich światem pełnym zagadek i kryjówek - stogi siana okazują się wspaniałą możliwością do budowania tuneli i jam, w których można się ukryć. Ważne jest również, że zmieniające się pory roku, a tym samym przyroda, decydują o zabawach małych bohaterów. Zimą jeżdżą na sankach i łyżwach na pobliskim jeziorze, a wiosną spędzają czas na łące lub nad strumykiem. Zawsze jednak dbają o środowisko naturalne, pokazując szacunek do przyrody.

Dzieci z Bullerbyn - charakterystyka bohaterów

Lisa

Lisa jest narratorem w książce. To rezolutna ośmioletnia dziewczynka obdarzona bujną wyobraźnią. Lisa to ciepła osoba, lubiana przez mieszkające w sąsiedztwie dzieci. Ma dobry kontakt ze starszymi braćmi, chętnie pomaga rodzicom w pracach przy gospodarstwie, przyjaciołom w kłopotach i znajomym w codziennych zajęciach.

Jest uczynna, koleżeńska, otwarta, radosna. Potrafi cieszyć się z przyjaźni z dziećmi, z drobnych podarunków. Umie dzielić się z innymi tym, co ma.

Jest rozsądna, choć czasem jak każde dziecko wpada w tarapaty. Lisa jest dziewczynką życzliwą wszystkim napotkanym ludziom, wrażliwą na otoczenie i pełną optymizmu. Na świat spogląda z właściwą dzieciom prostotą, przy tym jest dzieckiem uroczym, którego nie sposób nie lubić.

Britta

Wspólnie ze swoją siostrą, rodzicami i dziadkiem mieszka w Zagrodzie Północnej. Ma 9 lat i jest najlepszą przyjaciółką Lisy. Spośród całej szóstki bohaterów jest najbardziej rozsądna i dojrzała. To ona jest także najlepszą uczennicą w klasie, pracowitą i bardzo uczynną.

Anna

Anna to młodsza siostra Britty, ma 7 lat. Jest wesoła i pomysłowa. Bardzo lubi bawić się z Lisą i wspólnie udają dorosłe panie, które odwiedzają się ze swoimi dziećmi. Zdarza się jednak, że Anna kłóci się ze swoją przyjaciółką, zwykle o jezioro Zagrody Północnej.

Siostry mają dziadka, z którym uwielbiają rozmawiać, i którego kochają wszystkie dzieci z Bullerbyn.

Bosse

Chłopiec ma 8 lat i jest bratem Lisy i Lassego. Na początku marzył o zostaniu w przyszłości wodzem Indian, dlatego wspólnie z pozostałymi dziećmi często bawili się w budowanie szałasów. Uwielbia ptaki i zbiera ich jaja. Posiada także własną kurę – Albertynę. Jest bardzo opiekuńczy i gdy tylko zajdzie taka potrzeba, staje w obronie swojej młodszej siostry, Lisy.

Lasse

Starszy brat Lisy. Często wpada w kłopoty, z których muszą ratować go przyjaciele. Kilkakrotnie urządza niebezpieczne zabawy, które nierzadko kończą się dla niego niefortunnie.

Mimo szalonych pomysłów, Lasse jest mądrym chłopcem. Jego wyobraźnia pozwala mu wymyślać szereg zabaw, do których zaprasza przyjaciół. Lasse jest pełnym energii, zawsze radosnym i zadowolonym z życia dzieckiem. Dzięki jego pomysłom dzieci przenoszą się raz do krainy Indian, innym zaś razem na Wyspę Skarbów.

Lasse czuje się odpowiedzialny za młodsze rodzeństwo i potrafi się nim opiekować.

Olle

Bohater ma 8 lat. Posiada psa Svippa, kupionego od szewca, który w ogóle się nim nie zajmował i głodził go oraz kota Malkolma. Chłopiec lubi się bawić z dziewczynkami, dlatego koledzy często dogryzają mu z tego powodu. Olle nie przejmuje jednak się tym nie przejmuje i w dalszym ciągu spędza czas z koleżankami. Jest bardzo zabawny i najgrzeczniejszy ze wszystkich bohaterów. Ollego wyróżnia też to, że potrafi szybko biegać.

Boże Narodzenie w Bullerbyn - opis

Narratorką „Dzieci z Bullerbyn” jest siedmioletnia Lisa mieszkająca razem z rodzicami oraz dwoma braćmi, Lassem i Bossem, w małym szwedzkim miasteczku. Niedługo przed Bożym Narodzeniem Lisa zmartwiła się powtarzanym co dzień w drodze do szkoły przekonaniem Lassego, iż śniegu nie będzie, bardzo lubiła bowiem nastrój Świąt odbywających się na tle śnieżnobiałego otulonego zewsząd lekkim puchem krajobrazu. Jej obawy rozwiała potężna zamieć śnieżna, która zasypała całe Bullerbyn w ciągu kilku godzin i uniemożliwiła dzieciom powrót ze szkoły do domu. Wieczorem Lisę, jej braci i resztę dzieciaków odnalazł tato torujący drogę do miasteczka pługiem.

Ostatniego dnia przed feriami dzieci śpiewają w szkole wesołe świąteczne piosenki i otrzymują od pani kolorowe książki z obrazkami, zamówione wiele miesięcy wcześniej. W domu rozpoczynają się przygotowania – dzieci wynoszą do ogrodu świąteczne snopki dla ptaków, lepią kolorowe koszyczki na choinkę oraz biorą udział w rytuale wypiekania aromatycznych pierników. W domu Lisy każde z dzieci otrzymuje po kawałku ciasta i lepi z niego najrozmaitsze kształty, każdy najchętniej korzysta jednak z foremki w kształcie prosiaczka. Ze skrawków ulepione zostaje zawsze największe ciastko będące później nagrodą w konkursie na odgadnięcie ilości ziarenek grochu wsypanych przez dzieci do butelki.

Drugi dzień przygotowań zostaje poświęcony wyprawie do lasu w poszukiwaniu choinki, na którą – jak co roku – wszyscy tatusiowie z sąsiadujących ze sobą zagród udają się wspólnie, razem ze wszystkimi dziećmi. W wigilijny poranek dzieci wybierają się wspólnie do dziadziusia Britty i Anny ze świątecznymi życzeniami oraz zanoszą kosz pełen smakołyków do Kristin z Zagajnika. Popołudnie poświęcone jest zwykle ubieraniu choinki, po którym następuje już tylko niecierpliwe oczekiwanie na pierwszą gwiazdkę i początek wspaniałej, długo przygotowywanej przez mamusię kolacji.

Po zmroku dzieci przywdziewają maski krasnoludków i roznoszą po sąsiednich zagrodach gwiazdkowe prezenty. Nadchodzi wreszcie pora, by zasiąść przy suto zastawionym stole i dobrać się do świątecznych potraw, wśród których znajduje się kasza skrywająca migdał – wedle przesądu znalazca migdała stanie na ślubnym kobiercu w przeciągu najbliższego roku. Po kolacji na stole pojawiają się świece, a Lasse w przebraniu krasnoludka Jultomte wnosi do pokoju worek pełen prezentów. Wigilijny wieczór zwieńczają wspólne tańce wokół choinki.

Lisa stwierdza, że ów bożonarodzeniowy czas jest najweselszym czasem w całym roku, bolejąc nad faktem, iż Gwiazdka nie zdarza się trochę częściej.

Dzieci z Bullerbyn – plan wydarzeń

Cześć I

1. Lisa opowiada o Bullerbyn i mieszkających tam dzieciach.
2. Dziewczynka opisuje swoich braci, Lassego i Bossego.
3. Lisa na siódme urodziny dostaje własny pokój i mnóstwo prezentów.
4. Kończy się szkoła, zaczynają wakacje.
5. Dzieci pomagają rodzicom plewić rzepę.
6. Olle dostaje psa.
7. Lisa opowiada o dziadku Anny i Britty, który jest wspólnym dziadkiem wszystkich dzieci.
8. Zaczyna się zwózka siana.
9. Chłopcy chowają się przed dziewczynkami w grotach w stogach siana.
10. Dzieci nocują w stogu.
11. Lisa i Anna chcą uciec z domu.
12. Dziewczynki urządzają sobie pokój w rozpadlinie skalnej, chłopcy budują szałas na pastwisku.
13. Dzieci wracają do szkoły.
14. Rodzice wyjeżdżają z domu, dzieci przebierają się w ubrania dorosłych.
15. Nadchodzi wielka śnieżyca, utrudnia powrót dzieci do domu.
16. Przygotowania do świąt Bożego Narodzenia.

Część II

1. Olle ma małą siostrę.
2. Dzieci z Bullerbyn świętują Gwiazdkę.
3. Zima, dzieci jeżdżą na sankach.
4. Sylwester – dzieci czuwają do północy, czekając na Nowy Rok.
5. Wizyta u cioci Jenny.
6. Lasse wpada do przerębla.
7. Koniec ferii zimowych, powrót do szkoły.
8. Nadchodzi Wielkanoc.
9. Lisa i Anna idą na zakupy do Wielkiej Wsi.
10. Dzieci idą do młyna, by podglądać Wodnika.
11. Chrzciny siostry Ollego.
12. Dzieci szukają skarbu na wyspie.
13. Lisa i Anna chcą sprawiać ludziom przyjemność.
14. Urodziny dziadka – kończy 80 lat.

Część III

1. Bullerbyn odwiedza wytworna pani z córeczką.
2. Lisa dostaje swoje jagniątko.
3. Dziewczynka idzie z jagniątkiem do szkoły.
4. Ollemu rusza się ząb.
5. Lisa i Anna bawią się w strumyku.
6. Chłopcy chowają zęby mleczne w Skrzyni Mędrców, dziewczynki robią im dowcip.
7. Dzieci bawią się w Indiach.
8. Rozpoczynają się wakacje, obchody nocy świętojańskiej.
9. Dzieci zbierają wiśnie i sprzedają je przy drodze.
10. Lisa i Anna opiekują się małą siostrą Ollego.
11. Wyprawa nad jezioro Ciche, łowienie raków.

Polecamy również:

Komentarze (12)
Wynik działania 1 + 3 =
DOMINIK
2021-03-23 12:53:09
FAJNA ALE DLA 10 LATKÓW
Marta
2019-01-02 09:42:57
Lektura ciekawa ale nie dla ośmiolatków .,
Kinga Bryja
2018-11-20 20:36:25
to jest nie fajne
Agnieszka kotek123aga$
2018-10-29 19:32:20
Ato nie zamało 8lat
adek
2018-10-10 16:21:24
fajne
mati
2018-04-05 17:09:21
dobre
iwona
2018-02-19 16:55:42
fajne
justyna
2017-10-02 13:27:14
mam 34 lata czytałam ją 5 może 6 razy a teraz czyta tę książkę moja 8-letnia córka, super
Magda Gesler
2017-04-04 19:16:25
ta książka jest bardzo ciekawa.Zachęcam do czytania.Polecam Magda Gesler.
!!ziutek!!
2017-01-15 18:41:38
jest ok
ela
2016-12-17 14:01:07
fu niem nawet końca
ola
2015-10-06 18:22:49
lubie to
Ostatnio komentowane
Brakowało mi rozwinięcia „przyjaciele momo” w bohaterach, ale tak to super.
anonim • 2025-06-16 20:16:00
spoko dostałem 5
anonim • 2025-06-16 18:47:01
slabe nic prawie nie ma
anonim • 2025-06-12 19:20:21
fajnie streszcnone bardzo pomocne
anonim • 2025-06-11 15:52:32
fajny
anonim • 2025-06-09 17:45:57