Geneza
„Dzieci z Bullerbyn” to powieść Astrid Lindgren, pisarki ze Szwecji. Książka powstała w 1947 roku i była to pierwsza część przygód szóstki dzieci z maleńkiej wioski w Smalandii (region południowej Szwecji). Kolejne części – „Więcej o dzieciach z Bullerbyn” i „Wesoło jest w Bullerbyn”, ukazały się w 1949 i 1952 roku. Polskie tłumaczenie książek Lindgren wyszło w 1957 roku pod nazwą „Dzieci z Bullerbyn” i zawierało wszystkie trzy części.
Wiele wskazuje na to, że pomysły swoich książek czerpała z własnych wspomnień, wychowywała się razem z trójką rodzeństwa na wsi w ubogiej wsi Vimmerby położonej w Smalandii. Jak dzieci z Bullerbyn, także Astrid i jej rodzeństwo całymi dniami bawili się, ale pomagali także rodzicom w pracach polowych, o czym Lindgren wspomina w swej biografii.
Czas i miejsce akcji
Czas akcji obejmuje rok – od rozpoczęcia ferii świątecznych do zakończenia kolejnych. Opisywane są święta i ważne wydarzenia w życiu dzieci (np. wakacje, urodziny). Akcja toczy się w położonej w górach małej wiosce Bullerbyn, a także w pobliskich większych miasteczkach, gdzie dzieci uczęszczają do szkoły lub chodzą na zakupy.
Problematyka
Astrid Lindgren opisuje rok z życia Lisy, Lassego, Bossego, Ollego, Anny i Britty – zaprzyjaźnionych sąsiadów z Bullerbyn. Czytamy o ich zabawnych przygodach, o tym jak przeżywane są w Bullerbyn ważne wydarzenia, takie jak święta czy narodziny nowych mieszkańców.
Obserwujemy wpływ przyjaźni na życie małych bohaterów . Dzięki wspólnym zabawom rozwija się nie tylko ich wyobraźnia, ale i odpowiedzialność. Wspólne spędzanie czasu pozwala im łatwo odnaleźć się w grupie rówieśników, nie mają problemów w szkole, są przyjaźnie i życzliwie nastawione do ludzi.
Dzieci uczą się szanować przyrodę i dbać o nią, potrafią dzielić się z innymi, nie są rozkapryszone ani marudne. Astrid Lindrgen pokazuje jak ważne dla rozwoju dzieci jest spędzanie czasu w grupie rówieśniczej. Ponadto przedstawia obraz życia mieszkańców maleńkiej osady Bullerbyn, z dala od miejskiego ruchu i gwaru. Wszyscy się znają, pomagają sobie i są do siebie życzliwie nastawieni.
Motywy
Motyw przyjaźni
Przyjaźń łącząca dzieci zamieszkujące Bullerbyn jest szczera i trwała. Wspólnie spędzają czas, bawią się, przeżywają ważne wydarzenia i szalone przygody. Mimo tego, że czasem dzielą się na obozy chłopców i dziewczyn, potrafią zgodnie, wspólnie się bawić. Spędzając ze sobą mnóstwo czasu, mają jednocześnie wiele tajemnic, które ich od siebie odróżniają. Każde z nich ma tak naprawdę swoją osobowość i charakter, ale patrząc na nich jako na grupę, odnosi się wrażenie, że nie potrafią bez siebie żyć. Pomagają sobie wzajemnie i mogą na siebie liczyć w każdej sytuacji - przykładem jest historia Lassego, który wpadł do przerębla, a pozostali bohaterowie wspólnymi siłami wyciągnęli go z wody. Przyjaźń odgrywa niesłychaną rolę w życiu dzieci, dzięki niej prawidłowo funkcjonują w społeczeństwie, uczą się odpowiedzialności i troski o drugiego człowieka.
Motyw szkoły
Gdy kończą się wakacje i ferie mali bohaterowie z Bullerbyn chodzą do szkoły, pokonując wcześniej godzinną drogę. Bardzo lubią swoją nauczycielkę i gdy ta zachorowała, dzieci z ochotą pomogły jej w obowiązkach i przygotowały obiad. Szkoła jest dla nich nie tylko miejscem nauki - to doskonałe pole do żartów. Zwłaszcza chłopcy mają skłonność do psot i czasami przeszkadzają w lekcjach. Dobrą okazję stanowi Prima Aprilis - wtedy Lasse przestawia zegar o dwie godziny, sprawiając, że dzieci przychodzą do szkoły za wcześnie, budząc zaskoczoną nauczycielką. Gdy nadchodzą egzaminy, wszyscy dają sobie z nim radę, z mniejszymi lub większymi problemami. Najpilniejszą uczennicą jest Britta, niewielkie kłopoty ma tylko Bosse. Bohaterowie jednak nawzajem sobie pomagają, co utrwala ich przyjaźń także w szkole.
Motyw przyrody
Dzieci większość wolnego czasu spędzają na świeżym powietrzu. Las, jezioro i łąki w Bullerbyn zamieniają się w wyspę skarbów, wioskę Indian czy zamek księżniczek. Przyroda jest nieodłącznym elementem życia dzieci. Jest ona także dla nich światem pełnym zagadek i kryjówek - stogi siana okazują się wspaniałą możliwością do budowania tuneli i jam, w których można się ukryć. Ważne jest również, że zmieniające się pory roku, a tym samym przyroda, decydują o zabawach małych bohaterów. Zimą jeżdżą na sankach i łyżwach na pobliskim jeziorze, a wiosną spędzają czas na łące lub nad strumykiem. Zawsze jednak dbają o środowisko naturalne, pokazując szacunek do przyrody.