Czasownik to be przyjmujący trzy formy: am, are, is używany jest wyłącznie tam, gdzie potrzebna jest odmiana czasownika być.
Na przykład:
I am a student. (Jestem uczniem.)
You are a student. (Ty jesteś uczniem.)
Is he a student. (Czy on jest uczniem?)
She isn’t a student. (Ona nie jest uczniem.)
It is a student. (Ono (dziecko) jest uczniem.)
We aren’t students. (Nie jesteśmy uczniami.)
You are students. (Jesteście uczniami.)
Are they students? (Czy oni/one są uczniami?)
Z kolei pozostałe czaswoniki wyrażające stany (np. live-żyć, mieszkać), uczucia (np.love-kochać), wykonywane czynności (np. read- czytać) podlegają odmianie zgodnie z zasadami użycia czasu teraźniejszego Present Simple.
Na przykład:
I live in Poland. (Żyję w Polsce.)
Does she love her children? (Czy ona kocha swoje dzieci?)
He doesn’t read a lot of books. (On nie czyta dużo książek.)
It often rains here in autumn. (Jesienią często pada tutaj deszcz.)
We don’t watch TV every evening. (Nie oglądamy telewizji co wieczór.)
You like pizza. (Lubisz pizzę.)
Do they work together? (Czy oni pracują razem?)
To be czy inny czasownik?
Przy wyborze pomiędzy formami czasownika być (to be) a odmianą pozostałych czasowników najprościej zastanowić się
a.) czy dany czasownik odpowiada na pytanie jaki/kim/gdzie/kiedy jestem? Wtedy używamy odmiany czasownika być to be (am, are, is).
Na przykład:
I am tall. (Jestem wysoki. Jaki jestem - wysoki)
I am Polish. (Jestem Polakiem. Kim jestem - Polakiem)
I am at school. (Jestem w szkole. Gdzie jestem - w szkole)
In summer I am usually happy and relaxed. (Latem jestem zazwyczaj wesoły i zrelaksowany. Kiedy jestem wesoły i zrelaksowany - latem)
b.) czy dany czasownik odpowiada na pytanie Co robię/co czuję? Wówczas odmieniamy pozostałe czasowniki zgodnie z zasadami czasu teraźniejszego Present Simple.
Na przykład:
I play with my dog after school. (Po szkole bawię się z psem. Co robię - bawię się)
My stomach hurts. (Boli mnie brzuch. Co czuję - ból brzucha/boli mnie brzuch)