Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Staroobrzędowcy - religia

Ostatnio komentowane
Całkiem przydatne! ...
Anna Maria-Wesołowska • 2020-01-25 16:25:01
Rodzina (na szczęście) nie jest przystankiem lecz pierwszą naturalną grupą społeczn...
Władysław • 2020-01-25 07:50:20
W ostatnich latach na naszym rynku prasowym pojawiło się wiele kolorowych, pięknie wyda...
Władysław • 2020-01-25 07:46:55
Władek nie pij więcej...
ja pierdziut • 2020-01-28 21:10:36
SĄD SĄDEM A ,,SPRAWIEDLIWOŚĆ" TO ZUPEŁNIE INNA SPRAWA CHOĆ WIELU POCZCIWOTOM ZALEŻY...
LESZEK • 2020-01-24 09:05:27
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

W 1654 r. patriarcha Moskwy Nikon dokonał za zgodą cara Aleksego I Michajłowicza reform w rosyjskim Kościele prawosławnym. Wprowadzone zmiany, dotyczące m.in. obrządku i tekstów liturgicznych, miały służyć m.in. umocnieniu absolutnej władzy carów, którzy w owych czasach byli zwierzchnikami Cerkwi. Jednak część duchowieństwa (z protopopem Awwakumem na czele) oraz wiernych sprzeciwiła się reformom Nikona i pozostała przy starych obrządkach. Nazywa się ich staroobrzędowcami, starowiercami lub raskolnikami (od rosyjskiego raskoł –rozłam).

Należy na początku jednak zaznaczyć, że reformy Nikona nie dotyczyły w żaden sposób dogmatów wiary. Pod tym względem staroobrzędowcy są tak samo wyznawcami prawosławia, jak wszyscy członkowie Kościołów prawosławnych. Co więcej, dla laika różnice pomiędzy staroobrzędowcami a prawosławiem ponikonowskim są często niedostrzegalne. Dotyczą one m.in. ksiąg liturgicznych (staroobrzędowcy uznają tylko księgi wydane przed 1654 r., ewentualnie ich dokładne przedruki lub odpisy, a wierni prawosławni księgi „poprawione” po 1654 r., zgodne z greckimi oryginałami), składania palców do żegnania się (staroobrzędowcy żegnają się dwoma palcami, a prawosławni trzema),

Polecamy również:

  • Prawosławie w Polsce - historia, gdzie (rozmieszczenie), liczba

    Prawosławie pojawiło się na ziemiach polskich już w IX w. w wyniku misji świętych braci Cyryla i Metodego. Pierwsze ślady  kultu w obrządku słowiańskim znaleziono m.in. w Krakowie, Wiślicy i Przemyślu. Ośrodki te nie były jeszcze pod kontrolą Kościoła łacińskiego i pozostawały pod wpływem cywilizacji... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 4 =