Podstawowym zagadnieniem związanym z procentami jest obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.
W tym celu iloraz obu liczb mnożymy przez 100%. Zapisując ten iloraz najczęściej posługujemy się odpowiednim ułamkiem. Licznikiem w tym przypadku jest liczba, którą chcemy wyrazić jako procent mianownika.
Można więc zapisać ogólny schemat tego rozumowania następująco:
Jakim procentem liczby jest liczba ?
A zatem patrzymy jak ma się do , całość mnożąc przez , ponieważ wynik chcemy wyrazić w procentach.
Przykład:
Jakim procentem liczby 7 jest liczba 2?
Policzmy:
, a zatem 2 stanowi około 28,57% liczby 7.
Przykład:
Jakim procentem całej figury jest jej zamalowana część?
Cała figura składa się z 16-tu kwadracików. Zamalowano 6 z nich. Zatem musimy policzyć jakim procentem liczby 16 jest liczba 6.
- tak więc zamalowano 37,5% całej figury.
Przykład:
W pewnej klasie jest 15-tu chłopców oraz 19 dziewcząt. Jakim procentem całej klasy są chłopcy a jakim dziewczęta?
Zauważmy, że wszystkich osób w klasie jest 34. A zatem do obliczenia procentu jaki stanowią chłopcy musimy ułamek pomnożyć przez sto procent.
- chłopcy stanowią około 44% całej klasy.
W związku z tym dziewcząt musi być .
Innym problemem jest znajdowanie danej liczby. W tym celu wystarczy pomnożyć daną liczbę przez ułamek .
Można to wyrazić następująco:
Znaleźć liczby to to samo co .
Przykład:
Ile to z tysiąca?
.
Przykład:
Obliczyć liczby 29.
.
W celu sprawdzenia czy faktycznie policzyliśmy dobrze, możemy posłużyć się metodami używanymi powyżej - sprawdźmy mianowicie, czy liczba stanowi z 29-ciu.
- a zatem całość została prawidłowo policzona.