Obliczanie procentu danej liczby

Podstawowym zagadnieniem związanym z procentami jest obliczanie jakim procentem jednej liczby jest druga liczba.

W tym celu iloraz obu liczb mnożymy przez 100%. Zapisując ten iloraz najczęściej posługujemy się odpowiednim ułamkiem. Licznikiem w tym przypadku jest liczba, którą chcemy wyrazić jako procent mianownika.

Można więc zapisać ogólny schemat tego rozumowania następująco:

Jakim procentem liczby \(a\) jest liczba \(b\)?

\( \frac{b}{a} \cdot 100%\)

A zatem patrzymy jak ma się \(b\) do \(a\), całość mnożąc przez \(100%\), ponieważ wynik chcemy wyrazić w procentach.

 

Przykład:

Jakim procentem liczby 7 jest liczba 2?

Policzmy:

\( \frac{2 }{7} \cdot 100%= \frac{200}{7} %= 28\frac{4}{7} % \approx 28,57%\), a zatem 2 stanowi około 28,57% liczby 7.

 

Przykład:

Jakim procentem całej figury jest jej zamalowana część?

Cała figura składa się z 16-tu kwadracików. Zamalowano 6 z nich. Zatem musimy policzyć jakim procentem liczby 16 jest liczba 6.

\( \frac{6}{16} \cdot 100%= \frac{3}{8} \cdot 100%=0,375 \cdot 100%=37,5%\) - tak więc zamalowano 37,5% całej figury.

 

Przykład:

W pewnej klasie jest 15-tu chłopców oraz 19 dziewcząt. Jakim procentem całej klasy są chłopcy a jakim dziewczęta?

Zauważmy, że wszystkich osób w klasie jest 34. A zatem do obliczenia procentu jaki stanowią chłopcy musimy ułamek \( \frac{15}{34} \) pomnożyć przez sto procent.

\( \frac{15}{34} \cdot 100%= \frac{1500}{34} % \approx 44%\) - chłopcy stanowią około 44% całej klasy.

W związku z tym dziewcząt musi być \(100 \% -44%=56%\).

 

Innym problemem jest znajdowanie \(x%\) danej liczby. W tym celu wystarczy pomnożyć daną liczbę przez ułamek \( \frac{x}{100} \).

Można to wyrazić następująco:

Znaleźć \(x%\) liczby \(a\) to to samo co \(a \cdot \frac{x }{100} \).

 

Przykład:

Ile to \(30%\) z tysiąca?

\(1000 \cdot \frac{30}{100} = \frac{3000}{100} = \frac{30}{1} =30\).

 

Przykład:

Obliczyć \(76 \% \) liczby 29.

\( \frac{76}{100} \cdot 29= \frac{2204}{100} =22,04\).

W celu sprawdzenia czy faktycznie policzyliśmy dobrze, możemy posłużyć się metodami używanymi powyżej - sprawdźmy mianowicie, czy liczba \(22,04\) stanowi \(76 \% \) z 29-ciu.

\( \frac{22,04}{29} \cdot 100%= \frac{2204}{29} %=76%\) - a zatem całość została prawidłowo policzona.

Polecamy również:

Komentarze (1)
Wynik działania 4 + 4 =
prymus_matmy
2021-02-12 08:11:23
Przykład 30% z tysiąca jest źle policzony. Bo 1000 * 30 to nie 3 000 tylko 30 000. Wynik to 300 a nie 30!
Ostatnio komentowane
• 2025-03-08 02:40:40
cycki lubie
• 2025-03-05 14:35:07
bardzo to działanie łatwe
• 2025-03-03 13:00:02
Jest nad czym myśleć. PEŁEN POZYTYW.
• 2025-03-02 12:32:53
pozdro mika
• 2025-02-24 20:08:01