Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Pani Twardowska - interpretacja i analiza ballady

Ostatnio komentowane
@Tygrys: dokładnie, jedna litera, a tyle różnicy! Dziękujemy za czujność!
ADMIN • 2018-11-16 07:44:02
a gdzie som odpowiedzi do tego tekstu ?
Ernest • 2018-11-15 07:27:17
dobrze ale żeby to było bardziej wyraziście lepiej by było.
lolek • 2018-11-15 06:02:14
W przykładzie A jest błąd: Wynik to x^2+4x+19 R=83
b1nd • 2018-11-13 19:33:58
praca nie na temat karolino szwajko
huba buba • 2018-11-13 19:36:50
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Ballada „Pani Twardowska” jest najbardziej komicznym utworem w całym cyklu „Ballad i romansów”. Jest to swoisty popis humorystycznej wirtuozerii Mickiewicza. Mamy tu do czynienia niemal z wszystkimi odmianami komizmu.

Po pierwsze, ma on charakter sytuacyjny, widoczny na poziomie fabuły, która posiada żartobliwy przebieg i nieoczekiwany finał. Mimo niewielkiej objętości tekstu obfituje on w liczne zwroty akcji stanowiące pretekst do przedstawienia śmiesznych gagów. Po drugie, można mówić w tym wypadku o komizmie postaci. W utworze występują dwóch głównych bohaterów: pan Twardowski i Mefistofeles. Szczególnie ta druga postać została wyposażona w elementy humorystyczne. Już sama powierzchowność diabła wzbudza w odbiorcy śmiech. Mefistofeles przypomina oczywiście Niemca, a ponadto ma:

nos jak haczyk, kurzą nogę
I krogulcze (..) paznokcie.

Dzięki taki zabiegom postać diabła nie tylko nie wywołuje przerażenia, ale wzbudza sympatię odbiorcy. Zwłaszcza obraz Mefistofelesa kąpiącego się w święconej wodzie prowokuje wręcz przyjazne współczucie:

Skąpał się biedak po szyję.

Po trzecie zaś, mamy tu do czynienia z komizmem językowym. Ujawnia się on w budowaniu dynamicznej, zabawowej atmosfery karczmy

Polecamy również:

  • Pani Twardowska - streszczenie

    Akcja ballady rozpoczyna się w momencie, gdy Twardowski w najlepsze ucztuje w karczmie i prezentuje wszystkim obecnym swoje magiczne umiejętności: żołnierza zamienia w zająca, urzędnika w kundla, a z głowy szewca wytacza pół beczki gdańskiej wódki. Kiedy jednak czarownik wypija trunek, na dnie... Więcej »

Komentarze (0)
1 + 1 =