Diego Velazquez - biografia i twórczość - strona 2

przełamał ich formę zestawiając owe elementy z dynamicznymi portretami utrzymanymi w stylistyce naturalistycznej.

Velazquez, Triumf Bachusa (1629)
Velazquez, Triumf Bachusa (1629)



W 1623 roku artysta został mianowany nadwornym malarzem króla Filipa IV, wobec czego w kilka miesięcy po nominacji przeniósł się na stałe do Madrytu. Zarzucił wówczas formę bodegonów na rzecz portretów – głównie rodziny królewskiej, zwłaszcza zaś Filipa IV, które stanowiły najliczniejszą grupę wśród wczesnych dzieł Velázqueza. I tu podjął się pewnego rodzaju eksperymentu formalnego zestawiając statyczne, utrzymane w klasycznej stylistyce portretowej postaci z żywiołowo zobrazowanymi końmi – jednym z najznakomitszych dzieł tego cyklu jest „Portret Filipa IV na koniu” z 1635 roku. Na dworze Filipa IV powstało również kilka obrazów o tematyce historycznej, z których najsłynniejszym jest „Poddanie Bredy”, wykonane dla upamiętnienia zdobycia miasta przez Spinolę w 1625 roku; powstało wówczas również kilka płócien o tematyce mitologicznej (np. „Tryumf Bachusa” nawiązujący do słynnego dzieła Caravaggia). Najbardziej cenionymi obrazami z tego okresu są jednak portrety królewskiej służby – głównie karłów i błaznów, stanowiące nierzadko doskonałe studia psychologiczno-społeczne

Polecamy również:

Komentarze (0)
Wynik działania 1 + 1 =
Ostatnio komentowane
po jakiego uda ktoś to wymyślał
czarnypjes • 2021-10-17 16:53:04
doobry artykuł
Jan Marcalik • 2021-10-15 16:22:46
XD
Xd • 2021-10-15 13:34:06
Es
Olek • 2021-10-15 13:30:44