Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.
ZAMKNIJ X

Adam Mickiewicz Bakczysaraj - interpretacja i analiza sonetu

Ostatnio komentowane
Mamy jedną, czy wiele pór roku? Zdanie "wylewy, siewy oraz zbiory odpowiadały współcz...
Gość • 2019-09-15 16:17:10
spoczko bardzo
Marco Polo • 2019-09-15 16:04:28
super
ilka • 2019-09-14 18:20:40
refsd
sd • 2019-09-14 10:11:39
Oskarżony o herezję i... ( brak odwagi u autora?)
hus • 2019-09-13 21:58:10
Autor:
Drukuj
Drukuj
Rozmiar
AAA

Motyw ruiny

Główną ramą tematyczną sonetu Mickiewicza pt. „Bakczysaraj” jest opis postępującego rozpadu jednego z krymskich pałaców, należących do Girajów (dynastii chanów krymskich). Poeta uchwycił dynamiczny charakter dziejącego się na jego oczach procesu, na co wskazuje zestawienie słów sugerujących następstwo czasowe: „jeszcze” i „już” („Jeszcze wielka, już pusta Girajów dziedzina!”).

Podmiot tekstu opisuje dwa źródła owego powolnego niszczenia: pierwsze z nich to historia, drugie natura. W tekście mówi się, iż ganki i przedsienia były „zmiatane czołem baszów”, a więc wspomina się likwidację Imperium Osmańskiego przez carską Rosję. Z drugiej strony dzieła zniszczenia dokonuje w pałacu natura, która powoli wdziera się do wnętrza budowli.

Mamy tu do czynienia z bardzo istotnym w romantyzmie motywem ruiny. Na jego wagę wskazuje sam poeta, wyróżniając w tekście to słowo drukowaną czcionką.

Figura koła

Utwór posiada uporządkowanie koncentryczne. Od zewnętrza (okien) poeta przechodzi stopniowo do środka pałacu. Jego oczom ukazują się kolejne etapy zniszczeń dokonywanych przez naturę. Domowe sprzęty: sofy, trony i sypialnie („miłości schronienia”) rozkłada szarańcza i chwasty.

Okazuje

Polecamy również:

  • Bakczysaraj - treść wiersza

    Jeszcze wielka, już pusta Girajów dziedzina!Zmiatane czołem baszów ganki i przedsienia,Sofy, trony potęgi, miłości schronienia,Przeskakuje szarańcza, obwija gadzina. Więcej »

Komentarze (0)
1 + 1 =