Stefan Czarniecki - biografia, dokonania

Stefan Czarniecki urodził się około roku 1599 w Czarncy. Jego rodzicami byli Krzysztof Czarniecki oraz Krystyna Rzeszowska. Jego rodzina pochodziła ze średniozamożnej szlachty. Ponieważ Stefan miał aż 9 braci, nie było możliwości zapewnienia wszystkim majątku oraz kariery. Z tego powodu 4 synów – w tym również Stefan, trafiło do zawodowej służby wojskowej. Stefan Czarniecki był żonaty tylko raz – z Zofią Kobierzyńską.

Stefan Czarniecki – Dokonania

Stefan Czarniecki w roku 1655 został kasztelanem kijowskim, a już dwa lata później wojewodą ruskim. Natomiast na kilka dni przed swoją śmiercią, w roku 1665 otrzymał godność hetmana polnego koronnego.

Czarniecki był aktywnym uczestnikiem wielu wypraw przeciwko Kozakom. W toku jednej z takich właśnie kampanii – przeciwko wojskom tatarsko – kozackim pod wodzą Chmielnickiego w bitwie pod Żółtymi Wodami, dostał się do niewoli. Został uwolniony po zawarciu ugody w Zborowie w roku 1649.

Kiedy w roku 1655 armia króla szwedzkiego Karola X Gustawa najechały tereny Rzeczypospolitej, Stefan Czarniecki stanął po stronie króla Polski Jana Kazimierza. Oddany monarsze polskiemu – pomimo początkowej beznadziejnej sytuacji, bronił w roku 1655 przez trzy tygodnie Krakowa. Ostatecznie po podpisaniu honorowej kapitulacji, opuścił miasto wraz ze swoim wojskiem.

Monarcha polski mianował Czarnieckiego w roku 1656 regimentarzem – co w praktyce oznaczało dowództwo wojsk polskich. Jako wódz potrafił doskonale wykorzystać walory żołnierzy, w szczególności w trudnych warunkach walki podjazdowej. Dzięki swoim działaniom Czarniecki szybko stał się symbolem oporu przeciwko potopowi szwedzkiemu.

Stosując taktykę wojny podjazdowej, Czarniecki rozbił tylną straż szwedzką pod Jarosławiem, udaremnił oblężenie Przemyśla oraz pobił siły szwedzkie pod Łowiczem. Następnie zajął Bydgoszcz i Tucholę. W roku 1657 pokonał wojska sprzymierzonego ze stroną szwedzką – Jerzego II Rakoczego pod Rawą Mazowiecką, a następnie zmusił go do kapitulacji pod Czarnym Ostrowiem na Podolu.

W kolejnych latach Czarniecki brał udział w wyprawach przeciwko Moskwie oraz Kozakom. W roku 1660 odniósł zwycięstwo nad wojskami rosyjskimi pod Połonką. Zmarł w trakcie podróży powrotnej do Lwowa 16 lutego w roku 1665.

W dziejach Polski zapisał się jako nieugięty patriota oraz wzór niezłomnego żołnierza. Jego imię do dziś sławi polski hymn „Jak Czarniecki do Poznania, po szwedzkim zaborze, dla ojczyzny ratowania, wrócim się przez morze (...)”.

Komentarze (31)
Wynik działania 3 + 1 =
:)
2019-05-02 08:19:11
OliOliwa jesteś żałosna
romuald4
2018-01-15 13:28:40
bohater narodowy stefan czarniecki a jestem - romuald czarnecki
Allahu
2016-11-15 19:53:18
@KaMma masz racje... LOL
KaMma
2016-11-15 19:52:18
Na prawdę... Strona z historią, a wy kłócicie się tutaj o jakieś pierdoły. Pfff... Dzieckiaki -.-
Olioliwia
2014-12-07 13:57:13
wiem że to ty różowa taczko (dziecinne...)
Olioliwia
2014-12-07 13:46:02
ja tego nie pisałam -,- ah dzieci dużo jeszcze musicie się nauczyć.......
Różowa taczka :3
2014-12-07 13:26:05
wiem że teraz walne coś nie na temat, ale czy któraś z was to KatyCats? <3
Różowa taczka :3
2014-12-07 13:15:14
Olioiwaia- akurat i myslisz że ktoś ci w to uwierzy po 1. nazwa dość dziecięca po 2. używasz zwrotu "xd", który jest nadwyraz dziecinny po 3. w tym wieku być taka dziecinna i wyzywać ludzi od bachorów (jeszcze z błędem) po 4. jako osoba "starsza powinnas wzkaza sie inteligencia i odpuscic +,+
halinka
2014-12-07 12:55:53
ta i pewnie masz kucyka :)
Olioliwia
2014-12-07 12:44:11
hhahah tak mam 34 lata i co jestem bogaczką !!!! a wy marne dzieci????? i wchodze na tę strone bo pomagam córce
Olioliwia
2014-12-07 12:36:51
a ja mam 34 i co dzieci hahhahha
Mistrz sushi
2014-12-07 12:35:47
i jeszcze jedno 34 lata i simsy?... -,-
Uśmechnięta
2014-12-07 12:34:22
Czekaj czekaj jeśli masz 34 lata to poco wchodzisz na tą stronkę? przecierz to jest na poziomie 6 kl. :P
halinka
2014-12-07 12:33:04
hehhe ja też 13 i pół xd
Różowa taczka :3
2014-12-07 12:31:40
Olioliwa i widzisz o to mi chodziło wydało się że jesteś dzieckiem (sims4 też mam -,-)
tacolubiplacki
2014-12-07 12:29:54
ja 14 :)
Jan Mściciel
2014-12-07 12:29:50
Różowa taczka ja też :D
Olioliwia
2014-12-07 12:28:29
Hahah żal zazdroscicie xd i ja nie gram w wiejskie życie to wy hcyba gracie bo to dla dzieci ja gram w gre dla mądrych i dorosłych jak ja w simsy i co?? mam simsy4 wy tylko możecie pomażyc
Różowa taczka :3
2014-12-07 12:24:21
Heh ok ja mam 13 :D
Jan Mściciel
2014-12-07 12:23:34
Ok A teraz żeby nie było przyznajcie się ile macie lat?
Różowa taczka :3
2014-12-07 12:21:25
tacolubiplacki polsatu nie trzeba włanczać ;)
halinka
2014-12-07 12:20:20
Niedotleniona ośmiolatka ??? Aha -,-
Różowa taczka :3
2014-12-07 12:19:53
Olioliwia te 15tys. euro ty ty masz, ale w wiejskim życiu ;)
tacolubiplacki
2014-12-07 12:18:54
jejku nie nie moge normalnie <ppientnaście tysięcy euro> xd matko 34 lata nie no ręce mi opadły hahah dzięki za kabarety :p
Zawsze Ja
2014-12-07 12:18:03
Olioliwia nie kłam po takim zachowaniu widać, że masz przynajmniej 10 la -,-
Olioliwia
2014-12-07 12:14:55
Gł*wno was to ja mam 34 lata i 3 dzieci męża i jestem projektantką i mam ppientnaście tysięcy euro i co??!?!!?!??
tacolubiplacki
2014-12-07 12:07:56
halinka zgadzam sie dzieciuchy tu wchodzą :)
halinka
2014-12-07 12:05:28
Olioliwia jaki z cb dzieciuch -,-
Olioliwia
2014-12-07 12:03:05
Hejka co u ludu tam je??? xd
Jan Mściciel
2014-12-07 12:00:08
... Tag jeśli dostane 2 (albo niżej) pozwe was jeszcze nwm gdzie ale pozwe :D
Napewno-nie-ty
2014-12-07 11:53:13
Trochę krótko, ale może być :)
Ostatnio komentowane
gh
yt • 2020-10-27 11:46:30
Acha
Irena • 2020-10-27 10:11:29
Opisz przemysł
Zbychu sto noga • 2020-10-25 13:38:03
Wow
Kaja • 2020-10-24 09:18:06
lol
lol • 2020-10-27 10:38:54